Nästa artikel
Elbilar på frammarsch
Nyheter

Elbilar på frammarsch

Publicerad 4 februari 2019 (uppdaterad 4 mars 2019)
Nissan Leaf blev med sina 264 nyregistreringar i januari 2019, månadens mest populära elbil.
Andelen nyregistrerade bilar som tankar uteslutande el ökade markant i januari i år jämfört med i fjol.
Enligt branschorganisationen Bil Sweden registrerades under januari 2019 20.478 nya personbilar. Av dessa utgjorde laddbara bilar – det vill säga laddhybrider och elbilar – 13 procent. Vidare var 41 procent av dessa laddbara bilar rena elbilar.
– Det är en kraftig uppgång jämfört januari förra året, då andelen laddbara bilar var sju procent och av dessa var elva procent rena elbilar, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Mellan diesel- och bensinbilar var det relativt jämt, med liten fördel på tre procent för de bensindrivna bilarna. 

I sin helhet registrerades det färre bilar i januari 2019 än samma månad 2018, men Bil Sweden vill att vi ska vara medvetna om att januari 2018 var näst bästa januarimånaden någonsin. 

Volvo V60 blev vanligaste bil i nyregistreringarna, följd av V90 och XC60. Volvo är också största bilmärket med en marknadsandel på drygt 19,9 procent. Därefter följer Volkswagen med 13,1 procent och på tredje plats Kia, med något under 7,7 procents marknadsandel.

Kia berättar att det är deras bästa januarimånad någonsin och att varannan bil som de sålde var en hybrid, plug-in hybrid eller elbil. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp januari 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 456 st. 
2. Kia Niro, laddhybrid, 285 st. 
3. Nissan Leaf, elbil, 264 st. 
4. Volvo XC60, laddhybrid, 248 st. 
5. Renault Zoe, elbil, 239 st. 
6. Kia e-Niro, elbil, 175 st.
7. Hyundai Ioniq, elbil, 101 st.
8. Kia Optima, laddhybrid, 96 st.  
9. BMW i3, elbil, 95 st.
10. Volvo S/V90, laddhybrid, 90 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp januari 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 4073 st, 19,9%
2. Volkswagen: 2691 st, 13,1%
3. Kia: 1571 st, 7,7%
4. BMW: 1504 st, 7,3%  
5. Toyota: 1203 st, 5,9%   
6. Mercedes: 1196 st, 5,8%  
7. Skoda: 1090 st, 5,3% 
8. Audi: 868 st, 4,2% 
9. Ford: 789 st, 3,9% 
10. Renault: 598 st, 2,9%  

Bilmodellernas 10-i-topp januari 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 1227 st.
2. Volvo S/V90: 1209 st.  
3. Volkswagen Tiguan: 839 st.
4. Volvo XC60: 796 st.
5. Volkswagen Golf: 770 st.  
6. Kia Niro: 614 st. 
7. Mitsubishi Outlander: 470 st.
8. Volvo XC40: 442 st. 
9. Volkswagen Passat: 428 st. 
10. Ford Focus: 403 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-02-04 20:50
Grosser

"Tja, att bli stående på perrongen är givetvis fullt jämförbart med att en hel industrigren riskerar att gå i graven. Självklart får detta ingen mätbar effekt i vårt samhälle. Dags att söka?"
Varvsindustin, textilindustrin.. vad mer behöver jag nämna? Liknelsen med tåget handlar om att bli frånåkt för att man prompt vägrat att rätt sig efter (den för tillfället punktliga) tidtabellen och anpassat sig efter nya marknadsvillkor.

#m • Uppdaterat: 2019-02-04 20:54
107Carlsson

Om nu elbilen är det som skall rädda oss från Ragnarök undrar jag om någon har räknat ut hur många elstolpar det behövs 2030 då vi inte får köpa fossildrivna bilar längre. Inte bara i Stockholm och Göteborg, utan också i Kampala, New Delhi, Mombasa, New York and you name it eftersom det verkar meningslöst om inte alla länder gör samma sak. Och hur mycket fossilfri el måste till för att driva alla dessa bilar. Och hur mycket sällsynta metaller/mineraler måste utvinnas för tillverkningen av dessa?

#n • Uppdaterat: 2019-02-04 21:00
Henrik M

Förstår fortfarande inte varför du måste ha en så otrevlig attityd......och nej, jag ser inte varför så många kommer bli arbetslösa om företagen de är anställda av ställer om med marknaden och följer med och istället tillverkar det som efterfrågas....
Och fortfarande inget svar på fråga 2, varför anser du att det kommer vara många som köper elbil bara en gång och sen inte mer?

#o • Uppdaterat: 2019-02-04 21:48
L. Mäkinen

Man kan inte hålla kvar vid gammal teknik i tron att det ska rädda jobb framledes. Det är lika feltänkt som att ha handelshinder för att rädda inhemsk industri.

#p • Uppdaterat: 2019-02-04 21:57
Axa

Låter lite som kommunism att rädda kvar en industri som inte hänger med i utvecklingen.
Det är bara att acceptera att utveckling och marknadsekonomi gör sitt. Det hade inte funnits något vinst i att rädda kvar Facit i 2000-talet...

#q • Uppdaterat: 2019-02-04 22:00
Bo Håkansson

”notariuspublicus”
Du må veta vad du pratar - kan jag inte bedöma- men jäkligt otrevlig ton - det kan jag däremot bedöma. Lite respekt skulle inte skada. Ha en bra dag.

#r • Uppdaterat: 2019-02-04 22:04
Henrik M

haha, du bara fortsätter din otrevliga attityd! Nej, jag är inte obegåvad.....men jag kanske ser saker på andra sätt än dig! Jag jobbar dessutom med verksamhetsutveckling och affärsomställelse inom min bransch......så kanske ser lösningar och möjligheter istället för problem!
Självklart kommer vissa delar vara utan behov, men då kanske man får tillverka de delar som behövs istället......sen är ju trots allt kanske 75% av delarna i en bil sådant som behövs oavsett om det är en elbil eller fossildriven bil......
Tänk om alla företag som funnits bara lagt sig ner och dött när det de tillverkade inte efterfrågades längre......så fungerar det såklart inte, företag ställer om sig.....där jag jobbade i 15 år tills nu, där var för 15 år sedan 90% av företaget inriktat mot kopparburen telekommunikation......nu är det mindre än 5 %, resten är mobil, wifi, fiber m.m....

#s • Uppdaterat: 2019-02-04 22:12
Audi A5 SB

Jag tror att jag faktiskt har facit i Facit;-)

#t • Uppdaterat: 2019-02-04 22:23
Henrik M

Jag är inte på Telia, eller annat statligt företag......
Och självklart så bara för att ett företag tillverkar en sak menar du inte något annat företag kan tillverka samma sak, men kanske göra det bättre? Kanske är den drivkraften som byggt samhället vi lever i? Eller skulle alla andra bilföretag aldrig startats för det redan fanns ett företag som uppfann och byggde den första bilen? Nej de andra funderade ut hur de skulle ta det nån annat byggt och göra det bättre.......tror inte att elmotorn är fulländad, jag tror inte batterierna är perfekta, jag tror inte laddningssystemen är de bästa de kan bli.....då kan väl våra svenska företag bli vassare, bättre.....sikta framåt....

#u • Uppdaterat: 2019-02-04 22:46
Audi A5 SB

Adapt or die.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.