Bästa bilen

1228 inlägg 0 nya

A.L wrote:
Det är just det som är poängen Shogun. 10- 11 år gamla Toyota producerades innan Toyota fick kvalitetsproblem. Bilarna i rapporten kontrollerades år 2016-10=d.v.s produktionsår 2006. Och som vi ser utmärker sig Corolla då som en särskilt problemfri modell. Den har till och med färre fel per körd kilometer än Porsche. Men väljer vi modellerna producerade år 2009-2010 så ligger Toyota mycket sämre till.
EDIT: Och ju nyare vi jämför, desto fler fel blir det. Notera sedan samma felnivån för de äldre Corolla vid samma åldersintervall och jämför. Toyota har fler fel nu än tidigare - precis som koncernrapporten, ledningen och TuV visar.
MVH AL

Ja, det är väl därför de är bättre än andra europeiska bilar de flesta asiatiska märken i de flesta undersökningar som presenteras, de har mindre fel oavsett när de är tillverkade. Men som jag sagt tidigare är europiskt tillverkade Toyota( med europeiska underleverantörer) sämre än japantillverkade. Men det håller inte vissa element med om, då de tror att de vet bättre von oben. Men så ser det ut och detta har jag sagt under många år men blivit hånad för det. Men det innebär inte att de är sämre än europeiska vilket vi kan se i undersökningar. Sedan hur mycket olika märken repareras mellan besiktningar under sin livstid är ytterligare en faktor då blir skillnaden än större mellan asiatiskt och europeiskt.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Vilken tur att popcornleveransen kommit till Karlstad igen, puh, nu klarar jag kvällen ;-)

Det går inte att diskutera denna fråga, jag väljer det jag väljer och ni andra gör era val. Nöj er med det och försök inte pracka på andra vad de skall välja och att vissa egenskaper är viktigast för det vet bara jag...

*Robban

A.L wrote:
Om man kollar TuV och modell RAV 4 så är utvecklingen intressant.
År 2017 och producerad 2012 har den en felnivå om 0,013 (givet dess körsträcka)
Kollar vi samma sak år 2009 och 4-5 år gammal RAV4 hade den en felnivå om 0,06.
Årsmodell 2004 har alltså betydligt mindre fel än vad årsmodell 2012 har.
MVH AL

Motsvarande fel siffror för europiska märkens modeller som konkurrerar med Rav 4 är? Du glömde visa på de som jämförelse...de är väl sämre än Rav 4 därför får vi inte siffrorna....halmstrå! Asiatiska bäst som vanligt.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

EnannanRobban wrote:
Vilken tur att popcornleveransen kommit till Karlstad igen, puh, nu klarar jag kvällen ;-)
Det går inte att diskutera denna fråga, jag väljer det jag väljer och ni andra gör era val. Nöj er med det och försök inte pracka på andra vad de skall välja och att vissa egenskaper är viktigast för det vet bara jag...

Jag prackar inte på någon. Jag bara säger till sådana som inte vill inse vad undersökningar säger. Nämligen att asiatiska bilar toppar listorna med minst fel och nöjdast ägare. Hur svårt kan det vara att ta det till sig? Att man har ett sämre märke enligt undersökningar. Jag vet att det är en "pain in the ass" för vissa prestigefulla. Kul att de har popcorn i Karlstad, tur man inte bor där......tränga ihop sig som råttor när man inte behöver, nej tack!

