Volvo V90 D3 AWD

388 inlägg 0 nya

Sambandet mellan hög vikt och höga farliga utsläpp är svår att trolla bort.

I sammanhanget undrar man hur motorn kommer upplevas när den får adblue i höst.
Ska väl kunna göra den ännu lite piggare och snålare, bortsett alltså från mindre NOx.

leo_1 wrote:
Kväveoxid utsläpp, 8 ggr laglig gräns o uppgivet av Volvo, inget som bekymrar herrarna i denna lovsångstråd tiłl Volvo modellen?

Inte det minsta faktiskt..

Full respekt! Så kan man också känna o tänka.

Om addblue hade funkat så som du uppger Vidstige hade det nog varit installerat innan första bilen levererats..

Så Vidstige har blivit en dieselkramare...:)

Pi, om allting måste vara svartvitt så ja, då är jag det.
Men gillar att Volvo börjar med adblue och tycker leo har en poäng med att det förmodligen är förhållandevis höga NOx utsläpp från Deeds V90.

Sen vet jag inte om adblue ger så mycket lägre förbrukning och högre effekt, men lite ska det väl vara. Dock är det ett system som fördyrar både för tillverkare och för köpare, så det är klart att man dragit sig länge för att införa detta. Jag tycker dock Volvo väntat för länge och borde ha infört det redan till euro 6.

Ser fram emot också när mildhybridtekniken blir standard i alla Volvo. :)

Allt är absolut inte svart/vitt Vidstige ("dieselkramare" var lite skämtsamt) och då kanske vi också kan dumpa uttryck som "tyskbils-älskare" och liknande för att man råkar köra ett tyskt märke. Överens ?

Pi, ok, det är coolt.

Härlig läsning Deeds, har inte så många mil i V90, kanske 150 typ och är enig med dig att det är en otroligt skön bil, dock för stor för att jag skall välja en, men mitt hopp står till kommande V60, men jag har ju några mil kvar på min nuvarande. Det är intressant att de lyckats få ner förbrukningen så pass mycket på en V90 kontra de S/V60cc som jag har haft med samma motor/låda som du fast utan AWD och det på en större och tyngre bil.

*Robban

Har kört exakt lika långt som jag gjorde men min Auris hybrid nu.
Förbrukning Auris snitt på 1200 mil var 0,58 medan Volvon vill ha 0,62.
Bränslekostnad alltså jämt upp med tanke på att dieseln i snitt varit billigare än bensin.
Skatten 1900 drar ju dock upp kostnaden.
Service är billigare, har bokat första nu för utförande i december.
Inga irriterande fel på Volvon helt enkelt en skitbra bil. Ngn omstart av infotainment har skett men den får säkert en hel del ny programvara vid servicen, bland annat det helt nya utseendet.

Kul att se dig här igen, junkers!

Hej, hur programmerar man dieselvärmare i V90’n utan att ha appen i telefonen? Går det?

Ja det går i mittdisplayen.

Eller via webbsidan min Volvo.

Jag har fipplat runt i menyn men hittade inte tillbaka vars den låg. Men intressant att den jag kör just nu ligger snittet på 0.75

ksoderlund wrote:
Jag har fipplat runt i menyn men hittade inte tillbaka vars den låg. Men intressant att den jag kör just nu ligger snittet på 0.75

Om jag minns rätt så in på klimat (där du flipplar fläkthastighet med mera) och så har du en flik för värmaren.

Ja bara två klick bort.
Klicka på klimatsymbolen och välj flik för parkeringsklimat.

Tackar och bockar!

