Nästa artikel
Försäljningsrekord för Volvo 2018
Nyheter

Försäljningsrekord för Volvo 2018

Publicerad 4 januari 2019
För första gången har Volvo sålt över 600 000 bilar under ett år.
Det är femte året i rad som Volvo sätter försäljningsrekord globalt, 2018 med 642 253 bilar. Det är en ökning med 12,4 procent jämfört med 2017.

Under året har försäljningen i USA ökat med över 20 procent, till nästan 100 000 bilar. Även försäljningen i Kina steg, där med 14,1 procent till 130 593 bilar - populärast var XC60 och S90 som är lokalt monterade. Europa är fortsatt största marknaden med 317 838 bilar, men en mindre ökning om 6,4 procent. 

2018 års mest sålda Volvo blev XC60, som stod för 189 459 av de sålda bilarna - nästan 30 procent. På andraplats och med hälften av XC60-försäljningen är XC90 och på tredjeplats finner vi Volvo V40/V40 Cross Country.

Diskutera: Hur tror du att det kommer gå för Volvo 2019? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-01-04 21:55
pinjong

En helt fantastisk försäljningssiffra! Bara att gratulera. Nu återstår att se hur överbryggningen till fossilfria bilar tas emot av marknaden. Här kan en en förhållandevis låg RD-budget ligga Volvo i fatet. VW satsar skrämmande summor.

#2 • Uppdaterat: 2019-01-05 15:34
Leif R

Bättre sent än aldrig! Ett mål som sattes av legendariske VOLVO chefen PG Gyllenhammar i början av 1990-talet, vägen har varit dramatisk (minst sagt), och omtumlande, men facit har vi här och nu!

#3 • Uppdaterat: 2019-01-06 06:55
A.L

Tur att delar av ledningen gav med sig och beviljade satsningen på SUV:ar. Annars hade Volvo inte funnits idag.

Men också synd att Ford bromsade utvecklingen av "nya" XC90 och att XC40 stoppades helt. Hade Volvo fått fram den modellen tidigare hade man ägt även den klassen. Nu domineras den av BMW X1 istället.

Försäljningen av Volvobilar är alltså nästan alltid ett resultat från ledningens vilja eller ovilja att satsa resurser. PG - som inte trodde på personvagnarna - höll kategoriskt emot nya satsningar. Det var med nöd och näppe som man fick resurser till Galaxy (det som sedan blev 800-serien) . Därefter kom Ford och finanskrisen och stoppade fler viktiga projekt. Omvänt råder att satsningar på både XC-serien (som var föremål för långa diskussioner internt på Volvo) samt nya säkerhetsinnovationer nästan alltid betalat sig. Det har många i ledningsgruppen också förstått under årens lopp, men vägen har ändå varit både smal och krokig.

Nu däremot har Volvo svårt att klara omställningen. Det är istället lösningar tillsammans med andra aktörer som blir livlinan. Och det arbetet kommer snart bli officiellt.

MVH AL

#4 • Uppdaterat: 2019-01-06 09:45
FXX

Spännande och välskrivet med viss cliffhanger A.L!
Jag tycker det ska bli väldigt spännande med Volvos nya hybridlösningar. Behåll konceptet med bra/roliga/kraftfulla/bränslesnåla bensin/diesel-motorer som idag och applicera en elmotor med tillhörande batteri som kan ta bilen 4-5mil, och som kan laddas med sladd, det tror jag är ett vinnande koncept! Sladdhybriderna på marknaden idag verkar ju tävla i usel prestanda och tråkiga motorer. Istället för att kombinera elmotorn och batteri med en trevlig motor (som tex. BMW) så väljer man att hämta nån gammal surtråkig motor från lagret som suttit i en bil 2 generationer bakåt.

#5 • Uppdaterat: 2019-01-06 11:41
Axa

Volvo ska börja samarbete med Toyota?

#6 • Uppdaterat: 2019-01-08 00:22
J.L

Antar att det är den tillverkade mängd bilar och inte som nått slutkund. Vore intressant att se lageruppbyggnaden hos generalagenter och återförsäljare.

#7 • Uppdaterat: 2019-01-09 16:34
Reinhard

2019 kommer vw på förstaplats före volvo , bonus malus påverkar.
Kommande lågkonjunktur som grädde på moset.

#8 • Uppdaterat: 2019-01-26 08:54
puttis

Det är sjukt många XC90 som rullar av banden. Rejält dyr modell som det knappt går att skämta om. Gamla XC90 häcken sålde väl iochförsig rätt bra den också, med V8.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.