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Shogun wrote:
A.L wrote:Det är just det som är poängen Shogun. 10- 11 år gamla Toyota producerades innan Toyota fick kvalitetsproblem. Bilarna i rapporten kontrollerades år 2016-10=d.v.s produktionsår 2006. Och som vi ser utmärker sig Corolla då som en särskilt problemfri modell. Den har till och med färre fel per körd kilometer än Porsche. Men väljer vi modellerna producerade år 2009-2010 så ligger Toyota mycket sämre till.
EDIT: Och ju nyare vi jämför, desto fler fel blir det. Notera sedan samma felnivån för de äldre Corolla vid samma åldersintervall och jämför. Toyota har fler fel nu än tidigare - precis som koncernrapporten, ledningen och TuV visar.
MVH AL
Ja, det är väl därför de är bättre än andra europeiska bilar de flesta asiatiska märken i de flesta undersökningar som presenteras, de har mindre fel oavsett när de är tillverkade. Men som jag sagt tidigare är europiskt tillverkade Toyota( med europeiska underleverantörer) sämre än japantillverkade. Men det håller inte vissa element med om, då de tror att de vet bättre von oben. Men så ser det ut och detta har jag sagt under många år men blivit hånad för det. Men det innebär inte att de är sämre än europeiska vilket vi kan se i undersökningar. Sedan hur mycket olika märken repareras mellan besiktningar under sin livstid är ytterligare en faktor då blir skillnaden än större mellan asiatiskt och europeiskt.

Nya osäkerhetsargument från Shogun. Kan han verkligen inte undvika sådant? Ty Jag vet inte på vilket sätt man är von oben bara för att man åberopar fakta. Den är obestridbar i detta fallet. Nutida Toyota har fler fel än tidigare modeller och det tycks gälla oavsett de har byggts i eller utanför Japan.

Reparationshistoriken kan knappast användas som ett argument mot det heller. Den är nämligen konstant. Och nej, Toyota idag har inte färre fel än konkurrenterna. Det är den springande punkten i resonemanget. Expansionen och kraven på en diversifierad produkt har gjort att felen ökat upp till samma nivåer som andra leverantörer. Många tekniska system ger fler potentiella felkällor. Det tycks gälla både hos Toyota som Volkswagen.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Shogun wrote:
A.L wrote:Om man kollar TuV och modell RAV 4 så är utvecklingen intressant.
År 2017 och producerad 2012 har den en felnivå om 0,013 (givet dess körsträcka)
Kollar vi samma sak år 2009 och 4-5 år gammal RAV4 hade den en felnivå om 0,06.
Årsmodell 2004 har alltså betydligt mindre fel än vad årsmodell 2012 har.
MVH AL
Motsvarande fel siffror för europiska märkens modeller som konkurrerar med Rav 4 är? Du glömde visa på de som jämförelse...de är väl sämre än Rav 4 därför får vi inte siffrorna....halmstrå! Asiatiska bäst som vanligt.

Nej jag har inte gjort någon sådan jämförelse eftersom det låg utanför frågeställningen. Men vill Shogun att vi gör en sådan så kan jag givetvis göra det. Det har nämligen gjorts tidigare men då blundade Shogun för resultatet.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Shogun, det är precis vad du om och om och om och... tappat räkningen, tjatar om att alla som inte lyssnar på vad autiondex är fel ute.
Jag vill inte, säger det igen, vill inte köra Toyota för att den lever inte upp till mina behov, hur svårt är DET att fatta? Spelar ingen roll om den aldrig går sönder, de gör inte mina dåliga alternativ heller, oavsett vad andra säger. Det finns grader i helvetet och när det gäller nöjdhet så är det ytterst få procents skillnad mellan de olika märkena i ex. AI, men som sagt inte ens Toyota når 1000 poäng, är det verkligen så bra då? Det finns uppenbarligen brister även där!
Sedan Karlstad, det är högst övergående till i morgon...

