Vad tycker ni om elbilar (rena elbilar)

2137 inlägg 0 nya

Pi wrote:
Vidstige - skillnaden mellan vätgasdrivna och batteridrivna elbilar är att väldigt många skulle redan idag kunna köra batteridrivet eftersom infrastrukturen för "långsamladdning" till stor del finns medan knappt nån individ i vårt land skulle kunna köra vätgasdrivet - i alla fall inte på mera än några få orter. Och inte speciellt långt ifrån "tank-orten" utan att få räckviddsångest. Så jag vidhåller min tidigare åsikt att priset på främst mindre elbilar ännu är alldeles för högt för att de skulle kunna ersätta de fossilbränsledrivna småbilar vi har idag - för den biltypen är nog väldigt många annars överens om att den rent drift/räckviddsmässigt utan problem skulle kunna ersättas av motsvarande batteridrivna. Men prisbilden är ju generellt minst den dubbla när man ser till nyanskaffnings-kostnaden för själva bilen - även om driftkostnaderna sen blir klart lägre. Men småbilar går ofta inte så långa sträckor årligen så payback-tiden blir nog lite för lång fortfarande för de flesta utom möjligen för "early adopters".

Bara en liten fundering kring priset på en elbil. Köper ni alla här på forumet bara nya bilar? Nu har jag ju faktiskt gjort just det, köpt nya elbilar men om man tittar sig lite runt omkring så får man faktiskt tag i en användbar elbil för ca 70-80 000 kr. Jag tänker i detta fallet på trillingbilarna som är från 2010-2011. Dessa bilar verkar fortfarande ha sina köpare och de jag har pratat med är mycket nöjda med dem trots deras begränsade räckvidd, 11-12 mil på sommaren och 7-8 mil på vintern. Dessa bilar har möjlighet till snabbladdning av typ Chademo och kan fyllas rätt snabbt med lite extra kräm. För de som vill testa och inte behöver så långa dagliga avstånd så är det en möjlighet som inte kostar skjortan! Eller vad tycker ni? Ja, inte Toyota-lägret då, men ni andra?

Elbil som andrabil är klart intressant, där jag som 55+:are kan köra elbil i min lokala omgivning, men inte en elbil som förstabil som skall funka som familjens bil såväl för korta som långa resor. Visst vill jag lägga 1 mkr på en Tesla så skulle det funka, men inte annars.

liebhaber wrote:
Köper ni alla här på forumet bara nya bilar? Nu har jag ju faktiskt gjort just det, köpt nya elbilar men om man tittar sig lite runt omkring så får man faktiskt tag i en användbar elbil för ca 70-80 000 kr.

Exakt vad jag sagt, priset är alltså inte ett så stort problem, det är främst funktionen som gör att elbilar säljer dåligt. Funktionen är alltså för dålig jämfört med dom fossila alternativen.

liebhaber wrote:

Detta tror jag har tagits upp tidigare men degraderingen av batterier har visat sig vara mycket liten i reella tal. De tal jag har sett i verkligheten har rört sig om enstaka procent per 10 000 mil. Det finns ju Leaf-taxi som har kört mycket över 25 000 mil och har större delen av sin kapacitet i behåll.

Fast åren kan vara mer avgörande än milen i detta. Tänk typ åtta år eller äldre när alla garantier är borta.

Optimus wrote:
Elbil som andrabil är klart intressant, där jag som 55+:are kan köra elbil i min lokala omgivning, men inte en elbil som förstabil som skall funka som familjens bil såväl för korta som långa resor. Visst vill jag lägga 1 mkr på en Tesla så skulle det funka, men inte annars.

Jag tror inte så många tänkt på alternativet med en beg elbil för 70-80000:- som andrabil.
Det är ju synd, för precis som du skriver kan ju den vara den perfekta slängbilen för kortare turer och den vore säkert billigare totalt än en konv. bil som ju krävr avsevärt dyrare service- och driftkostnader.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast har man överhuvudtaget nån tanke på att även en andrabil bör ha nån form av säkerhet så avstår man nog trillingbilarna ifrån Mitsubishi/Peugeot/Citroen. Så min anmärkning kvarstår - dom är för dyra. Och vi köper för det mesta nya eller nästan nya bilar så en 4--6 år gammal elbil är idag inte alternativet till en ny eller nästan ny bensindriven bil.
Men även om jag i grunden är positivt inställd till elbilar så är det väl lite tveksamt om servicekostnaderna verkligen är lägre - även om dom rent logiskt borde vara det. Där ser nog tillverkarna till att vi ändå får betala relativt mycket för vanlig underhålls-service. I alla fall om vi skall följa deras serviceplaner.
F ö är den enda av dessa bilar jag hittar på Blocket just nu en Mitsu som är prissatt till 159.500 kr och är 6 år gammal...

Förstår inte riktigt resonemangen om billig "andrabil". Vad vi diskuterade trodde jag var om elbilen kan slå i större skala och ersätta "förstabilen". Att det finns några få som kan gilla elbilen har väl aldrig varit nån tvekan och om inte annat finns alltid udda entusiaster som gillar att leva annorlunda. Ungefär som det finns veganer som lever så av ideologiska skäl och som ska övertyga andra om hur bra det är.

