Nästa artikel
200 000 kan förlora reseavdraget
Nyheter

200 000 kan förlora reseavdraget

Publicerad 1 juli 2019 (uppdaterad 1 juli 2019)
Som en del i januariavtalet ska reseavdraget förändras. Nu kan upp till 200 000 bli av med sitt avdrag för att åka till och från jobbet.
Förra veckan presenterade den så kallade reseavdragskommittén sina slutsatser i en utredning gällande reseavdraget. Kommittén har haft i uppdrag att föreslå förändringar för avdraget med målet att minska på utsläpp av växthusgaser och förenkla kontroller och administration.

Det nya förslaget är att systemet ändras så att ingen som har närmare jobbet än tre mil får reseavdrag. Det innebär att mellan 150 000 till 200 000 kommer att bli av med avdraget.

En annan förändring är att avdraget för bilresor ska tas bort och ersättas av en skattereduktion som även de som åker kollektivtrafik kan få. Den nya ersättningen blir 60 öre per kilometer, för sträckor över tre mil, enkel väg.

– Vi tycker att det är riktigare att göra det i form av en skattereduktion, då blir det jämställt med andra skattereduktioner som rut- och rotavdrag, säger Regeringens utredare Lennart Olsen (MP), till Sveriges Radio.

Vissa landsbygdsbor som inte har fullt utbyggd kollektivtrafik ska kunna få extra ersättning som kompensation till minskade reseavdrag. Förslaget är 20 kr extra per dag om det inte går någon kollektivtrafik.

Diskutera: Vad tycker du om om det nya förslaget?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2019-07-03 08:54
Rutger Jönåker

Ang. Robbans sista stycke: "Sedan undrar jag fortfarande varför någon annan skall betala för att jag skall ta mig till jobbet, det borde vara mitt eller arbetsgivarens ansvar, inte statens, men vad vet jag..."

En anledning skulle väl kunna vara att staten fördyrar glesbygdsbors resor med rätt mycket skatt på både bil och bränsle, så en viss "återbäring" vore väl rimlig om man vill ha en levande landsbygd. Redan nu är det man kan få tillbaka via deklarationen lite, vilket du visat med dina uträkningar. Med en gräns på 3mil/resa blir det nog ändå mindre för dom flesta, samtidigt som kostnader och skatter höjs varje år. Visst, att det blir lika för alla, oavsett lön, är väl det positiva med detta förslag. Men 3 mils gränsen känns lite högt satt... "20 kr extra per dag om det inte går någon kollektivtrafik" är nog en klen tröst, speciellt om man har max 3 mil till jobbet och därmed, antar jag, inte ens får denna tjuga. Men det är väl som vanligt, smällar vi på landsbygden får ta...

#11q • Uppdaterat: 2019-07-03 10:15
wacom59

I mitt fall med 10 mil enkel väg till arbetet utan kollektivt alternativ blir det till att säga upp sig om detta går igenom. börja stämpla och leva på bidrag. Jag tror även att det blir kris för min arbetsplats då 80-90 % är pendlare med minst 2 mil, många med 5-7 mil enkel väg. Många kommer helt enkelt att välja annat arbete på hemmaplan, vilket kommer slå hår mot arbetsplatsen. Jag tror inte våra utredare och politiker tänkt färdigt fullt ut på alla konsekvenser.
Enligt mina uträkningar så har jag en ren bränslekostnad (15:80) per år på ca 47 000:-. Jag får idag tillbaka ca 36 000:-. Med nya förslaget sjunker det till 22 000:-. Det kostar mig alltså 14 000:- mer per år med nya förslaget, då ej inräknat bilslitage bara bränsle. Hur skall jag kunna ha råd att finansiera en nyare "miljöbil" när utrymmet minska r så drastiskt? Menar politikerna att jag inte skall kunna spara till nyare bil utan tvingas ta dyra lån för att byta till miljövänligt?
När politiker inte orkar ta tag i de stora miljöfrågor och bovar så får småfolket betala deras "rena " samvete. Nej miljömupparnas iver att skjuta på det som är enkelt måste stoppas.

#11r • Uppdaterat: 2019-07-03 10:16
wacom59

I bland blir det fel tråd. Sorry. Men innehållet står jag för:)

#11s • Uppdaterat: 2019-07-03 19:26
Vorwärts

Axa
Värdeminskningen på bostäder är reell, även om mäklaren anger ett pris på en bostad på landsbygden är det i många fall orealistiskt att få den såld för det priset p.g.a. den allmänna serviceförsämringen ute i landet.

