Nästa artikel
Var tredje svensk kan tänka sig att privatleasa en bil
Nyheter

Var tredje svensk kan tänka sig att privatleasa en bil

Publicerad 18 juli 2019
Allt färre svenska tycker att det är viktigt att äga en bil. Istället har privatleasing blivit mer populärt.
En ny undersökning gjord av Yougov på uppdrag av Blocket Fordon visar att allt färre svenskar känner behov av att äga sin egen bil. I år svarade sex av tio svenskar (59%) att det är viktigt eller mycket viktigt att man själv äger sin bil, vilket är en minskning från 2018 då andelen var 70 procent. 33 procent av respondenterna har också uppgett att de kan tänka sig att privatleasa en bil.

Det är främst unga som tappat intresset då bara 23 procent av respondenterna i åldrarna 18-29 anser att det viktigt med bilägandet. Av samma målgrupp uppger 43 procent att de kan tänka sig privatleasing.

– Vi tror att det kommer ske ett generationsskifte i sättet att se på bilar och bilägande, och statistiken stärker bara detta. Alternativen för att hyra, låna och prenumerera på bilar blir allt fler och det är inte längre norm att man måste äga sin bil, även om många än idag ser det som viktigt, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket Fordon.

Diskutera: Vad anser du om privatleasing av bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-07-18 23:05
Jonire

De flesta som ’äger’ eller tar banklån har nog inte full koll på vad bilen egentligen kostar per mil eller månad. Man tror att det är ’soppapengar’ och nån slant till. Börjar man räkna på däck, skatt, försäkring, torkarblad, vinterdäck, värdeminskning, service, nån reparation á 4000kr vartannat år m.m så blir det en jädrans massa pengar. Förmodligen gissar man fel på flera tusen i månaden. En fördel med att betala per månad är att man får en hyfsad uppfattning av vad bilens faktiska kostnad per månad är. Det finns utöver det fler fördelar och givetvis också nackdelar.

#c • Uppdaterat: 2019-07-19 00:48
Axa

Övermil? Åker man på övermil så är man antingen ny som bilägare och inte har koll på vad kör på ett år eller så är man snål och chansar att klara avtalad sträcka.
Men, man kan även slippa övermil genom att påtala detta så tidigt som möjligt ifall man märker att man kommer köra längre än tänkt.

Vi har en bil privatleasad. En anhörig har precis bytt sin till en ny. Nej, där blev det inga extra omkostnader vid inlämnandet.
Som Optimus skriver, äger man bilen så kommer man där lida för alla repor och skador som uppkommit och få lägre försäljnings/inbytesvärde.

#d • Uppdaterat: 2019-07-19 07:56
Thomas Sundtoft

En fördel som jag ser med privatleasing är att man kan testa olika märken med tvivelaktigt andrahandsvärde typ Citroen.

#e • Uppdaterat: 2019-07-19 08:00
Hackenbush

3 års test är lite väl lång test tycker jag.

#f • Uppdaterat: 2019-07-19 08:26
L. Mäkinen

Axa,
Man kan råka ut för att saker i livet ändras under tiden man har bilen också.På vår Skoda räknar jag med cirka 1000 mil extra á 7,50 kr/st. Anledningen är åldrande anhöriga som plötsligt behöver besökas så gott som dagligen när hemtjänsten inte sköter sina åtaganden. Det hade vi inte räknat med från början.

#g • Uppdaterat: 2019-07-19 09:46
Pi

Man har väl en lite större frihet när man äger bilen - t ex frihet att reparera ev mindre blessyrer var man vill, frihet att välja vilket företag som får byta in den begagnade bilen när det är dags och därmed kanske man kan få bättre betalt/mindre avdrag, frihet att förändra körsträckan, frihet att göra de tillval man vill ha utan att det behöver kosta "skjortan". Tror fortfarande som många andra att privatleasing lämpar sig bäst för den som nöjer sig med "basutförandet" av typ B-segment-bilar. Vill man ha tillval så tenderar dessa att många gånger kosta förhållandevis mycket. Samt att man inte kör speciellt mycket utan klarar sig med de körsträckor som erbjuds som standardval och i de lockande annonserna. Och som Mäkinen påtalar - mycket kan hända i livssituationen under leasingperioden. Äger man sin bil kostar det också men då kan man t ex välja att äga den 1--2 år längre för att fördela kostnaden över flera år. Så nåt absolut svar om vad som är bäst finns som vanligt inte.

#h • Uppdaterat: 2019-07-19 10:54
Henrik-Andersson

Många bra synpunkter i tråden och jag skulle vilja lägga till ytterligare en med tanke på det L.Mäkinen skrev om att deras bil kommer att gå mer än avtalet, och således behöva betala för övermil.

Har man säg 1500 mil per år i tre år och inte kör mer än 2500 mil över hela perioden så sticker också milkostnaden iväg ganska kraftigt (månadskostnaden delat med antal mil). Privatleasing är bäst för dem som lämnar tillbaks bilen med 4999 mil på mätaren. Jag tycker själv att det på förhand kan vara svårt att beräkna milen tre år fram i tiden, man kanske leasade bilen för att ha den som pendlingsbil och sedan bytte man jobb, eller så får man tjänstebil och då är det inte lätt att häva avtalet.

Det finns gott om annonser på Blocket där folks livssituation ändrat sig och då märker de att andrahandsmarknaden för att ta över en leasingbil är obefintlig.

Har en bekant i en sådan situation. De som svarar är ljusskygga individer som vill ta över bilen men låta förstahandsägaren stå kvar på kontraktet. Inte en enda seriös har svarat.

#i • Uppdaterat: 2019-07-19 17:34
christer_1

Privatleasing är inte så bra så länge som reglerna vad som gäller, inte är glasklara, vid onormalt slitage, övermil m.m m.m.
Då är ett banklån, eller privat sparande bättre om man vet vad man vill med sitt ägande, för en bil är aldrig, rent krasst, en bra investering.

#j • Uppdaterat: 2019-07-19 20:38
L. Mäkinen

Christer,
Vi har fått väldigt bra beskrivning på vad som är ok och inte.

#k • Uppdaterat: 2019-07-20 00:17
Axa

Mäkinen
Jo, visst kan det hända saker i ens liv som innebär fler mil med bilen. Men flera erbjuder ändring i avtal gällande körsträcka. Det gäller bara att påtala det så tidigt som möjligt. Betala för övermil blir dyrare än ändrat avtal.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.