Passat GTE

257 inlägg 0 nya

EnannanRobban wrote:
Nu börjar vi snacka! Tio mil så kommer även jag kunna köra på el i huvudsak utom på mina långresor, hmmmmm

Ja verkligen.
En Golf SC med denna konfig hade nog gått hem hos många. Speciell i länder där det kryper ner mot nollan i 4-5 månader och man då tappar någon mil.
Känns som man täcker in ett tomrum med en sådan modell.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Reverend Benny wrote:
En Golf SC med denna konfig hade nog gått hem hos många. Speciell i länder där det kryper ner mot nollan i 4-5 månader och man då tappar någon mil.

Tappar någon mil? Snarare halva räckvidden ...
https://forums.tesla.com/sv_SE/forum/forums/cold-weather-range-loss

Då har du nog, om du ska vara helt ärlig inte provkört nya Passaten jørgenn. Eller är du totalt bilblind.
Alt är bedre end at kjøre Toyota Avensis. Så kjedelig bil findes slik ikke i klassen.

Full gas - sparar tid.

[quote=Swemba]Reverend Benny wrote:En Golf SC med denna konfig hade nog gått hem hos många. Speciell i länder där det kryper ner mot nollan i 4-5 månader och man då tappar någon mil.
Tappar någon mil? Snarare halva räckvidden ...
https://forums.tesla.com/sv_SE/forum/forums/cold-weather-range-loss[/quote]

Har en god vän som har just en Passat GTE kombi, han upplevde att han tappade runt 1/3 del när det var som värst på vintern jämfört med sommaren.
Sen vet jag inte vad Tesla-länken har med Passat GTE att göra.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

När man ser snittförbrukningen av bensin för laddhybriderna inser man att en laddhybrid måste köras under speciella förhållanden för att kunna tävla med den vanliga hybridbilen i bränsleförbrukning.
Laddhybrider kräver ett relativt stort batteri och som väger en hel del jämfört med den vanliga hybridbilen vilket inte är någon fördel för laddhybriden och en del pysslande med laddsladdar som inte alltid är helt rena att ta i. Är det då riktigt att laddhybridbilen med praktiskt taget samma bensinförbrukning som den vanliga hybridbilen och som inte har ett batteri som inte är lika nedsmutsande vid tillverkningen och utvinningen av innehållet i batteriet som för vanliga hybrider erhåller så förmånliga subventioner från samhället. I jämförelsen för bensinförbrukningen har man inte tagit hänsyn till tillkommande laddförbrukningen av el för laddhybriderna heller.

https://www.svebio.se/press/blogginlagg/varfor-ska-vi-subventionera-tunga-hybridbilar/

PREVIA, att en laddhybrid inte har någon fördel vad gäller bränsleförbrukning mot den vanliga hybriden är nonsens och stämmer möjligen enbart i teoretiska körcykelmodeller. I praktiken körs en laddhybrid på 100% el vid kortare sträckor (ca 80% av resorna enligt statistik) och bensin vid behov.

En vanlig hybrid är bara en någon snålare vanlig bensinbil, men den tillför inget jämfört med en snål diesel.

GTE är mest snål på korta sträckor där elen kan nyttjas optimalt, på längre så springer förbrukningen upp till ca 0,5-0,55 liter/mil. En på jobbet har kört över 120 mil/tank när elen jobbar mest. Körde Stockholm till Skåne med min Octavia och låg på 0,52 liter/mil vid ca 115 km/h verklig fart (GPS), snittar på 109 km/h enligt färddator. Bilen hade resväskor och tre personer vid tillfället.

Med tanke på att svenska bilar i genomsnitt går ca: 3,5 mil/dag så kommer säkert väldigt många att kunna köra på i stort sett bara el till vardags med en laddhybrid så att jämföra den förbrukningsmässigt med en vanlig hybrid känns inte helt seriöst - i alla fall inte för den som mest kör till och från jobbet och med hyfsat normala svenska årliga körsträckor. Det sura för vissa är väl att Toyota inte har nån praktiskt användbar laddhybrid a'la Passat GTE eller motsvarande Kia Optima.

