Nästa artikel
Unga kvinnor är Sveriges mest klimatsmarta bilister
Nyheter

Unga kvinnor är Sveriges mest klimatsmarta bilister

Publicerad 15 juli 2019 (uppdaterad 15 juli 2019)
Enligt en ny undersökning uppger över var femte bilist att de minskat sitt bilkörande till förmån för klimatet. Kvinnliga bilister i åldrarna 18–29 är de mest klimatsmarta.
I en klimatstudie genomförd av Sifo på uppdrag av Circle K har bilister fått svara på frågor angående sina körvanor kopplat till klimatet. 21 procent har uppgett att de kör mindre bil idag än vad de gjorde för två år sedan till förmån för klimatet.

Nästan varannan person (46 procent) har övervägt att köpa en elbil, elhybrid eller ladd hybrid och 42 procent har uppgett att de börjat gå eller cykla mer för att minska sin klimatpåverkan.

I studien framkommer det också att kvinnor i allmänhet och unga kvinnor i synnerhet gör de mest klimatsmarta valen. kvinnliga bilister i åldrarna 18–29 år är bättre på̊ att låta bilen stå till förmån för andra mer klimatsmarta transportmedel. På sträckor upp till tre kilometer säger 81 procent av de yngre kvinnliga bilisterna att de hellre går eller cyklar. Motsvarande siffra för samtliga bilister oavsett kön är 68 procent.

15 procent av de unga kvinnliga bilisterna uppger också att de samåker i större utsträckning idag jämfört med vad de gjorde för två år sedan. Motsvarande siffra för samtliga bilister, oavsett kön, är 10 procent.

I undersökningen deltog 1000 personer som både innehar körkort och kör bil minst en gång i månaden en genomsnittlig månad.

 
Sammanfattning, enkätsvar, svenska bilister

41 procent uppger att man kör bil minst en gång per dag. 80 procent kör bil minst en gång i veckan.

40 procent av kvinnorna och 27 procent av männen uppskattar att de kört mindre än 1 000 mil det senaste året.

34 procent av männen och 22 procent av kvinnorna har kört mer än 2 000 mil det senaste året.

76 procent av kvinnorna och 71 procent av männen promenerar, cyklar eller åker kollektivt vid sträckor kortare än tre kilometer. Vid sträckor mellan tre och sex kilometer är motsvarande siffra 39 procent för båda könen.

46 procent har övervägt att köpa en elbil, elhybrid eller laddhybrid. 55 procent av de som inte köpt eller inte överväger att köpa uppger att den främsta anledningen är bilens inköpspris.

De främsta anledningarna till att bilister som äger en elbil eller hybrid köpte sin bil är: bilens bränsleekonomi (70 procent), bilens klimatpåverkan (64 procent), samt låg fordonsskatt och bilens märke (båda 20 procent).

Var tredje svensk bilist (33 procent) uppger att de inte gjort något för att minska sin klimatpåverkan från sitt bilkörande.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-07-16 13:36
pinjong

Svenne60: Någon världsregering syftade jag inte på utan mer att koldioxidskatt är ett koncept som sprider sig globalt. Även Kina är faktiskt med på tåget men jag vet inte exakt läget där just nu. De liksom Ryssland har i alla fall nyligen försäkrat att Parisavtalet gäller för dem.

Att relativisera Sveriges andel kan man göra men då bör man även ta med de utsläpp vi åstadkommer exv i Kina genom vår konsumtion av varor som producerats där. Sedan är jag ingen anhängare av "stenåldern" utan tror att utvecklingen kommer att fortsätta framåt även i en post-fossil värld.

#m • Uppdaterat: 2019-07-16 19:31
Axa

Svenne
Nu var det du som skrev är att vara ”klimatsmart” innebär att man slutar jobba och handla, samt att man ska försörjas av andra.
Jag menar bara att du har fel.

