Vad tycker ni om elbilar (rena elbilar)

2029 inlägg 0 nya

Vidde, vet att du just sa att du lämnar tråden, men om du är kvar skulle jag bara vilja förstå det du skriver att det är ett tvingande val, vad är det som är tvingande?

*Robban

Precis Robban! Man kan ju lika gärna se det som ett "tvingande val" att successivt höja bränsleskatten på bensin och diesel - om det i slutänden innebär att vissa upplever att det blir för dyrt för dem att köra på bensin eller diesel. Nu vet jag inte om Vidstige avser förmånsbilar specifikt - men där måste man ju låta privata företag sätta vilka kriterier de vill utifrån vilken "image" de vill projicera, och när det gäller statliga/kommunala organisationer är det förstås "rådande politisk norm" som gäller, oavsett vad den råkar vara för stunden. (Även om just jag råkar vara övertygad om att eldrift är den rätta vägen att gå).

Ja du Vidstige "den som är ensam tenderar att få alla emot sig inkl moderator."
Du kan ju fundera lite på hur det kan komma sig.
Och menar du verkligen att moderatorerna inte ska ha rätt att uttrycka sin mening?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Deeds, det var intressant.
Tyvärr räcker det nog inte för att övertyga elbilsmotståndare som är fast mitt i smeten och därför saknar möjlighet att ladda hemma.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tycker det låter som ett beställningsjobb, går att "bevisa" vad som helst om man vill.

Ja, det är riktigt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Potus, a few fries short of a Happy Meal.

pinjong, ja håller med, "elbilsentusiasterna" saknar helt förmåga till analys av läget och tekniken. Rapporten var i den andan vad jag kunde se, mest förenklade resonemang och trams. Vad man helt missar är sånt som kostnad och flexibilitet. Norge ska förstås alltid tas upp som ett "lyckat" exempel men det har ännu inte varit så lyckat och dom har plöjt ner enormt mycket pengar i elbilar. Norge har råd att göra det, tack vare oljan. Vidare så säger rapporten att batterierna inte kommer bli så mycket billigare (enl deras gissning) och har dom rätt i det så blir det ännu mer ologiskt varför inte elbilar är en enorm försäljningsframgång i världen redan.

Nej, forskarna saknar förmodligen inte "förmåga till analys". Det är väldigt sällan forskare gör det. Men allt som inte ingår i din världsbild har du obegränsad argumentation emot. Ofta är de känslomässiga eftersom det irriterar dig att någon kan ha en annan uppfattning än "den rätta". Därför skriver du "förenklade resonemang och trams". Det är ju inte någon kvalificerad opposition. Vidare väver du in orden "ologisk" och "gissning" för att sänka trovärdigheten i en artikel i det här fallet. Du bor i en åsiktsbubbla som slår bort allt - även fakta.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

pinjong, denna rapport är mer eller mindre agenda-journalistik. Att du inte kan se det är rätt skrämmande. Så i din värld är tydligen allt som är PK "fakta" och allt som kan anses vara icke PK "faktaresistens". Jag tycker du var extremt oförskämd med det resonemanget, en riktigt über attityd. Nu är fakta den att elbilar säljer skitdåligt i världen, det är FAKTA.

Tips, kolla vem som skriver rapporten, vem/vad som är avsändare. Nästan alla rapporter är vinklade i nån form och det gäller särskilt när det är förknippat med "miljöarbete". Att den dessutom så oseriöst avfärdar vätgas gör inte saken bättre, rent okunnigt.

Så bor nån här i en åsiktsbubbla så är det inte jag. Jag är realist och elbilar är för dåliga som dom fungerar nu, därför säljer dom dåligt (trots stora subventioner).

Den där Fake News-attityden är så tröttsam. "Nästan alla rapporter" är inte alls vinklade men det kan framstå så om man från början ser de flesta media som motståndare (PK) till den egna uppfattningen.

Det finns många olika fakta när det gäller elbilar så att bara välja ut de bitar som ligger inom åsiktsbubblan kan man absolut göra men det ger inte trovärdighet. Jämför man elbilsförsäljningen med traditionella fordon så ser den givetvis låg ut men man får ju ta hänsyn till att väldigt få tillverkare överhuvudtaget är på marknaden. Då får man istället kika på hur investeringar och planer ser ut och de innehåller en ordentlig satsning (norr om 1.000 miljarder kr). Så det finns en övertygande viljeriktning från politiker, tillverkare och kanske så småningom bilköpare.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

En indikation som finns angående framtiden för elbilar finns i Frankfurt nu. De som brytt sig om att ställa ut där har elektrifiering i fokus. Till och med PSA/Opel visar en plug-in hybrid.
Just nu är det coolaste i elväg Hondas Urban EV Conceot och den nya racingserien från Jaguar.