*Robban

A.L wrote:
Shogun wrote:A.L wrote:Det är just det som är poängen Shogun. 10- 11 år gamla Toyota producerades innan Toyota fick kvalitetsproblem. Bilarna i rapporten kontrollerades år 2016-10=d.v.s produktionsår 2006. Och som vi ser utmärker sig Corolla då som en särskilt problemfri modell. Den har till och med färre fel per körd kilometer än Porsche. Men väljer vi modellerna producerade år 2009-2010 så ligger Toyota mycket sämre till.
EDIT: Och ju nyare vi jämför, desto fler fel blir det. Notera sedan samma felnivån för de äldre Corolla vid samma åldersintervall och jämför. Toyota har fler fel nu än tidigare - precis som koncernrapporten, ledningen och TuV visar.
MVH AL
Ja, det är väl därför de är bättre än andra europeiska bilar de flesta asiatiska märken i de flesta undersökningar som presenteras, de har mindre fel oavsett när de är tillverkade. Men som jag sagt tidigare är europiskt tillverkade Toyota( med europeiska underleverantörer) sämre än japantillverkade. Men det håller inte vissa element med om, då de tror att de vet bättre von oben. Men så ser det ut och detta har jag sagt under många år men blivit hånad för det. Men det innebär inte att de är sämre än europeiska vilket vi kan se i undersökningar. Sedan hur mycket olika märken repareras mellan besiktningar under sin livstid är ytterligare en faktor då blir skillnaden än större mellan asiatiskt och europeiskt.
Nya osäkerhetsargument från Shogun. Kan han verkligen inte undvika sådant? Ty Jag vet inte på vilket sätt man är von oben bara för att man åberopar fakta. Den är obestridbar i detta fallet. Nutida Toyota har fler fel än tidigare modeller och det tycks gälla oavsett de har byggts i eller utanför Japan.
Reparationshistoriken kan knappast användas som ett argument mot det heller. Den är nämligen konstant. Och nej, Toyota idag har inte färre fel än konkurrenterna. Det är den springande punkten i resonemanget. Expansionen och kraven på en diversifierad produkt har gjort att felen ökat upp till samma nivåer som andra leverantörer. Många tekniska system ger fler potentiella felkällor. Det tycks gälla både hos Toyota som Volkswagen.
MVH AL

Precis konkurrenterna till Toyota/Lexus och asiatiska märken överhuvudtaget har ju också fått fler fel pga komplexitet. Slutsatsen är att de fortsatt har fler fel, vilket undersökningar säger år efter år. Vart vill du komma du har ju fortsatt rumpan bak oavsett hur du vänder dig. Asiatisk toppar.

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

EnannanRobban wrote:
Shogun, det är precis vad du om och om och om och... tappat räkningen, tjatar om att alla som inte lyssnar på vad autiondex är fel ute.
Jag vill inte, säger det igen, vill inte köra Toyota för att den lever inte upp till mina behov, hur svårt är DET att fatta?

Tycker du totalmissat budskapet, i alla fall mitt.
Jag talar om Toyota som referens när det gäller driftkvalitet (med betoning på HSD).
Sen kan man ju ha andra referenser t.ex. VW när det gäller utrustning eller vad det kan vara man gillar och som man tycker just VW är bäst på.
Kan man identifiera såna egenskaper, gärna dom som är svåra att formulera i ord s.k. mjuka värden, så kan man ju då hitta "bästa bilen".

Vidstige wrote:

Dessutom har ju VAG-försvarare varit dom som gått längst här med personpåhopp och annat. Dvs finns inga som är mer desperata att försvara "sitt" märke än dessa. Det är för att vi utmanar ett paradigm, att kritisera VAG direkt eller indirekt (genom att hävda att det finns bilar som är bättre på vissa sätt) blir då som att svära i kyrkan, nåt känsligare finns inte. Och detta tycker jag är extra konstigt då det ju vittnar om dåligt självförtroende hos VAG. På senare tid jobbar nu VAG hårt med en kulturförändring i koncernen som ska bli mer ödmjuk, ännu har man inte sett mycket av det tyvärr.

Jo, och detta är inget unikt för bilar, det har funnits i samhället sedan början av 1900-talet då ifrågasättandet av den rådande ordningen och kritiken mot dominerande överheter och mot auktoritära makter började sprida sig.

I historien hittar man katolska kyrkans inkvisition som skapades för att man var rädda för att bli ifrågasatta av sanningen och vetenskapen, och häxbränningar som exempel på vad det innebär att ha en avvikande åsikt mot den makt som dominerar.

"Inkvisitionen (latin från ordet Inquisitio, "undersökning"), är ett processrättsligt förfarande då domstolen iakttar ett inkvisitoriskt system. Vanligen avses främst en romersk-katolsk domstol eller myndighet med uppgift att bedöma och bekämpa irrläror."
Wiki.