Sen funderar jag på vilka extra skatter som storstadsbon tvingas betala som landsbygdsbon slipper, trängselskatt är väl en men i storstan kan man begagna sig av kollektivtrafik så där faller det argumentet. Stockholms kommun har dessutom en av landets lägsta kommunalskatter så jag köper inte argumentet att stockholmaren utan omsvep betalar mer för allt, Malmö och Göteborg ligger visserligen högre men är fortfarande flera procentenheter billigare än de dyraste landsbygdskommunerna.

#11t • Uppdaterat: 2019-07-03 20:11
Axa

Vorwärts
Här har du statistik på kommunnivå
https://www.byggkontakt.nu/artikel/historisk-aterblick-pa-bomarknaden-sa-har-sveriges-bostadspriser-utvecklats-de-senaste-20-aren/

Vet inte riktigt hur du menar med värdeminskning.

Det är väl inte fler skatter för stockholmare men i faktiska kronor så bidrar de mer till stat och kommun genom de högre boende- och levnadskostnader.

#11u • Uppdaterat: 2019-07-03 21:58
christer_1

Jag tror och anser att reseavdraget skapades för att de som har långt till sitt arbete skall ha samma förutsättningar som de som bor nära sitt arbete och inte behöver lägga ut orimliga kostnader för att jobba. Men detta har urholkats år för år och därmed missgynnas landsbygden som vanligt.Reseavdraget är idag ett skämt som inte utjämnar skillnaden mellan stad och landsbygd alls.
För att en stadsbo skall förstå skillnaden på service och resekostnader mellan stad och landsbygd så måste stadsbon testa att bo på landsbygden och det kommer tyvärr aldrig att ske. Men boendekostnaderna är ju sååå låga, men inte resekostnaderna. Service kan ju vara att ha en affär över huvudet taget. Eller att det finns en skola. Eller en mack. Eller åldringsvård. Vårdcentral. apotek m.m kan vi ju glömma. Men vi har ju frisk luft och samma skattesatser som stadsbon.

#11v • Uppdaterat: 2019-07-04 15:29
lallolu

@steppenwolf @PI. Om tjänstebil inte gynnar staten, hade den stoppades för länge sedan.

#11w • Uppdaterat: 2019-07-04 19:26
Vorwärts

Axa
Som sagt så köper jag inte argumentet att storstadsbor har högre levnadskostnader, ett enormt mycket större utbud av varor och tjänster gör att storstadsbon har enklare att välja billigare lösningar, har man champagneprovning och hästpolo som enda fritidsintressen så blir möjligen ens levnadskostnader högre än för de på vischan men det finns som sagt billigare alternativ.
Glöm inte att enkla vardagssaker blir mycket dyrare, mer komplicerade och tidskrävande med det lägre utbudet på landsbygden, tänk dig att behöva köra 14 mil in till centralorten för att prova ut och köpa ett par skor. Råkar du vara BMW-ägare bosatt i Kiruna och vill serva bilen på auktoriserad verkstad? Grattis, närmaste verkstad finns över 30 mil bort.

Gällande vilka som bidrar till statens inkomster så hade det gått att titta närmare på våra stora exportföretag som tjänar sina pengar på landsbygdens resurser, mineraler och vattenkraft m.m. men skickar vinsterna till i huvudkontoren i Stockholmskommunerna men det känns ärligt talat inte lönt med vidare diskussion om det. Stockholm blir aldrig tillfreds, helst ska 10 miljoner människor flytta till stan så man slipper skicka en massa pengar till skräpytorna på glesbygden men samtidigt protesteras det vilt när det ska byggas nytt så folk faktiskt får plats.

#11x • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Gungor och karusell
Hade man sänkt skatten på bränsle istället så hade problemet varit betydligt mindre, men då ryker ju statens skattkista. Istället en jäkla massa skatter på bilåkande som skall försöka kompenseras men som sedan ändå inte kan kompenseras och eventuella kompensationer förhandlas bort i det politiska spelet med det lilla marginalpartiet.

#11y • Uppdaterat: 2019-07-05 10:31
Pi

lallolu - att vi har detta frikostiga reglemente för tjänstefordon har absolut att göra med att vi har en stor tillverkare av sådana fordon i landet och för inte så många år sen hade vi dessutom ytterligare en stor biltillverkare inom detta segment. Lobbying brukar det visst kallas vill jag minnas...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.