Nästa artikel
200 000 kan förlora reseavdraget
Nyheter

200 000 kan förlora reseavdraget

Publicerad 1 juli 2019 (uppdaterad 1 juli 2019)
Som en del i januariavtalet ska reseavdraget förändras. Nu kan upp till 200 000 bli av med sitt avdrag för att åka till och från jobbet.
Förra veckan presenterade den så kallade reseavdragskommittén sina slutsatser i en utredning gällande reseavdraget. Kommittén har haft i uppdrag att föreslå förändringar för avdraget med målet att minska på utsläpp av växthusgaser och förenkla kontroller och administration.

Det nya förslaget är att systemet ändras så att ingen som har närmare jobbet än tre mil får reseavdrag. Det innebär att mellan 150 000 till 200 000 kommer att bli av med avdraget.

En annan förändring är att avdraget för bilresor ska tas bort och ersättas av en skattereduktion som även de som åker kollektivtrafik kan få. Den nya ersättningen blir 60 öre per kilometer, för sträckor över tre mil, enkel väg.

– Vi tycker att det är riktigare att göra det i form av en skattereduktion, då blir det jämställt med andra skattereduktioner som rut- och rotavdrag, säger Regeringens utredare Lennart Olsen (MP), till Sveriges Radio.

Vissa landsbygdsbor som inte har fullt utbyggd kollektivtrafik ska kunna få extra ersättning som kompensation till minskade reseavdrag. Förslaget är 20 kr extra per dag om det inte går någon kollektivtrafik.

Diskutera: Vad tycker du om om det nya förslaget?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2019-07-02 09:31
Gäst (ej verifierad)

Håller med de två sista kommentarerna.

Även om jag också ogillar detta förslag så borde det väl finnas gränser för hur diverse figurer här uttrycker sig om våra folkvalda politiker. Att OK-förlaget, (och moderatorerna), tillåter denna mörkbruna svans att ständigt vräka ut sin avsky mot ett par, tre partier och dess väljare är anmärkningsvärt. Minst sagt...

#w • Uppdaterat: 2019-07-02 10:09
L. Mäkinen

Jag åkte på kundbesök i en Ascona B för några år sen. Kunden tyckte att vi borde ha fräschare bilar.
För nån månad sen sa jag till en kund att jag åkte laddbar bil och fick ett syrligt "Åker du Tesla, du?" som svar. Just då var det skönt att kunna säga att jag åker koreansk bil.

#x • Uppdaterat: 2019-07-02 10:11
christer_1

EnannanRobban 2019-07-01 22:44
Okej gubbar, 11000kr ryker direkt för alla, innan du kommer upp till det så får du inte en spänn, helt korrekt.
Det blir för en som jobbar heltid 220 dagar per år ca 600 mil innan man får en spänn, eller enkelt räknat 3 mil om dagen som du inte får något för. Efter det så får du 5,95/9,62/10,55kr per mil tillbaka, beroende på vad du har för inkomst.
Nya förslaget gör att du inte får något om du har kortare än 3 mil enkel väg och från 3 mil till 8 mil enkel får du 6kr/mil tillbaka.

Det betyder också att den som "bara" har 3 mil enkel resa till jobbet, får betala 24420 kr ur egen ficka som straff för att man är så dum att man bor på landsbygden. (2x3 mil x 18,50 x 220 dagar). Det var ju gentilt. Men som kompensation så får de som inte har utbyggd kollektivtrafik 20 kronor om dagen. Wow, då går man ju bara 20000 kr back. Och kollektivtrafik saknas ju allt som oftast, vilket den som bor i staden och som svär när bussen inte kommer för ens om en 15 minuter, inte förstår.

#y • Uppdaterat: 2019-07-02 11:33
EnannanRobban

Christer, vad du får betala för att köra 2*3 mil varje dag är inget som varken nuvarande regler eller de föreslagna förändringarna tar hänsyn till. Att du fått det till att det kostar 24420kr blir lite tokigt.

Om du idag har 2*3 mil till och från jobbet och gör den resan varje dag idag så får du följande pengar tillbaka på skatten:
24420kr - 11000kr i grundavdrag = 13420kr som du får dra av från din inkomst.
Beroende på hur mycket du tjänar och då beroende på om du har 32%, 52% eller 57% i skatt så får du då 4294, 6978 eller 7649kr tillbaka för dina 1320 körda mil eller 3,25, 5,28 eller 5,79kr per mil totalt.

#z • Uppdaterat: 2019-07-02 11:41
Pi

Sen skall man inte heller glömma att lite av merkostnaden för transporter när man bor på landsbygden får man ofta tillbaka i form avsevärt lägre boendekostnader så man får nog se till helheten.

#110 • Uppdaterat: 2019-07-02 11:45
Pi

Till Robbans kommentar skall väl också tilläggas att för att få dra av för 2× 3 mil idag så måste man också tjäna mera än 2 timmars restid dagligen vilket inte alla med den körsträcka gör.

#111 • Uppdaterat: 2019-07-02 11:57
Reverend Benny

Pendlar friskt och gör stora avdrag varje år för detta i deklarationen.
Jag är semi-lantis och bor en bra bit längre bort än 3 mil från mitt arbete, men skulle helst se att man slopade hela reseavdraget då det är lite som Pi är inne på, jag har avsevärt lägre boendekostnader än de som bor närmare storstaden.

Så hoppas dom tar bort resebidraget i ett eventuellt steg 2 och lägg pengarna på vettigare saker än att sponsra folk som bor på landet med resebidrag.

#112 • Uppdaterat: 2019-07-02 15:48
WillyTheKid

Snart dags att lämna detta land när Miljöpartiet fortsätter att göra livet jävligare för oss på landsbygden. Ge fan i att ge er på oss som bor utanför storstäderna! Rikta in er på alla dessa ensamåkare i stora bilar som sitter ensamma i bilköer i storstäderna!

Mitt motdrag mot detta blir att göra en aktiv skatteplanering med mitt reseavdrag så att jag kan suga ut mer pengar ur systemet, likt politiker som fifflar med bostadstillägg, taxiresor, flygresor och annat.

[Redigerad]//Deeds

#113 • Uppdaterat: 2019-07-02 13:10
1

WTK: Då ska du heller inte begära att exempelvis att få någon gratis vård när du får din stroke, utan betala du hela notan själv. Men så fungerar det ju inte, utan du kommer ligga där med fin vård och bara fortsätta klaga på samhället.

#114 • Uppdaterat: 2019-07-02 14:20
christer_1

Pi 2019-07-02 11:41
Sen skall man inte heller glömma att lite av merkostnaden för transporter när man bor på landsbygden får man ofta tillbaka i form avsevärt lägre boendekostnader så man får nog se till helheten.

Med det resonemanget så borde ju stadsbon betala högre skatt, eftersom stadsbon har mångdubbelt bättre service. Men vad jag vet så betalar vi lantisar ungefär lika hög skatt som stadsbon, men får mycket sämre service.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.