Nästa artikel
200 000 kan förlora reseavdraget
Nyheter

200 000 kan förlora reseavdraget

Publicerad 1 juli 2019 (uppdaterad 1 juli 2019)
Som en del i januariavtalet ska reseavdraget förändras. Nu kan upp till 200 000 bli av med sitt avdrag för att åka till och från jobbet.
Förra veckan presenterade den så kallade reseavdragskommittén sina slutsatser i en utredning gällande reseavdraget. Kommittén har haft i uppdrag att föreslå förändringar för avdraget med målet att minska på utsläpp av växthusgaser och förenkla kontroller och administration.

Det nya förslaget är att systemet ändras så att ingen som har närmare jobbet än tre mil får reseavdrag. Det innebär att mellan 150 000 till 200 000 kommer att bli av med avdraget.

En annan förändring är att avdraget för bilresor ska tas bort och ersättas av en skattereduktion som även de som åker kollektivtrafik kan få. Den nya ersättningen blir 60 öre per kilometer, för sträckor över tre mil, enkel väg.

– Vi tycker att det är riktigare att göra det i form av en skattereduktion, då blir det jämställt med andra skattereduktioner som rut- och rotavdrag, säger Regeringens utredare Lennart Olsen (MP), till Sveriges Radio.

Vissa landsbygdsbor som inte har fullt utbyggd kollektivtrafik ska kunna få extra ersättning som kompensation till minskade reseavdrag. Förslaget är 20 kr extra per dag om det inte går någon kollektivtrafik.

Diskutera: Vad tycker du om om det nya förslaget?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2019-07-02 19:24
christer_1

Hannnah :"Min idé är att ”ta sig till jobbet” är det som kostar för mig att kunna ha ett jobb och betala skatt. Jag tycker att man är berättigad att få tillbaks hela beloppet. Inte bara reduktion eller avdrag. I slut ändan skall jag ha lika mycket nettolön i handen som den person som inte haft nån resekostnad alls. Det räcker med besväret, förlorad och obetald tid som jag har lagt på arbetsresan."

Mycket bra skrivet Hannnah och en bra sammanfattning av problemet. För ett problem är det för landsbygdsbon.

#11g • Uppdaterat: 2019-07-02 19:59
EnannanRobban

Christer, du hänger inte med här. 18,50 har inget med vad det kostar eller vad du kan få tillbaka utan en siffra som din inkomst skall minska med per körd mil ToF jobbet OM du inte kan åka kollektivt, vilket jag gissar att du inte kan. Det kostar 20-80kr/mil att köra bil, alla kostnader med och för vissa säkerligen både högre och lägre än det.
Detta är vad som gäller idag, efter att du tagit bort 11000kr från den summan som du kommer upp i när du multiplicerar 18,50kr med antalet dagar som du åker till jobbet, typ 220 dagar om du jobbar heltid och antalet mil du kör. Det du sedan får tillbaka är (det du betalar i kommunalskatt) typ 32 öre per krona som du gör avdrag för på summan över 11000kr.
Hänger du med? Så här har det sett ut i många år, med en lite uppjustering för några år sedan från 18,00 -> 18,50kr

#11h • Uppdaterat: 2019-07-02 20:15
christer_1

EnannanRobban jag hänger inte med i din diffusa beskrivning av kostnad mot avdrag.
Då är min fråga om vad det kostar mig i praktiken om kostnaden är 40 kr/milen (18,50 enligt politikerna)? Vad kostar det mig per mil att ta mig till jobbet enligt dig då? Jag skiter i alla diffusa deklarationsuträkningar som verkar vara gjorda för vi inte skall begripa vad vi får i avdrag för att kunna ta oss till jobbet för att tjäna pengar och betala skatt, och att vi i nettolön skall få en anständig skillnad emot dom som inte har någon kostnad alls för att ta sig till jobbet. För det är väl ändå det som är meningen med reseavdraget? Eller har jag missuppfattat det med?

#11i • Uppdaterat: 2019-07-02 20:21
EnannanRobban

Christer, vad det kostar att åka till jobbet spelar skit samma för hur systemet ser ut idag, det är upp till dig om du vill åka Volvo 240 eller Mercedes S-klass. Resten står ovan. Alla som är berättiga avdrag för resor ToF jobbet får dra av 18,50 per mil för sina mil, men som jag sagt tidigare så efter att du dragit bort 11000kr blir det kvar 32% (Eller vad du har för kommunalskatt) av det som du dragit av.
Nu då?