#n • Uppdaterat: 2019-07-16 19:48
Axa

AL
Ja, och vem är det som bestämmer att Sverige ska ha sin höga levnadsstandard? Eller att det ska vara hög levnadsstandard i väst? Ja, vem är det som säger att utvecklingsländer som på olika sätt utnyttjats av rika västländer inte har rätt att få det bättre på bekostnad av väst?
Det verkar inte som krutröken har lagts sig och det osar välstånds-imperialism där man fortfarande har en tanke att Europa är världens centrum och där alla alla utanför förvägras ett bättre liv.

#o • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

?

#p • Uppdaterat: 2019-07-17 09:10
Ingemar Bohman

Unga kvinnor är Sveriges mest klimatsmarta!
Lögn så de skriker om
Elhybrider är långt ifrån en miljö bil. Men på skrivbordet så är de miljö fordon
INTE FÖR NATUREN.
Ex; en av Sveriges populäraste bilar är Volvo
Vi tar V60 T5 är utsläppen 161 g/km på 250 hk
Elhybriden har en förbränningsmotor på 253 hk alltså 3 hk mer
trots detta så är utsläppen endast 42 g/km. (på skrivbordet ja)
Och den är mycket tyngre med resultat; högre bränsleförbrukning
högre utsläpp och högre utsläpp av tillverkningen av modellen trots detta så kallas dessa för miljöbil.
"Kom inte och säg att de körs på enbart el"
Varför monteras inte dessa motorer på de övriga Volvo modeller?
DE har ju så låg utsläpp på endast 42 g/km Jo därför att de släpper inte ut
dom lovande 42 g/km

#q • Uppdaterat: 2019-07-17 09:14
Ingemar Bohman

Axa!
man kan ju faktiskt ta sig till jobbet på annat sätt en bil, tex cykel.
Jo jo jag vill se dig cykla 4 mil enkel resa om dagen!

#r • Uppdaterat: 2019-07-17 10:07
A.L

Pinjong. Ja det kan enbart framtiden utvisa.

Personligen har jag svårt att se hur man skall få en amerikan att acceptera inskränkningar i bilåkandet. Olje och framförallt kollobbyn är stark i USA och betydelsefulla arbetsgivare. Ungefär samma sak gäller i Ryssland (där skattemoralen f.ö är rekordlåg så eventuella pålagor riskerar att bli en pappersprodukt). I fallet Kina - vars ekonomi och produktion bromsar in - tror jag det är ännu längre kvar. Kina är beroende av sin fossila energi för sin konkurrenskraft och om man vill behålla produktionen kvar i landet (innan man flyttar det till Afrika vilket lär ske inom de närmaste 20 åren).

Jag är därför inte lika övertygad som du tycks vara utan är av uppfattningen att länderna och producenterna alltid hittar vägar fram till låga produktionskostnader.

MVH AL

#s • Uppdaterat: 2019-07-17 10:12
A.L

Axa. Det är bara vi själva (och de länder som köper våra produkter) som kan bestämma vilken levnadsstandard vi vill ha.

Nu anser regeringen att den skall sänkas till förmån för stormakternas intressen.

Det tror jag inte är vad väljarna har givit dem i uppdrag att genomföra. Jag tror tvärtom att det finns stora väljargrupper i Sverige som vill ha en bra utbyggd social och offentlig service. Så det man genomför just nu är egentligen inte förankrat i folkviljan.

MVH AL

#t • Uppdaterat: 2019-07-17 11:24
Axa

AL
Ja, det går ju att ha en föreställning om att den svenska levnadsstandarden på något sätt är frikopplad från globala företeelser eller internationella ekonomiska skeenden...

#u • Uppdaterat: 2019-07-17 11:27
Axa

Audi
Nu är det ju inte så att alla löntagare i hela Sverige har 4 mil enkel till arbetet. Jag gissar att du tar det för personligt. Det är många som har kortare än så och faktiskt cyklar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.