("med uppgift att bekämpa irrläror."...
Hm ha ha, det är väl det oftast alla diskussioner utmynnar i, vem som står för irrläran och vem som har domsrätten, det är väl det man inte kan komma överens om.

Man skulle ju kunna föreställa sig en domstolssal där ett 50-tal domare går lös på varandra med hugg och slag i kampen om vem som är domare och vem som är skurken... obetalbart komiskt.)

Bästa bilen = den bil jag för tillfället kör för den har jag valt för att den motsvarar mina viktigaste nuvarande gällande preferenser...

Om inte det var sant så skulle det betyda att jag inget kan om bilar och därmed gjort ett mindre intelligent bilval, och så kan vi ju inte ha det.
Jag är ju trots allt ingen kvinna...

Den som påstår något annat generaliserar, flyter med strömmen och sprider s.k. irrläror... :-)

Vidstige wrote:
EnannanRobban wrote:Shogun, det är precis vad du om och om och om och... tappat räkningen, tjatar om att alla som inte lyssnar på vad autiondex är fel ute.
Jag vill inte, säger det igen, vill inte köra Toyota för att den lever inte upp till mina behov, hur svårt är DET att fatta?
Tycker du totalmissat budskapet, i alla fall mitt.
Jag talar om Toyota som referens när det gäller driftkvalitet (med betoning på HSD).
Sen kan man ju ha andra referenser t.ex. VW när det gäller utrustning eller vad det kan vara man gillar och som man tycker just VW är bäst på.
Kan man identifiera såna egenskaper, gärna dom som är svåra att formulera i ord s.k. mjuka värden, så kan man ju då hitta "bästa bilen".
fast nu var det till Shogun mitt budskp var, men visst, för mig ger inte HSD det jag uppskattar och inte heller ger den eventuellt bättre driftskvaliten något extra då jag inte ser att det kan vara bättre än det har varit på de bilar jag kört, tur eller inte. Nu har jag ju inte VW, men om man inte gillar Toyota så kanske man ingår i VW-kramarna... ;-)

*Robban

Niklas, att följa en religion är att inte tänka själv och det som kyrkans makt har handlat om. Om man inte följer boken ansågs/anses man vara en dålig människa som kommer till H-E...
Samma sak med bilar, att man skall lyssna på predikan med allsmäktige Autoindex annars kommer det att gå illa. Tänk eller testa inte själv för då är man styrd av jävulen.
Du om någon går ju verkligen din egen väg helt utan styrning och kan detta med att hitta detaljer som ingen annan, kred från min sida.

*Robban

Robban, närå, du är nog ingen VW-kramare, bara light i såna fall. ;)

Men skrev nu lite om C-HR och HSD i den tråden. Den är ju rätt slö och en orsak är att det är atkinson alltid. Jag gissar att det kommer en version nu nästa år som kan växla mellan atkinson och vanlig takt vid lite kraftiga gaspådrag. Då borde man med 1,8 HSD får ca 30 hästar till för en total systemeffekt med elmotorn på ca 150-160 hästar. Det tror jag gör susen och straffet på bränsleförbrukningen torde bli marginell om man gasar på mer sällan, ändå gott att ha. Gissar att detta sen blir standard med HSD och då kanske även du skulle gilla tekniken lite mer. :) Betänker man sen att man gör samma på 2,4 HSD så borde man kunna komma upp i nånstans kring 250 hästar totalt systemeffekt som en spontan gissning, det blir ju faktiskt inte alls dåligt. OK jag spekulerar men det känns klart möjligt.

F.ö. mitt resonemang om att nästa gen HSD kan öka försäljningen rejält hänger ihop med att man då bättre kan konkurrera med dieselmotorer i EU vad gäller förbrukningen. Glömde nog säga det förut.

