Nästa artikel
Unga kvinnor är Sveriges mest klimatsmarta bilister
Nyheter

Unga kvinnor är Sveriges mest klimatsmarta bilister

Publicerad 15 juli 2019 (uppdaterad 15 juli 2019)
Enligt en ny undersökning uppger över var femte bilist att de minskat sitt bilkörande till förmån för klimatet. Kvinnliga bilister i åldrarna 18–29 är de mest klimatsmarta.
I en klimatstudie genomförd av Sifo på uppdrag av Circle K har bilister fått svara på frågor angående sina körvanor kopplat till klimatet. 21 procent har uppgett att de kör mindre bil idag än vad de gjorde för två år sedan till förmån för klimatet.

Nästan varannan person (46 procent) har övervägt att köpa en elbil, elhybrid eller ladd hybrid och 42 procent har uppgett att de börjat gå eller cykla mer för att minska sin klimatpåverkan.

I studien framkommer det också att kvinnor i allmänhet och unga kvinnor i synnerhet gör de mest klimatsmarta valen. kvinnliga bilister i åldrarna 18–29 år är bättre på̊ att låta bilen stå till förmån för andra mer klimatsmarta transportmedel. På sträckor upp till tre kilometer säger 81 procent av de yngre kvinnliga bilisterna att de hellre går eller cyklar. Motsvarande siffra för samtliga bilister oavsett kön är 68 procent.

15 procent av de unga kvinnliga bilisterna uppger också att de samåker i större utsträckning idag jämfört med vad de gjorde för två år sedan. Motsvarande siffra för samtliga bilister, oavsett kön, är 10 procent.

I undersökningen deltog 1000 personer som både innehar körkort och kör bil minst en gång i månaden en genomsnittlig månad.

 
Sammanfattning, enkätsvar, svenska bilister

41 procent uppger att man kör bil minst en gång per dag. 80 procent kör bil minst en gång i veckan.

40 procent av kvinnorna och 27 procent av männen uppskattar att de kört mindre än 1 000 mil det senaste året.

34 procent av männen och 22 procent av kvinnorna har kört mer än 2 000 mil det senaste året.

76 procent av kvinnorna och 71 procent av männen promenerar, cyklar eller åker kollektivt vid sträckor kortare än tre kilometer. Vid sträckor mellan tre och sex kilometer är motsvarande siffra 39 procent för båda könen.

46 procent har övervägt att köpa en elbil, elhybrid eller laddhybrid. 55 procent av de som inte köpt eller inte överväger att köpa uppger att den främsta anledningen är bilens inköpspris.

De främsta anledningarna till att bilister som äger en elbil eller hybrid köpte sin bil är: bilens bränsleekonomi (70 procent), bilens klimatpåverkan (64 procent), samt låg fordonsskatt och bilens märke (båda 20 procent).

Var tredje svensk bilist (33 procent) uppger att de inte gjort något för att minska sin klimatpåverkan från sitt bilkörande.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-07-15 10:47
J.L

Inte förvånande, tjejerna är uppenbarligen klokare än bakåtsträvande gnällgubbar, som drömmer sig tillbaka till förr i tiden då konsekvenstänket avseende miljön var nära noll.

#2 • Uppdaterat: 2019-07-15 10:57
J.L

Är det en reaktion från en reaktionär gubbe ? Det är väl positivt att åtminstone ett område visar prov på insikt och förbättring. Det andra kommer, var så säker!

#3 • Uppdaterat: 2019-07-15 11:17
pinjong

Fast dessa influencers och youtubers som i praktiken är dåliga förebilder har ju fått rättmätig kritik för sin livsstil. Tror att många unga håller på att ändra sin konsumtion för att t ex använda begagnade kläder. Men visst - allt sker inte över en natt.

#4 • Uppdaterat: 2019-07-15 11:28
Klarsynt

Det är glädjande att dagens ungdom hellre vill motionera själva, än att sitta i ett fordon. Men slutsatsen att de är "klimatsmarta" är helt felaktig, dessvärre. De gör detta för att de vill ha motion och i fallet med samåkning för att inte alla har en bil - bilens betydelse för ungdomen har minskat påtagligt, till förmån för annat.

Ser man sedan till ett av de största miljöproblemen, det vill säga klädindustrin som genererar mer växthusgaser än vad flyget och sjöfarten gör tillsammans, så fastnar ordet "klimatsmart" omedelbart i halsen. Det köps mer kläder, skor och handväskor än någonsin.

De som influerar den här gruppen, olika typer av bloggare, är också oerhört stora konsumenter samt visar gärna upp sig på bild när de flyger business class över jordklotet.

Så neeeej... de är inte "klimatsmarta". Sorry. 

.

#5 • Uppdaterat: 2019-07-15 11:57
Styggavargen

Positivt, vore ännu bättre om de lärde sig köra på höger sida på motorvägen?. Väldigt många unga ligger i vänsterfilen fast motorvägen är fri ifrån trafik....det är så att man undrar om de inte lär sig högertrafik i skolorna längre?

#6 • Uppdaterat: 2019-07-15 12:30
A.L

Ja samåkning, begagnade kläder och elbilar är alla exempel på hur man kan använda resurser mer effektivt.

Men det är inte samma sak som att utsläppen sjunker. För att åstadkomma det måste den totala konsumtionen ner -vilket alltså inte är fallet här. Det är nämligen skillnad mellan att minska och som i ovan nämnda fall omfördela sin konsumtion.

Om man köper bensin eller något annat (kläder, skor, mediviner, livsmedel etc) har därför en mycket ringa påverkan på de totala utsläppen och koncentrationerna av växthusgaser. Det är nog dags att befolkningen inser det istället för att låta sig duperas av marknadskrafterna och politikerna.

MVH AL

#7 • Uppdaterat: 2019-07-15 12:55
pinjong

Som privatperson kan man påverka sitt eget klimatavtryck. Det är mycket svårt att påverka andras.

#8 • Uppdaterat: 2019-07-15 15:04
Svenne60

Korkat att anse den som "klimatsmart" som minskar på bilkörningen. Vilket innebär att man slutar jobba och handla och måste försörjas av andra skattebetalare.

#9 • Uppdaterat: 2019-07-15 16:56
Världens vackraste man

När jag vill uppleva ett annat klimat tar jag flyget till Medelhavet:-)

#a • Uppdaterat: 2019-07-15 16:57
Axa

Ähum, man kan ju faktiskt ta sig till jobbet på annat sätt en bil, tex cykel. Och att man väljer att konsumera mindre innebär inte att man försörjs av andra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.