Nästa artikel
Unga kvinnor är Sveriges mest klimatsmarta bilister
Nyheter

Unga kvinnor är Sveriges mest klimatsmarta bilister

Publicerad 15 juli 2019 (uppdaterad 15 juli 2019)
Enligt en ny undersökning uppger över var femte bilist att de minskat sitt bilkörande till förmån för klimatet. Kvinnliga bilister i åldrarna 18–29 är de mest klimatsmarta.
I en klimatstudie genomförd av Sifo på uppdrag av Circle K har bilister fått svara på frågor angående sina körvanor kopplat till klimatet. 21 procent har uppgett att de kör mindre bil idag än vad de gjorde för två år sedan till förmån för klimatet.

Nästan varannan person (46 procent) har övervägt att köpa en elbil, elhybrid eller ladd hybrid och 42 procent har uppgett att de börjat gå eller cykla mer för att minska sin klimatpåverkan.

I studien framkommer det också att kvinnor i allmänhet och unga kvinnor i synnerhet gör de mest klimatsmarta valen. kvinnliga bilister i åldrarna 18–29 år är bättre på̊ att låta bilen stå till förmån för andra mer klimatsmarta transportmedel. På sträckor upp till tre kilometer säger 81 procent av de yngre kvinnliga bilisterna att de hellre går eller cyklar. Motsvarande siffra för samtliga bilister oavsett kön är 68 procent.

15 procent av de unga kvinnliga bilisterna uppger också att de samåker i större utsträckning idag jämfört med vad de gjorde för två år sedan. Motsvarande siffra för samtliga bilister, oavsett kön, är 10 procent.

I undersökningen deltog 1000 personer som både innehar körkort och kör bil minst en gång i månaden en genomsnittlig månad.

 
Sammanfattning, enkätsvar, svenska bilister

41 procent uppger att man kör bil minst en gång per dag. 80 procent kör bil minst en gång i veckan.

40 procent av kvinnorna och 27 procent av männen uppskattar att de kört mindre än 1 000 mil det senaste året.

34 procent av männen och 22 procent av kvinnorna har kört mer än 2 000 mil det senaste året.

76 procent av kvinnorna och 71 procent av männen promenerar, cyklar eller åker kollektivt vid sträckor kortare än tre kilometer. Vid sträckor mellan tre och sex kilometer är motsvarande siffra 39 procent för båda könen.

46 procent har övervägt att köpa en elbil, elhybrid eller laddhybrid. 55 procent av de som inte köpt eller inte överväger att köpa uppger att den främsta anledningen är bilens inköpspris.

De främsta anledningarna till att bilister som äger en elbil eller hybrid köpte sin bil är: bilens bränsleekonomi (70 procent), bilens klimatpåverkan (64 procent), samt låg fordonsskatt och bilens märke (båda 20 procent).

Var tredje svensk bilist (33 procent) uppger att de inte gjort något för att minska sin klimatpåverkan från sitt bilkörande.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-07-15 18:05
Styggavargen

Om 10-20 år så behöver du inte resa dit (Medelhavet), klimatet som finns där idag kommer att vara en realitet i Sverige om utvecklingen fortsätter. Så du bör vara glad om du kan dricka vattnet i kranen idag... för det är inte helt säkert i framtiden.

#c • Uppdaterat: 2019-07-15 18:10
thulo

föga förvånad.. dagens män är inte speciellt smarta.

#d • Uppdaterat: 2019-07-15 18:42
sanor

Handlar snarare om att den gruppen sannorlikt har noll motorintresse med få undantag. En billig motorsvag bil = relativt miljövänlig. Tror inte de är villiga att betala med sina egna pengar för att vara miljövänliga. I alla fall inte några större belopp. Vare sig kvinnor eller män är dummare eller smartare än det ändra könet. Allt följer en fördelningskurva för båda könen i intelligens.

#e • Uppdaterat: 2019-07-15 22:14
A.L

Pinjong.

Som jag skrev innebär inte en förändrad konsumtion att utsläppen sjunker. Det är i princip mest en fråga om en omfördelning.

Och om privatpersoner sedan lägger om sin konsumtion så avtrycket sjunker (utan att det innebär en ekonomisk vinst föronen den enskilde) får vi fossil energi över som i sin tur kan nyttjas på annat håll i den globala ekonomin, med följden att den växer. Med högre aktivitet ökar då också utsläppen.

