Nästa artikel
Självkörande bussar stoppas efter olycka
Nyheter

Självkörande bussar stoppas efter olycka

Publicerad 22 juli 2019 (uppdaterad 22 juli 2019)
Startupföretaget Navya pausar nu sitt självkörande bussprojekt i Wien efter att en av deras fordon varit inblandad i en olycka.
Det franska startupföretaget Navya har sedan början på juni testat två självkörnade minibussar i Österrikes huvudstad Wien. Men efter en olycka där en 30-årig kvinna ska ha krockat med en av minibussarna tar man nu en paus med projektet, skriver Bloomberg.

Det är ännu inte fastställt vem som är ansvarig för olyckan, men enligt Navya har flera vitten uppgett att kvinnan hade hörlurar på sig samtidigt som hon tittade ner i sin mobil. Hon ska sedan ha gått rakt in i bussens ena sida. Bussen ska ha kört i 12 km/h när olyckan skedde. Kvinnan ska enbart ha fått lättare skador på sitt knä.

”Även fast incidenten inte slutade med någon större skada så tar vi det seriöst. Vi håller redan på att analysera vad det vad som hände. Därför kommer bussarna hållas i garaget tills allt är klarlagt”, skriver Navya i ett pressmeddelande.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-07-22 14:38
Hackenbush

Kör man med hörlurar på och samtidigt fepplar med mobilen så skall körkortet återkallas för den personen.

#2 • Uppdaterat: 2019-07-22 14:52
Vorwärts

Fast kvinnan promenerade ju, står i artikeln att hon gick in i bussen när den dundrade förbi. Visst kan man diskutera om ouppmärksamma gångtrafikanter ska beläggas med promenadförbud men det är en sekundär fråga jämfört med teknikens oförmåga att upptäcka föremål som långsamt närmar sig från sidan. Kan bussens sensorer missa sånt så är frågan vad mer de misslyckas med att uppmärksamma, vad händer när trafiksituationen blir ännu mer komplex?

#3 • Uppdaterat: 2019-07-22 15:00
Hackenbush

Såg det sen.
Samhället är inte redo för självkörande bilar och kommer inte att bli det på lång lång tid.

#4 • Uppdaterat: 2019-07-22 16:02
Klarsynt

Detta är vad som händer ty det är helt mänskligt. Dessutom är det vad de vill skall hända: För annars får de inte sin teknik testad. Den testas på oss så att den är funktionell till dess autonoma fordon gör entré. Vi är bara försökskaninerna. Och det är inte bara autonoma system utan allt med "auto" som de sätter i våra bilar är också förstadium och testas på oss. Att folk drabbas av falsk trygghet och litar på eländet är inte deras problem: De vill bara få dem testade så att de kan ingå i autonoma system så småningom.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Om dessa företag som utvecklar autonoma fordon (med hopp om att tjäna stora pengar) vill testa dem så får de bygga en egen bana och anställa folk som går omkring och är försökskaniner. Det är inte rimligt att vanligt folk skall behöva bli skadade eller dödade bara för att de skall få gratis testbana för eländet. 

.

#5 • Uppdaterat: 2019-07-22 21:42
Audi A5 SB

Det är icke ty falsk trygghet när en kvinna (i detta fallet) promenerar rakt in i buss. Herregud, dags att förbjuda allt som är "automatiskt". Eller var det idiotiskt?

#6 • Uppdaterat: 2019-07-23 07:39
CEAT

Tur att det var en självkörande buss som körde i 12 km/h och inte en vanlig bil som dundrar i minst 30.

#7 • Uppdaterat: 2019-07-23 09:11
Klarsynt

@Audi A5 SB

Hon promenerade rakt in i en autonom buss. Vilkens sensorer borde ha stoppat bussen men gjorde det inte. .

#8 • Uppdaterat: 2019-07-23 09:41
Pi

Klarsynt/Antifeministen - vilka "sensorer" i din egen bil hade hindrat kvinnan från att promenera rakt in i den - och säkert med avsevärt svårare följder precis som CEAT påpekat. Man ser alldeles för många fotgängare och cyklister med huvudet nere mot mobilen istället för att kolla trafiken. För i vart fall cyklister borde samma mobilförbud gälla som för bilister.

#9 • Uppdaterat: 2019-07-23 09:45
Klarsynt

@Pi/Fi

Vad har min egen bil med detta att göra? Artikeln handlar om ett autonomt fordon som körde på en människa. Allt falerade alltså.

.

#a • Uppdaterat: 2019-07-23 19:41
Rutger Jönåker

Eftersom kvinnan gick "..rakt in i bussens ena sida" så lär det ju inte ha hjälpt om bussen stannat. Då hade hon sannolikt fortfarande gått rakt in i bussens ena sida. Man kan knappast ge bussen skulden för att folk inte ser sig för och vandrar in i saker.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.