pinjong, det är ett stort driv nu för elbilar som är politiskt. Det hänger ihop med synen på miljö och klimatet. Dvs globala uppvärmningen etc. Men också nån idé om att man i västvärlden vill vara först med ny teknik. Sen har jag ju varit rätt tydlig med att jag tycker man ska göra mer miljövänliga fordon, sikta på utsläppsfria fordon etc. Men det får ju vara vettiga satsningar, tydlighet i hur det ska finansieras etc. Norge är sen Norge, dom har enormt med pengar från oljan samtidigt som det också ger dom mycket dåligt samvete. Därav deras stora satsning på rena elbilar. Själv tycker jag som sagt att batteritekniken är för dålig och att det överlag är vettigare att satsa på t.ex. laddhybrider framför rena elbilar som ju få egentligen vill ha när det kommer till kritan. Om det sker ett stort tekniksprång med batterierna som exempelvis solid state kan handla om, då förändras spelplanen och då kan rena elbilar fungerar för en större publik men annars finner jag det troligare att vätgas är lösningen för den större publiken.

Vidstige - hur kan du vara så säker på att "få vill ha elbilar" ? Med en prissättning motsvarande "fossilerna" så är jag övertygad om att det skulle säljas mängder av elbilar - inte minst bland de mindre bilarna. Så jag vidhåller att priset är en av de viktigare komponenterna när det gäller elbilens framgång. En el-Fabia eller liknande i den bilklassen för säg 160.000 kr (efter subventionerna) tror jag skulle bli en riktig "hit".

Vidstige wrote:
pinjong, det är ett stort driv nu för elbilar som är politiskt. Det hänger ihop med synen på miljö och klimatet. Dvs globala uppvärmningen etc. Men också nån idé om att man i västvärlden vill vara först med ny teknik. Sen har jag ju varit rätt tydlig med att jag tycker man ska göra mer miljövänliga fordon, sikta på utsläppsfria fordon etc. Men det får ju vara vettiga satsningar, tydlighet i hur det ska finansieras etc. Norge är sen Norge, dom har enormt med pengar från oljan samtidigt som det också ger dom mycket dåligt samvete. Därav deras stora satsning på rena elbilar. Själv tycker jag som sagt att batteritekniken är för dålig och att det överlag är vettigare att satsa på t.ex. laddhybrider framför rena elbilar som ju få egentligen vill ha när det kommer till kritan. Om det sker ett stort tekniksprång med batterierna som exempelvis solid state kan handla om, då förändras spelplanen och då kan rena elbilar fungerar för en större publik men annars finner jag det troligare att vätgas är lösningen för den större publiken.

När jag läser om grunden för din negativism gällande elbilar så skulle Trump eller vilken annan populist som helst sagt samma sak. Populister vill inte erkänna etablerade fakta. Men det gör resten av världen i allmänhet och Västvärdlen i synnerhet. Och det beror på att Västvärldens välstånd bygger på en tradition av kunskapsuppbyggnad i samhället via utbildningsinstitutioner såsom grundskola och alla stadier upp till högskola och universitet. Därtill kommer utveckling av ny kunskap genom forskning. Så när politiker behöver fakta inom områden de inte behärskar så vänder de sig till kunskapscentra där forskning bedrivs. Det gör dock inte populistiska politiker eftersom de snarare föraktar forskning som de kopplar till etablissemanget. Så Trump stryper tillgången till forskning och monterar ner kunskapscentra inom områden han anser kontroversiella och där ligger miljö och klimat. Det är områden som inte passar hans världsbild. Kan han så kommer han att strypa allt som har med förnybar teknik att göra och istället satsa på fossil kol, olja och gas.

Norge har knappast dåligt samvete men de inser att den fossila eran är på väg att ta slut. Det har de vetat länge och därför sparat oljeintäkterna och investerat dem på andra områden. Att de ställer om till elfordon beror alltså inte på "dåligt samvete" utan att de inser att en omställning är på gång.