Inte minst Afrika vill ha tillgång till billig energi och där finns stora grupper av människor som inte vill något annat än att få det bättre.

Jag kan inte se på vilket sätt dessa individer skall förvägras ett högre välstånd. Ännu mindre kan jag se att de kommer att acceptera att inte öka sin levnadsstandard när möjligheten ges. Och därför återstår det fortfarande att förklara vem eller vilka som skall få det sämre I framtidens utsläppsfria Sverige och hur detta skall motiveras.

Är det gamla och sjuka?

Eller är det barnen?

Och varför då?

MVH AL

#f • Uppdaterat: 2019-07-16 09:11
John2008

Att världen är på väg bort från att bruka energi från fossila källor och att det istället är mer och mer förnyelsebar energi som gäller för varje dag som går, är tydligen oroväckande för en del personer. Varför då?

Angående utvecklingen i Afrika. Läs om Africa Renewable Energy Initiative (AREI) på http://www.arei.org/

#g • Uppdaterat: 2019-07-16 09:49
Johnna

Att "överväga" köp av elbil är inte samma sak som att köpa.
En väninna till mig skulle absolut köpa en elbil, ändå tills hon insåg att hon inte kunde finansiera köpet och inte heller hade laddmöjligheter, så nu kör hon diesel.
Själv avvaktar jag, utvecklingen av ackumelatorer och laddmöjligheter går troligen snabbt. Dagens elbilar riskerar att vara hopplöst föråldrade om några år. Sen blir det ju också intressant att se hur stor kilometerbeskattningen kommer att bli när statens inkomster från drivmedelsskatterna minskar.

#h • Uppdaterat: 2019-07-16 10:54
pinjong

A.L: Direkt eller indirekt kommer koldioxid att beläggas med skatt globalt. Det innebär att det kommer att bli allt dyrare att använda fossil energi till fromma för förnybar. Så att fortsätta satsa på fossil energi kommer allt mer att framstå som en dålig investering eftersom de förnybara är hållbara men även allt billigare. Sedan återstår att se i vilken takt förändringen sker och vilka delar av världen som är sist på bollen.

#i • Uppdaterat: 2019-07-16 11:48
Svenne60

Axa skriver; "Ähum, man kan ju faktiskt ta sig till jobbet på annat sätt en bil, tex cykel." Ja annat sätt är möjligt för ca 15-20% av de som har ett arbete, och de åker med allmänna kommunikationer redan idag som det är. Över 80% av all persontransport i Sverige sker med privatbil. Och att ersätta privatbilismen med buss/tåg i ett glesbefolkat land skulle vara ett extremt slöseri och ge enormt mycket större miljöpåverkan eftersom trafikunderlag för allmänna kommunikationer saknas...Redan idag är det många bussar som går nästan tomma i många områden vilket är fel ut miljösynpunkt

#j • Uppdaterat: 2019-07-16 11:59
Svenne60

pinjong skriver; "Direkt eller indirekt kommer koldioxid att beläggas med skatt globalt." Ja om vi får en världsregering. Men tror att det är långt borta, t.ex. Kina, Ryssland och Indien kommer knappast att ge upp sin självständighet. Kina och Indien kommer att bygga hundratals nya kolkraftverk under de kommande 10 åren, och även öka sina CO2 utsläpp rejält, där Sveriges utsläpp inte märkt på något sätt i jämförelse. Klimatfrågan är en ickefråga i dessa länder. Men vi i Sverige med ca 2 tusendelar av dagens CO2 utsläpp kan naturligtvis straffbeskatta oss tillbaka till stenåldern, eftersom det finns en politisk majoritet för det, som ett varnande exempel för andra länder

#k • Uppdaterat: 2019-07-16 12:53
Henrik M

Sen kan ju faktiskt väldigt många ta sig till "jobbet" mycket mer sällan är de gör. Alla dem som som sitter dagarna i ända på ett kontor eller i telefon mestadels kan ju faktiskt jobba i ganska stor utsträckning hemifrån. Det är väl något som skulle premieras på nåt sätt för de som kan det. Där skulle man kunna få bort mycket utsläpp samt trängsel. Tror ju knappast att alla dem som jobbar inne i städerna kärna arbetar med händerna i tillverkande jobb som måste utföras på plats.
Även mycket av de möten som sker idag skulle kunna utföras över Skype. Mitt förra företag var otroligt slösande i att folk åkte korts och tvärs för att träffas i möten som hade gått minst lika bra att ta online.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.