Visst är det bra om HSD kan utvecklas, grundtanken är bra och det går verkligen att köra snålt med dem i vissa lägen. Dock så kommer det inte vara en något som gör att jag kommer att välja Toyota som framtida lösning om de inte rycker upp sig rejält med komfort, säkerhet och infotainmentsystem, där finns massor kvar att göra för att jag skall titta åt Toyota som alternativ. Körde Avensis under en tid som lånebil på jobbet, diesel och automat, inget jag uppskattade. Min bror har en Rav4 diesel automat, typ 2015 och jag har kört den en del och den gillar jag inte heller, bullrig, dålig vägkänsla, hög förbrukning, slirig automatlåda, uselt infotainmentsystem osv, men det är nog en bra bil om man bara skall ha en bra bil att köra med, kunna dra ett släp osv. Men inget för mig att ha som kontorsstol.

*Robban

Toyota är inte bästa bilen på låg flera punkter recensioner: http://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/toyota/
Se på Auris väldigt låg betyg.
Opel Astra klarar nästan bästa bilen på hög flera punkter recensioner: http://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/vauxhall/astra/
Seat Leon är också bra betyg: http://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/seat/leon/

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

EnannanRobban wrote:
Visst är det bra om HSD kan utvecklas, grundtanken är bra och det går verkligen att köra snålt med dem i vissa lägen. Dock så kommer det inte vara en något som gör att jag kommer att välja Toyota som framtida lösning om de inte rycker upp sig rejält med komfort, säkerhet och infotainmentsystem, där finns massor kvar att göra för att jag skall titta åt Toyota som alternativ. Körde Avensis under en tid som lånebil på jobbet, diesel och automat, inget jag uppskattade. Min bror har en Rav4 diesel automat, typ 2015 och jag har kört den en del och den gillar jag inte heller, bullrig, dålig vägkänsla, hög förbrukning, slirig automatlåda, uselt infotainmentsystem osv, men det är nog en bra bil om man bara skall ha en bra bil att köra med, kunna dra ett släp osv. Men inget för mig att ha som kontorsstol.

Vad ska då VW göra? Med tanke på träbänkar otidsenliga dieselmotorer och annat som varit på tapeten?

Du kan väl be din bror kommentera sin bil här så får vi höra vad han själv säger om sin Rav4, kan vara kul att höra från ägaren själv som omväxling till alla mostrar fastrar etc som alltid har en..... osv

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

GF, dock får ju nya Prius och C-HR mycket bra betyg i din länk. Dvs den nya generationen byggd på TNGA. Så vad du menar med "Toyota" kan diskuteras då.

Vidstige wrote:
GF, dock får ju nya Prius och C-HR mycket bra betyg i din länk. Dvs den nya generationen byggd på TNGA. Så vad du menar med "Toyota" kan diskuteras då.

Har haft lånebil 1 dag sist höst 2016 med Prius gen 4 var jag fotografera fuktigt SafetySense ingen problem med blinkande lampor och känslig automatisk helljus dom tutar mig då stänger jag av från auto till manuell, god komfort och smidig drivlina men känner inte körglädje och svårast att läsning förarmiljön. Pga min Auris var på verkstad och fix nr 2 för uppgradera värmeslingor på SafetySense var inte helt bra hmmmm. Just har jag Opel Astra var köpte i slutet av januari 2017 och kall och fuktigt ute varje dag körning och INGEN FUKT OCH INGEN BLINKANDE LAMPOR från kamera Opel Eye.

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Shogun har efterfrågat en jämförelse mellan Toyota RAV4 och andra alternativ på marknaden med avsikt på felnivå.

Om vi börjar med fordon producerade år 2012 och kontrollerade år 2017 ser det ut enligt följande (med lägst frekvens först):

Audi Q5:0,006
Volvo XC60: 0,007
BMW X1: 0,008
BMW X5; 0,008
BMW X3: 0.010
Skoda Yeti: 0,011
Ford Kuga: 0,011
Honda CRV: 0,011
Hyundai IX35: 0,012
Renault Scenic: 0,013
Mazda 5: 0,013
Skoda Roomster:0,014
Toyota RAV4: 0,014

http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2017-4-5/578

RAV4 är alltså inget bra exempel på Toyotas påstådda lägre felnivå. Det finns gott om bilmodeller och andra märken i materialet som har färre fel i relation till körda mil...

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!