Om batteritekniken är för dålig eller inte kan bara bilkonsumenten bestämma. Själv skulle jag gärna köpa en Tesla P100D som är snygg, säker, teknikspäckad, miljövänlig och har lång räckvidd. Problemet är att den kostar för mycket. Musk är inte dummare än att han utnyttjar det faktum att han är herre på täppan en tid till. Men snart får han stark konkurrens av bilar som förmodligen har ännu bättre räckvidd beroende på teknikutveckling. Det kommer även billigare elbilar till del så småningom men de yttersta teknikstegen brukar introduceras på de dyraste modellerna och så kommer säkert att ske även hos konkurrenterna.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

pinjong, Trump-kortet kan du dra men det är en halmgubbe. Och tydligen bygger din "aktivism" på det, polarisera. Billigt men ditt skitsnack om faktaresistens kan du lägga på dig själv där den hör hemma. Elbilar är inte särskilt efterfrågade, dom är för dåliga, för dyra. Frågan är då vad man ska göra när "folk" inte gör som man vill. Du snackar om att alla ska få välja själva men jag anar här nåt helt annat från din sida. Och Norge har mycket dålig miljösamvete, det är politiskt att satsa på elbilar för att försvara utvinning av olja. Det var nära att man torskade valet nu och hade det blivit mer vänsterpolitik så hade man möjligen då också bromsat oljeutvinningen i Norge.

Tesla Model S är ett skrytbygge och vem vill inte ha en lyxbil för en miljon? Kan ju säga samma sak om Audi A8 eller en Lexus LS. Jag skulle också gärna ta en A8 om den kostade 250,000 kr, det kommer den dock aldrig göra. Det är därför jag menar att laddhybrider är mer logiska med dagens batteriteknik. På sikt ska man förstås gå mot noll utläpp men då menar jag vätgas är mer logiskt. F.ö. har Mercedes en vätgasbil på gång som också är en laddhybrid (batteri för ca 4 mil).

Pi wrote:
En el-Fabia eller liknande i den bilklassen för säg 160.000 kr (efter subventionerna) tror jag skulle bli en riktig "hit".

Du får väl då göra tankeexperimentet att den bilen lanseras i USA. Kommer den sälja smör då?

Dvs det handlar om subventioner i EU. Anledingen att en elbil för 160,000 skulle sälja hyggligt säkert beror på skattessystemet. Det man kan göra då är att ha två bilar, en fossil och en elbil. Elbilen skulle då klara säg bara 20 mil men det räcker ju för dom flesta resorna.

Fast då hamnar man i frågeställningen vill många köra en småbil med allt vad det innebär när det gäller komfort, krocksäkerhet, utrymmen och liknande? Och vill man egentligen ha två bilar för att kunna ha nåt att falla tillbaka på när elbilen inte räcker till?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vidstige wrote:
pinjong, Trump-kortet kan du dra men det är en halmgubbe. Och tydligen bygger din "aktivism" på det, polarisera. Billigt men ditt skitsnack om faktaresistens kan du lägga på dig själv där den hör hemma. Elbilar är inte särskilt efterfrågade, dom är för dåliga, för dyra. Frågan är då vad man ska göra när "folk" inte gör som man vill. Du snackar om att alla ska få välja själva men jag anar här nåt helt annat från din sida. Och Norge har mycket dålig miljösamvete, det är politiskt att satsa på elbilar för att försvara utvinning av olja. Det var nära att man torskade valet nu och hade det blivit mer vänsterpolitik så hade man möjligen då också bromsat oljeutvinningen i Norge.

Om "Trump-kortet" är en halmgubbe så kan du ju ta avstånd från populistisk retorik då. Det är ganska enkelt. Säg då att klimat-hotet bygger på vetenskapliga fakta istället och att elbilar är en del av lösningen istället för att insinuera att politiker och natur- eller miljövänner konspirerar av grumliga skäl, det du "anar" från min sida.

Att miljöpartiet i Norge är mot oljeutvinningen betyder inte att majoriteten politiker eller allmänheten i Norge har "dåligt samvete". Men även där påminner retoriken om Trump som bygger hela sin politiska agenda på etablissemangets konspiration mot "vanligt" folk.

Vidstige wrote:
Tesla Model S är ett skrytbygge och vem vill inte ha en lyxbil för en miljon? Kan ju säga samma sak om Audi A8 eller en Lexus LS. Jag skulle också gärna ta en A8 om den kostade 250,000 kr, det kommer den dock aldrig göra. Det är därför jag menar att laddhybrider är mer logiska med dagens batteriteknik. På sikt ska man förstås gå mot noll utläpp men då menar jag vätgas är mer logiskt. F.ö. har Mercedes en vätgasbil på gång som också är en laddhybrid (batteri för ca 4 mil).

Fast jag sa inte att en Tesla P100D skulle sjunka drastiskt i pris utan snarare att den lockar in folk genom sina egenskaper, folk som har råd med den. Billigare modeller är på gång både från Tesla och andra tillverkare. Leker man med tanken att elbilen snart hamnar på samma prisnivå som motsvarande fossila bilar (flera tillverkare har utlovat det) så blir förmodligen laddhybrider mindre attraktiva.

Jag har förstått att du tror på vätgasbilar och jag har inget alls emot dem. Om de är mer "logiska" eller inte får andra avgöra.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Lägg till ny kommentar