Nästa artikel
Elbilar på frammarsch
Nyheter

Elbilar på frammarsch

Publicerad 4 februari 2019 (uppdaterad 4 mars 2019)
Nissan Leaf blev med sina 264 nyregistreringar i januari 2019, månadens mest populära elbil.
Andelen nyregistrerade bilar som tankar uteslutande el ökade markant i januari i år jämfört med i fjol.
Enligt branschorganisationen Bil Sweden registrerades under januari 2019 20.478 nya personbilar. Av dessa utgjorde laddbara bilar – det vill säga laddhybrider och elbilar – 13 procent. Vidare var 41 procent av dessa laddbara bilar rena elbilar.
– Det är en kraftig uppgång jämfört januari förra året, då andelen laddbara bilar var sju procent och av dessa var elva procent rena elbilar, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Mellan diesel- och bensinbilar var det relativt jämt, med liten fördel på tre procent för de bensindrivna bilarna. 

I sin helhet registrerades det färre bilar i januari 2019 än samma månad 2018, men Bil Sweden vill att vi ska vara medvetna om att januari 2018 var näst bästa januarimånaden någonsin. 

Volvo V60 blev vanligaste bil i nyregistreringarna, följd av V90 och XC60. Volvo är också största bilmärket med en marknadsandel på drygt 19,9 procent. Därefter följer Volkswagen med 13,1 procent och på tredje plats Kia, med något under 7,7 procents marknadsandel.

Kia berättar att det är deras bästa januarimånad någonsin och att varannan bil som de sålde var en hybrid, plug-in hybrid eller elbil. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp januari 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 456 st. 
2. Kia Niro, laddhybrid, 285 st. 
3. Nissan Leaf, elbil, 264 st. 
4. Volvo XC60, laddhybrid, 248 st. 
5. Renault Zoe, elbil, 239 st. 
6. Kia e-Niro, elbil, 175 st.
7. Hyundai Ioniq, elbil, 101 st.
8. Kia Optima, laddhybrid, 96 st.  
9. BMW i3, elbil, 95 st.
10. Volvo S/V90, laddhybrid, 90 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp januari 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 4073 st, 19,9%
2. Volkswagen: 2691 st, 13,1%
3. Kia: 1571 st, 7,7%
4. BMW: 1504 st, 7,3%  
5. Toyota: 1203 st, 5,9%   
6. Mercedes: 1196 st, 5,8%  
7. Skoda: 1090 st, 5,3% 
8. Audi: 868 st, 4,2% 
9. Ford: 789 st, 3,9% 
10. Renault: 598 st, 2,9%  

Bilmodellernas 10-i-topp januari 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 1227 st.
2. Volvo S/V90: 1209 st.  
3. Volkswagen Tiguan: 839 st.
4. Volvo XC60: 796 st.
5. Volkswagen Golf: 770 st.  
6. Kia Niro: 614 st. 
7. Mitsubishi Outlander: 470 st.
8. Volvo XC40: 442 st. 
9. Volkswagen Passat: 428 st. 
10. Ford Focus: 403 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-02-04 16:23
Styggavargen

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Raphael, du kan se längre ned på sidan hur mycket varje land producerar, exporterar och importerar mellan sig. Det är rätt mycket "skit-el" som produceras, titta tex Estland. Norge är det "renaste" landet, mycket vattenkraft.

#c • Uppdaterat: 2019-02-04 16:26
Styggavargen

Fast Norge, vet vi är luriga... köper säkert in skit el ifrån Danmark och säljer detta med vinst till andra länder... hahaha, sedan sitter de där och säger "dumma Svenskar", ni är lurade...

#d • Uppdaterat: 2019-02-04 17:51
Axa

Som det skrevs i en annan kommentar, hur kan man välja en Outlander?

#e • Uppdaterat: 2019-02-04 19:16
1

Härlig utveckling! En liten politisk knuff i rätt riktning bara, så rullar det på av sig själv sedan.

#f • Uppdaterat: 2019-02-04 19:59
Henrik M

notarius: Nu blir jag lite nyfiken bara, jag kanske som är okunnig, men de 80.000 arbetstillfällena som försvinner, vilka skulle det vara? Och varför tror du att många bara köper elbil in gång? Som det ser ut nu i förfrågningar så vill ju merparten av de som köpt elbil inte gå tillbaks till fossilt igen. Jag har själv inte svaret så blir nyfiken på din tanke här.....kommer själv köra elbil från och med April så ska bli intressant hur jag ser på det sen om jag längtar tillbaks till dieselbilen eller om jag vill byta till el igen nästa gång.

#g • Uppdaterat: 2019-02-04 20:17
Henrik M

Så inget svar på frågorna jag ställde med andra ord?

#h • Uppdaterat: 2019-02-04 20:20
Grosser

Vill vi ha de arbetstillfällena måste vi vara beredda att anpassa oss efter de rådande förutsättningarna. Om inte den svenska fordonsindustrin kan anpassa sig för framtiden, vad ska vi då ha den till ärligt talat?
(Efter 2100 mil på ett år i elbil vågar jag säga att det inte kommer att bli någon förbränningsmotor igen.)

#i • Uppdaterat: 2019-02-04 20:27
Grosser

Jo, tack Notarius, går tåget måste man hinna med eller så missar man det.

#j • Uppdaterat: 2019-02-04 20:30
Henrik M

Jag ställde nån mer fråga visserligen, men smidigt bara vifta bort så när man inte har ett vettigt svar att ge utan tycker om att bara sitta och vara negativ......
Och självklart om det är fordonsindustrin du menar kan väl de som bygger fossilbilar idag direkt eller indirekt som underleverantörer bygga elbilar och kringstrukturen kring detta istället. Samhället och produkter utvecklas....de som byggde tjock-tv har ju inte alla gått i konkurs för att vi idag kör platt-tv, de tillverkar och vidareutvecklar den produkten istället....

#k • Uppdaterat: 2019-02-04 20:40
Henrik M

Det är väl inte att göra jobbet åt någon genom att man svarar på en seriöst och trevligt ställd fråga? Vilken otrevlig attityd....
Sen ställde jag 2 frågor och den andre reagerade du inte alls på....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.