Nästa artikel
Bilfrågan: Spaklös handbroms?
Bilfrågan

Bilfrågan: Spaklös handbroms?

Publicerad 30 september 2010 (uppdaterad 30 september 2010)
"Jag ser många bilar som inte har någon handbromsspak. Jag undrar hur handbromsen fungerar då?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag ser många bilar som inte har någon handbromsspak. Jag undrar hur handbromsen fungerar då? Jag vet att Mercedes och vissa Citroënmodeller har en pedal som handbroms.

Martin

SVAR:
Parkeringsbroms finns idag av tre huvudtyper: den traditionella som manövreras för hand, den som manövreras med fotpedal och den elektriska som manövreras med en strömbrytare eller med automatik. Vad som är bättre eller sämre är en smaksak men utvecklingen går tydligt mot elektriskt manövrerad parkeringsbroms.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vilken typ av handsbroms föredrar du?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2010-10-04 09:00
nuppe

Jag håller med dig när det gäller handbromssvängen, men när gick den att utföra senast?
På de flesta bilar jag kört de senaste tio åren är handbromsen så usel att det inte finns en möjlighet att låsa bakhjulen knappt ens på is!
Och detta med avstängd ESP.
Men även om man för in ännu en datorstyrd elektrisk pryl som givetvis kan krångla (och givetvis kommer att göra det) så slipper man ju ändå justeringen av handbromsen och fastrostade handbromsvajrar.

#m • Uppdaterat: 2010-10-04 10:46
Flux (ej verifierad)

Ang automatlådor: Jo visst är det en bekväm hjälp. Många typer av lådor ökar dock förbrukningen av drivmedel vilket såklart är en nackdel och lika så en merkostnad. Men framför allt brukar service på bilar med automatlåda vara bra mycket dyrare. Sen är det ju inte alldelse ovanligt att olika fel på dessa lådor uppstår vilket medför vidare merkostnader. Plus att inköpspriset alltid är högre, bra mycket högre. Och ett plus igen.. är att andrahandsvärdet oftast är sämre om man jämför med en manuell... Så vad talar egentligen FÖR automatlåda..? Inte mycket. Den nya typen av dubbelkopplingslådor som är vanliga manuella lådor med automatisk koppling är ju betydligt mer energieffektiva och i vissa fall till och med snålare än bilar med manuell koppling. Denna teknik gillar jag men det är få som fått den att fungera riktigt smidigt och bra. VW / Audi har vell sin DSG-låda som tydligen ska vara riktigt bra. Ska jag satsa på automat så får det bli det senare alternativet med automatisk koppling. Men utan teknik / elektronik vill jag iallafall inte vara.

#n • Uppdaterat: 2015-07-19 23:01
N-iklas

Det finns inget viktigt som talar för DSG, bättre acceleration med ca 3 tiondelar 0.3 sek. till 100 km/t är det enda.
Dyr att tillverka, dyr att köpa, tung, komplicerad, sårbar, dyr att reparera, dyr att byta kopplingar på, komplicerad att arbeta med.
Allt för att vissa finner den en kul leksak...
Man måste var dum för att hylla sådant.

#o • Uppdaterat: 2016-04-08 13:58
VW Polo 2012

Det är inte lag på handbroms i Sverige :)

#p • Uppdaterat: 2019-07-03 19:18
Ingemar Bohman

VW Polo!
Det är lag på Parkerings broms!
Och får inte vara av hydraulisk konstruktion

#q • Uppdaterat: 2019-07-03 19:22
Ingemar Bohman

Arne k!
Du har fel!
Det finns bilar utan elektrisk parkeringsbroms
för automatisk start-i-backe-hjälp

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.