#11j • Uppdaterat: 2019-07-02 20:26
skarj

@styggis, kanske helt enkelt är du som ska byta land? Det är nog inte mycket svårare än för många andra att byta jobb eller bostad. Gillar du inte hur Sverige är uppbyggt så är det väl inte mer än rätt att du söker dig till ett land som är uppbyggt som du vill. Kan bistå med en del tips om du själv inte vet något passande land.

#11k • Uppdaterat: 2019-07-02 20:41
puttis

Snacka om debatt, finns väl inget som kan elda på än just detta. Jag är övertygad om att Miljöpartiet inte kan svara på vad jag, som redan utflyttad från storstad, nu skall göra. Även om reseavdraget varken spränger eller förgyller privatekonomin på något vis så tar man såklart ett sådant favör i beräkning. Kontentan är ju att man inte kan lita ett skvatt på politiker i deras hets om populistiska åtgärder oavsett konsekvenserna från de som betalar lönen, samhället.

Det mest tragikomiska är ju att man helst plötsligt läser "flytta från landsbygden då!"

#11l • Uppdaterat: 2019-07-02 22:08
Axa

Vorvärts
Oj, det var billiga exempel du tog. Bostad i Sthlm för 2,5 milj, det är typ en etta med kokvrå. Nåja, du försöker göra en poäng här.
Frågan är vad de löpande ränteutgifterna är under tidsperiod X. Det blir betydligt dyrare att under tex två år betala ränta på ett villalån på 5 milj jämfört med ett lån på ett torp i Småland för 500 kkr.
Men det ska mycket till för värdeförlust på bostäder. Till och med bruksorterna i mitt län har ökande bostadspriser. Ett och annat ruckel förlorar väl i värde men det beror väl mer på att tidigare ägare inte tagit hand om fastigheten.

Hur som helst, tittar man på och jämför totala levnadskostnader samt lönenivåer så är jag övertygad om att Stockholmare betalar förhållandevis mer genom olika skatter jämfört med boende i mindre städer och landsbygd. Däremot är det nog tuffare för folk i glesbygd.

#11m • Uppdaterat: 2019-07-02 23:02
christer_1

EnannanRobban 2019-07-02 20:21
Christer, vad det kostar att åka till jobbet spelar skit samma för hur systemet ser ut idag, det är upp till dig om du vill åka Volvo 240 eller Mercedes S-klass. Resten står ovan. Alla som är berättiga avdrag för resor ToF jobbet får dra av 18,50 per mil för sina mil, men som jag sagt tidigare så efter att du dragit bort 11000kr blir det kvar 32% (Eller vad du har för kommunalskatt) av det som du dragit av.
Nu då

Så din point är bara att beskriva hur systemet är uppbyggt idag. Tack det begrep jag redan innan, för jag har deklarerat i en herrans massa år. Jag har dessutom sett att systemet med reseavdrag bara blivit sämre och sämre ur glesbygdsbons perspektiv.
Ursäkta, men jag trodde du menade att dagens och morgondagens reseavdrag var bra och rättvisa. Men du ville bara elda på debatten! Tack för inget.

#11n • Uppdaterat: 2019-07-03 08:02
Johnna

EnannanRobban: Du talar för döva öron.
Det som gynnar mig och min ekonomi = 'rättvist'

#11o • Uppdaterat: 2019-07-03 08:17
EnannanRobban

Christer, eftersom du inte verkade förstå var jag tvungen att förtydliga, sorry det var inte meningen att trampa dig på tårna.
Nej, det nya förslaget kommer inte att göra det bättre för dig, du kommer att få 6kr / mil på de mil som är över 3 mil enkel väg så har du 3 mil till jobbet och 3 mil hem så kommer du få 0kr med det nya förslaget.
Vet inte vad du anser vara rättvist, men nu kommer alla som bor mindre än 3 mil enkel från sitt jobb få 0kr och från det så kommer alla som har mer än 3 mil att få lika mycket oavsett vad de har för inkomst och hur de reser. Rättvist eller inte, men systemet blir likformat för de som har möjlighet att använda det.
Sedan undrar jag fortfarande varför någon annan skall betala för att jag skall ta mig till jobbet, det borde vara mitt eller arbetsgivarens ansvar, inte statens, men vad vet jag...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.