Deeds wrote:
Nu efter 1000 mil så ska jag ge en liten recension om min V90 D3 AWD.
Jag kan med handen på hjärtat säga att det är den "bästa" bilen jag haft.
Otroligt bekväm att köra. Extremt välplanerad förarmiljö.
Jag gillar att mittkonsolen är upphöjd så man lätt kan vila armen i ett naturligt läge.
Motorn är fantastisk. Dragvikten är 2.2 ton med BE och den drar våran vagn på 1.7 ton helt utan problem.
Bränsleförbrukningen ligger under mina 1000 mil på blyga 0.56. Väl godkänt för en bil på 2 ton.
Det automatiska helljuset är mer exakt än de tidigare bilar jag haft. Det bländar av i tid och bländar på direkt man mött bilen. Väldigt sällan att det missar. Helljuset i sig är mycket bra. Extraljus eller ramp behövs absolut inte.
Växellådan är mjuk som silke och sköter jobbet perfekt. Inga ryck eller andra "egenskaper"
VOC (Volvo on call) är grymt! Ibland när jag är i trädgården och måste in i bilen så låser jag upp med appen. När jag var på köpcenter i somras och det va riktigt varmt ute så startade jag förkonditionering när vi skulle bege oss mot bilen och en kort stund senare startade jag bilen med appen så att AC'n kickade in och när vi kom ut några minuter (1 minut :) )senare så var bilen kall. Underbart!
En annan funktion som jag gillar är den lilla passiva och knapplösa nyckel som är med. Har du nyckeln i fickan så låser bilen upp i samband med att du tar tag i handtaget. Jag har testat att vara snabb och greppa tag och rycka men inte lyckats vara snabbare än bilen än. Dessa sensorer finns på alla dörrar. För att sedan låsa så är det som på många andra en lite yta p utsidan handtaget som man trycker på. Bakluckan öppnas med en fotsvepning under kofångaren bak och även den fungerar bättre än på andra bilar. Hade samma funktion på den BMW 530d som jag hade men den kunde missa foten både en och två gånger. Volvon tar direkt även om svepningen inte är hundra procentig.
Vid köp av bilen så upptäckte vi att plastdetaljer mellan sidorutorna hade lacken krackelerat. Detta pga, en rekondare som använde fel metoder. .Volvo skulle byta detta i fredags. Påpekade samtidigt att jag känt en liiiiten liiiiten vibration bak någonstans vid gaspådrag och undrade om teknikern kunde kolla om det va något att åtgärda. Teknikern ringde mig vid dagens slut och meddelade att även han kände vibrationen vid gaspådrag och att han testat att koppla ur oljepumpen för AWD-systemet och att vibrationen då försvann. Han testade sedan att byta oljepumpen men vibrationerna kvarstod.. Han mailade då Volvo i Gbg vad hans nästa åtgärd skulle vara och fick till svar att hela AWD-systemet skulle bytas och det gamla skickas till Gbg för undersökning.
Detta skall göras i början av oktober.
Stor eloge till Volvo som tog denna lilla vibration som enbart uppkom vid kraftigt gaspådrag på allvar.
En enda sak som jag kanske kan störa mig lite på är backkameran. Den har en sorts fisheyelins som förvränger bilden ut mot kanterna. Detta så att man kan se om det kommer korsande trafik . En bra funktion men det är nästan omöjligt att använda sig av kameran för att komma rätt in i en parkeringsficka. Tur för mig att jag fortfarande använder speglarna för att parkera. Det finns dock en knapp som heter "zoom" som tar bort vidvinkellinsen men då finns inte hjälplinjer att tillgå, om man nu skulle vilja ha det ;)
Underbar bil som jag med stor sannolikhet kommer att behålla länge!
Tror jag fått med det mesta nu... Fråga på om ni undrar över något..

En uppdatering av reparationen..

AWD-systemet är bytt (tog en dag) men det visar sig att den lilla vibrationen finns kvar. Nytt mail till Göteborg med nytt efterföljande svar att hela bakaxeln skall bytas. Om inte det ger resultat så så är nästa steg att kardanaxeln skall bytas.
Allt skall sedan skickas till gbg för undersökning.
All credd till Volvo för att man tar denna lilla vibration som enbart kommer i början av en acceleration på allvar.
Uppföljning kommer efter att bakaxeln är bytt. Bilen skall in den 16:e november.
En annan trevlig sak är att jag alltid får en V90 som lånebil. När jag lämnade in sist nu så hade dom ingen V90 inne så jag sa att det går bra med vad som helst men det fick dom inte. När det är garantiärende så skall man få en "likvärdig" bil. Så de rotade fram en demo som gått 80 mil som jag fick ta med hem. Service!!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!