Gröna bilister är inte särdeles övertygade om Passat GTE:s elkraft. den tycker inte om kyla..då stänger batteriet ned helt.
De gillar dock bilen som en Passat, ja dem är fina och trevliga.
http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2016/volkswagen-passat-gte-sportscombi-laddhybrid.
VW verkar att ha en del kvar att fila på.

Pi den som väntar på något gott..Om och när Toyota släpper en plugin hybrid kombi modell så är den inte brådmogen till sin natur.
Går så än så länge bra med synergi drive linan, Jag har nu en en Auris VVTi 1.8 TS gen 2 hybrid facelifted -17 och densamma som Toyota Corolla ZR i USA fast här med hybridlinan.
På omväxlande motortrafikled och slingriga småvägar i 30 mil nu idag premiär turen och 0.5 i snitt och då har jag kört som jag brukar och det är hyfsat raskt så att det finns lite att fila på så nog fasiken har Toyota en som matchar Passat GTE.



Skulle det där vara ett alternativ till en passat?

HT19 wrote:
Skulle det där vara ett alternativ till en passat?

Jajamän i detta utförande, ja.
Det är inte dekaltrimm som du ser utan en på många punkter ändrad Auris.

Man kan ju inte jämföra en liten Auris mot en Passat som är mycket större...

Pär

Inte för att vara negativ men "passat". invändigt lirar aurisen nästan med fabia kombin storleksmässigt.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Tvärnit wrote:
Gröna bilister är inte särdeles övertygade om Passat GTE:s elkraft. den tycker inte om kyla..då stänger batteriet ned helt.
.

Det är väl ingen skillnad på Auris, den klarar sig ju inte utan bensinmotorn i kyla och när nu Toyota kommer med en laddhybrid i samma klass som Passat kommer den också säkert att starta på bensin i kyla.
Sedan förstår jag inte problemet, har man sådana problem att man inte gillar start på bensin är det väl bättre att ta steget fullt ut och köpa en ren batteribil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Var inte Passat GTE-problemet i kyla nåt som åtgärdats via en uppdatering eller i värsta fall nåt som åtgärdades på senare tillverkade bilar ? Och faceliften på Auris är precis det - en facelift i avvaktan på en ny modell vilken borde visas rätt snart. F ö är ju Auris närmast jämförbar med Golf SC om vi nu skall ta jämförelser med VW-familjen.

Vad jag sett på forum så har det blivit bättre med GTE, men initialt var det lite katastrof. -10 så vägrade den starta på batteri och det hade VAG Sverige helt "glömt" att upplysa om vilket fick dom att gå ut med ett meddelande till köparna att OM dom inte var nöjda så köper dom tillbaka bilarna.
Kommer inte ihåg helt vilka åtgärder som gjordes men det verkar ha hänt en del på 2016 modellerna och framåt.
Finns säkerligen många på tråden som har koll på detta men tror man kan sätta "tid för avfärd" eller liknande så är bilen varm när man ska åka iväg och då borde ju även batterierna vara varma tänker jag.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Peugeot, Nej absolut inte som en ersättare men just som ett alternativ när det kommer till hybrid!
Om man inte helt har stirrat sig fast på Passatens specifika mått/storlek så är även Auris kombi en stor o rymlig bil som har ett väl beprövat hybrid system.

saabnisse. Du verkar inte värst insatt i hybridsystemen. Du kanske skulle googla lite, titta in på yuotube osv.
Problemet med Passat är att batteriet stänger ned vid kyla och stannar kvar i det läget. Bilen går enbart på bensin!
Det problemet finns inte i Toyotas hybrid lina.

Utan att vara lika tvärsäker som du Tvärnit så kanske det finns anledning även för dig att undersöka "problemen" med Passat GTE lite noggrannare för jag tror att VW faktiskt gjort förändringar i det avseendet - vill minnas att nån ägare här på forumet skrivit om detta tidigare. Sen är det väl inte relevant att jämföra en Toyota-hybrid med en laddhybrid. Hittillsvarande Prius laddhybrid hade såvitt jag förstått av det jag läst också förbränningsmotorn igång för att överhuvudtaget få nån värme i bilen så det är nog inte helt ovanligt.

Lägg till ny kommentar