Nästa artikel
Volkswagen T-Cross - rapport från provkörningen 
Direktrapport

Volkswagen T-Cross - rapport från provkörningen 

Publicerad 20 mars 2019 (uppdaterad 16 april 2019)
Vi Bilägare skickade Maria Dahlin till Mallorca för att prova minsta folkasuven hittills. Här är första intrycken.

Hej Maria, vad är T-Cross för sorts bil?
– Det är en slags upphöjd Polo. Den är byggd på samma plattform, alltså MQB A0, men T-Cross är med sina 4,11 meter i längd 5,4 centimeter längre än Polo och 11,2 centimeter högre. Markfrigången är 18 cm. 

Vem är den typiska köparen? 
– T-Cross finns bara som framhjulsdriven, vilket gör den till en så kallad crossover. Volkswagen hoppas att dess kompakta format och design ska locka till sig unga stadsmänniskor. 

Hur är den att köra?
– Jag har provat motoralternativet 1,0 TSI på 95 hästkrafter, det är en trecylindrig bensinmotor på en liter kopplad till femväxlad manuell låda — samma som i vår långtest-Polo från 2018.

– Jag tyckte vår Polo var busig och kul att köra samtidigt som den bemästrade att vara en stabil motorvägskompis. Volkswagen har lyckats bra med att överföra detta till ett mer högbyggt format.

Något som är mindre bra?
– Jag tycker att det är konstigt att elektrifieringen lyser med sin frånvaro när det ska vara en bil för ungt stadsfolk.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
- Lansering sker i slutet av april. Instegsversionen 1,0 TSI på 95 hästkrafter som Volkswagen räknar med att de kommer att sälja flest av i Sverige kostar från 199.900 kronor. 

– Det finns en starkare bensinare på 115 hästkrafter den kostar från 223.900 kronor för 6-växlad manuell låda eller 239.400 kronor för den som vill att det ska skötas automatiskt med 7-stegad DSG. Det kommer en 1,6-liters diesel på 95 hästar också men den har inte fått något pris än.

Läs hela provkörningen av Volkswagen T-Cross i Vi Bilägare 06/2019, i butik den 16/4. Prenumeranter får tidningen en vecka innan. Läs mer om prenumeration här: vibilagare.se/prenumeration

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2019-03-22 16:29
Pi

Ja du Raphael - jag kör också mer eller mindre dagligen på en grus/lerväg där det går att köra max 30 km/r om det är torrt under sommaren men inte har jag behövt en bil med en lustig ordkombination för dess antispinn-funktion - den vanliga fungerar utmärkt även vintertid när det är snö på vägen.
Sen kör jag också på vanliga vägar under merparten av mina ca: 2000 årliga mil och där används den adaptiva farthållaren flitigt men har man aldrig använt en sån så förstår man nog inte riktigt vad den uträttar. Sen är väl LED-belysning nåt som man kan behöva även på leriga och guppiga vägar. Nä du - det är bara bortförklaringar !

#w • Uppdaterat: 2019-03-22 17:22
Peter E

Om man inte har sett någon Arona på vägarna men däremot Stonic och Aircross så har man nog selektiv syn. Att Stonic syns är inte så konstigt då det är den modell av de tre som registrerats i flest ex. 2179 st, tvåa kommer.....Arona med 1841 st. Ohjälpligt sist och därmed i särklass mest ovanlig(svår att få syn på) är Aircross med 852 st.

#x • Uppdaterat: 2019-03-22 17:27
Peter E

Vad gäller T-cross så är det en bil jag kommer kolla närmare på.
Verkar vettig, lite högt prissatt kanske..men det finns nog att göra på riktpriserna.

#y • Uppdaterat: 2019-03-22 19:19
Axa

Om man nu kör väldigt mycket på lerig väg då köper man väl något rejälare och med riktig 4wd...

#z • Uppdaterat: 2019-03-22 19:24
Raphael

Pi, fast jag talar inte om när det är torrt. Jag talar om när det är lerigt, djupa spår och marken försvinner under fötterma. Jag talar om lerig åkermark och av traktorer sönderkörda lervägar när tjälen försvinner och det bara är mjukt och lerigt överallt där vanliga bilar fastnar och där spåren är så djupa att underredet slår i en vanlig bil. Jag talar om våta, blöta och mjuka skogsvägar, traktorstigar utan fäste. Du kan återkomma när din bil klarar att invadera Italien, som Clarkson lyckas med i en Aircross när han tar sig uppför bergen med en. Det är verkligen så att Grip Control systemet tillsammans med anpassade specialdäck fungerar och gör nytta. Detta är inga bortförklaringar utan verklighet. Clarkson visar det med all önskvärd tydlighet i denna pedagogiska framställning:
https://youtu.be/wigIFCViARo

#110 • Uppdaterat: 2019-03-22 19:35
hultarn

På tal om VAG-SUV, så åkte jag en Skoda Karoq i veckan. Den gick tyst och fint (spontant tystare än XC60 som jag åkte samma dag), men hade fruktansvärt träliga dörrinnersidor. Fantasilösa plastsjok. Där har Skoda nåt att fundera på.
Ursäkta OT, men Karoq är ju släkt med VW.

#111 • Uppdaterat: 2019-03-22 20:44
Pi

Raphael - jo, det är bortförklaringar eftersom dessa oerhört leriga och spåriga vägar är ytterst sällsynta medan däremot vanliga, svenska, allmänna vägar är mycket vanligare och där har man reell användning av funktioner som din Cittra saknar - alltså adaptiv farthållare och ett bra LED-ljus. F ö så körde jag både idag och igår på en denna årstid väldigt lerig och spårig "grusväg" som jag kör nästan dagligen året runt och som absolut passar bättre för traktorer men kan du tänka dig - både min Golf och kompisens Corolla tog sig fram. Vilket vi gjort hela vintern trots att vägen bara plogats en endaste gång. Visst - en riktig 4WD hade inte suttit i vägen vintertid om inte annat för att man skulle känna sig lite säkrare att ta sig fram.
Så jag håller med Axa - har man så oerhört bedrövlig väg så är nog t ex en 4WD Dacia Duster ett bättre val än dessa små 2WD mini-SUV:ar - om man vill ha nåt relativt billigt men ändå med bra framkomlighet och med ungefär samma nivå på säkerhetsutrustning som en Aircross.

#112 • Uppdaterat: 2019-03-22 21:11
Peter E

För de som funderar på antingen en sån här eller en Aircross så kan ju en del av konsumentupplysningen bestå i att en T-Cross får dra mellan 1000-1100 kg. En Aircross mellan 650-840 kg släpvagn. Beroende på motor/låda.

#113 • Uppdaterat: 2019-03-22 22:20
40-talisten

Dacia Duster klarar hundbur också! Och man sparar 50 000 kr mot en Aircross...

#114 • Uppdaterat: 2019-03-22 23:01
Raphael

Duger det för Jeremy Clarkson så duger det för mig. Han är känd för sina sågningar, men när hans allvarligaste anmärkning handlar om blinkers-ljudet, då vet man att han gillar bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.