Nästa artikel
Volvo V60 Cross Country – rapport från provkörningen
Provkörning

Volvo V60 Cross Country – rapport från provkörningen

Publicerad 29 januari 2019 (uppdaterad 29 januari 2019)
Erik Wedberg har åkt norrut för att köra det nyaste från Volvo – den förhöjda och tilltuffade versionen av V60 som kallas Cross Country.

Hej Erik, du ser lite kall ut?
– Ja, det är lite mer än 22 minusgrader här i Luleå. Men vad gör det, det finns ju långkalsonger. Kylan för med sig goda saker också och en av dem är den tjocka isen. Det gör att Volvo har kunnat förlägga en del av första provkörningen av V60 Cross Country här på isarna utanför Luleå. Att köra bil i skärgårdsmiljö är en udda upplevelse!

Hur udda är själva bilen?
– Inte särskilt udda alls. Cross Country-versionen av V60 följer gängse Cross Country-norm, det vill säga svart och oöm plast runt hjulhus, på dörrtrösklarna och i fram- och bakspoiler. Markfrigången är högre också, förstås. CC-föraren får sex extra centimeter ner till marken jämfört med den vanliga V60-föraren. Markfrigången är totalt 21 centimeter. Volvo pratar också om några nya detaljer på instrumentbrädan, dem får jag leta efter i morgon när det är ljusare. Annars är det svårt att känna någon skillnad.

Hur mycket dyrare blir Cross Country-versionen?
– V60 D4 AWD Cross Country kostar från 381 900 kronor och det är 15 000 kronor mer än vad V60 kostar med samma drivlinan utan CC-tillägget. Än så länge har jag bara hunnit köra T5 AWD-drivlinan med 250 hästkrafter. Den har inte fått någon prislapp än men är körmässigt en riktig smällkaramell. Det är synd att vår långtest-V60 inte har fyrhjulsdrift, den här motorn behöver extra drivhjälp av bakhjulen.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 03/2019 som kommer ut den 19 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Cross Country?


 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-01-29 14:42
Stefan Eriksson

Denna bil är ett mycket bättre alternativ till XC60 och alla andra fåniga stadsjeepar för de som " behöver " 4hjulsdrift och högre markfrigång.

#c • Uppdaterat: 2019-01-29 15:04
Styggavargen

Problemet med ökade utsläpp beror inte på bensin, utan SUV trenden. Man kör nu SUV med bensin motor, och det blir inte grant alls. Man väljer en XC40 istället för V40. Du får nog räkna med 0.85 - 0.95 liter/mil för en XC40 med bensinare, det är högre utsläpp än en gammal Avensis 2006 års modell med en omodern automatiskt låda (fyra växlar). Att man inte ser sambandet är för mig obegripligt. Men dagens samhälle stoppar allt fler människor huvudet i sanden för att slippa verkligheten.

#d • Uppdaterat: 2019-01-29 15:08
Styggavargen

Jag gillar inte direkt dessa fyrhjulsdrivna "cross country" modellerna heller, höga utsläpp och kräver diesel för att ens kunna köras på en någorlunda hyfsad förbrukning. Vad är vinsten, klarar man sig inte med en vanlig lite lägre tvåhjulsdriven bil längre? Har vi blivit sämre förare? Eller vad är problemet???

#e • Uppdaterat: 2019-01-29 15:23
A.L

Problemet Vargen är att du inte förstår dig på hur konsumtionen av fossila bränslen fungerar. Att kapa någon centiliter i förbrukning genom att plåga sig med en Octavia ger ingen miljöeffekt ö.h.t. Det ändrar bara på konsumtionen, där bränslebesparingen öppnar upp för en alternativ konsumtion som i sin tur ger nya utsläpp. Det här kallas för rekyleffekt. Här kan Vargen läsa lite mer: https://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2009/Oktober/Rekyleffekten--energieffektiviseringens-baksida/

I Sverige väljer vi dessutom att subventionera s.k miljöfordon och ökar på så vis rekyleffekten ytterligare.

MVH AL

#f • Uppdaterat: 2019-01-29 15:27
Skodaägare

" Vad är vinsten, klarar man sig inte med en vanlig lite lägre tvåhjulsdriven bil längre? Har vi blivit sämre förare? Eller vad är problemet???"

Du har ju, i andra trådar, klagat på att t.ex. V90 är alldeles för låg. Jag kan, efter provsittning, meddela att V60 är minst lika låg som V90. Så denna borde du väl uppskatta då, eftersom den är lite högre än vanliga V60. Förstår ärligt talat inte vad du är ute efter. Denna bil dissar du för att den är för hög, Peugeot 508 för att den har konstig design. Finns det någon bil som är ok enligt dig, förutom Skoda Octavia?

#g • Uppdaterat: 2019-01-29 15:35
Apex

Har aldrig någonsin sett styggavargen skriva en positiv mening om en bil, förutom den gudabenådade Octavian, här inne. Det är otroligt att han är så aktiv på en bilsajt trots att bilar verkar vara det värsta som finns

#h • Uppdaterat: 2019-01-29 15:35
Skodaägare

"Vad jag menar är att i min värld är en bil för 400.000 med onödig utrustning och dieselmotor med extra hästkrafter knappast något som världen verkligen behöver när vi nu skall vara energi och miljösmarta. Du åker precis lika bra i en vanlig V60. Men den är åtminstone inte en SUV."

Och vad behöver världen då enligt dig? Vilken utrustning är nödvändig? Kör du denna på HVO-100 så är den ju mycket klimatsmart. Och vem bestämmer att man åker precis lika bra i en vanlig V60?
Uppenbarligen behövs denna bil, annars hade Volvo inte tagit fram den. Biltillverkare tar inte fram modeller på måfå numera, utan brukar göra ordentliga marknadsundersökningar. Volvo lär ju knappast plöja ner en massa kronor i utvecklingen av denna bil, om de inte räknar med att någon kommer köpa den.

#i • Uppdaterat: 2019-01-29 15:36
Skodaägare

"Har aldrig någonsin sett styggavargen skriva en positiv mening om en bil, förutom den gudabenådade Octavian, här inne. Det är otroligt att han är så aktiv på en bilsajt trots att bilar verkar vara det värsta som finns"

+1.

#j • Uppdaterat: 2019-01-29 16:14
mso 1000

Röv4 som låter som en trädgårdtraktor när man gasar.
Nej tack då tar man hellre en snål dieselsuv.

#k • Uppdaterat: 2019-01-29 16:42
pinjong

Volvo kommer att ha dieselmotorer så länge efterfrågan finns och deras senast utvecklade dieselmotor introduceras förmodligen sommaren 2019. De är också tydliga med att hybrider bara är ett mellansteg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.