Finns f.ö. rätt billiga tidiga Nissan Leaf också på blocket...

Vidstige - hur realistiskt är det att jämföra en 4--6 år gammal bil med en ny med nybilsgarantier m m ? Vi måste ju rimligen jämföra nya mot nya eller t ex 2-åringar mot 2-åringar.

Pi, och jag menar då att det finns ett problem med beggade elbilar. Tar du en 8 år gammal elbil kontra en 8 år gammal konventionell så är det senare mer attraktivt för dom flesta. Även dom som är lite intresserade av elbilar är tveksamma att köpa en 8 år gammal elbil. Även om du så köper en 5 år gammal elbil så är den ju på 3 år just 8 år gammal och då kan tvekan uppstå redan där. Begpriser skvallrar rätt bra om hur attraktiv en bil är.

" Även dom som är lite intresserade av elbilar är tveksamma att köpa en 8 år gammal elbil."
Vad vet du om det?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
" Även dom som är lite intresserade av elbilar är tveksamma att köpa en 8 år gammal elbil."
Vad vet du om det?

Jag ser bl.a. begpriserna. Ett möjligt undantag är Tesla Model S men det återstår väl att se. Äldsta på blocket nu är väl ca 4 år gammal. Skulle jag själv köpa en 8 år gammal elbil så skulle jag antingen vilja få en försäkran om att batterierna håller mycket längre än så (utan att tappa prestanda) och/eller få reda på vad det kostar att byta ut hela batteripacket om det skulle behövas. Det andra problemet är dock teknikutvecklingen på 8 år, som troligen är stor på elbilar. Dvs köper man en 8 år gammal så får man räkna med betydlig sämre funktion än dom nya som säljs. Alltså enkelt uttryck, det är större teknikutveckling på elbilar än konventionella bilar.

Något jag är förvånad över är att man fokuserar så mkt på antal år när det gäller batteri.
Även på bilannonserna på el-bilar så ges det lite för lite info för att en "vanlig människa" ska ha koll på batteriet och hur det mår.
Det borde ju finnas med statistik eller siffror på "antal cykler" så att köparen kan gå in på tillverkarens hemsida och få reda på hur många cykler batteriet bör hålla.
Tesla säger ju själva att deras batteri håller i 50 000 mil i labbmiljö och att 20 000 inte ska vara några problem. Och att då prata om år känns konstigt. Cykler, mil och en rapport om batteristatus borde ingå när man ska köpa en beggad el-bil.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, år är inte konstigt då dels dom flesta har upplevt vad år gör när det gäller li-jon batterier i enklare produkter men också för att tillverkarna själva sätter en åldersgräns för sin garanti. Efter 8 år är du definitivt bortom hjälp från tillverkarna, om det nu inte finns nån goodwill som kan hjälpa. Det blir ju en stor sak om batteriet tappar i prestanda (längre laddtider och sämre räckvidd) eller sluta fungera helt på en elbil, eftersom det är en sån central sak av tillverkningskostnaden. Vågar inte ens tänka på vad ett long range batteri kommer kosta att byta. Man vet ju även hur år kan påverka elektronik, så definitivt inte bara mil som är intressant här, det var min poäng.

Fast nu är det troligen lite mer kvalite på batterierna i en elbil än en skruvdragare från Biltema, det är jag övertygad om. Dessutom har den betydligt mer avancerad laddningskontroll så att batteriet skall laddas så optimalt som möjligt i alla situationer.
Att tråden enbart skulle handla om att elbilen skulle kunna vara lösningen på allt, det är ditt påfund Vidde.

*Robban

Reverend Benny wrote:
Cykler, mil och en rapport om batteristatus borde ingå när man ska köpa en beggad el-bil.

Det låter fullt rimligt så länge batterier är dyrt. Antal laddningar, genomsnittsspänning, förmåga att hålla spänning är väl det jag som lekman skulle vilja veta.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

@Vidstige
Fast det är ju inte åren som sliter på batterierna (om det nu inte ligger oladdat och är av typen li-jon) utan det är ju att dom används.
Därför borde cykler och även då mil (går lite hand i hand iofs) redogöras vid en försäljning. Borde vara krav på det.
När det gäller hur år påverkar elektronik så är det ju något som kommer drabba alla moderna bilar med elektronik, så där är ju inte bara el-bilarna inräknade.
Så år, mil, cykler och hur väl el-bilens batteri tagits om hand borde vara något som redogörs och sannolikt lätt kan tas ut från bilen.
Om Kalle Kotte som säljer en iPad seriöst plockar fram laddcykler för att få den såld och visa på hur fräscht batteriet är så borde säljare av el-bil också kunna göra det.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

EnannanRobban wrote:

Att tråden enbart skulle handla om att elbilen skulle kunna vara lösningen på allt, det är ditt påfund Vidde.

Nja, idén från dom som är positiva så att säga, är nog att elbilen i stora drag ska kunna ersätta majoriteten personbilar idag. Annars är det liksom inte heller så stor miljövinst med dom. Talar vi om en kuriosa i trafiken, en bil som bara en liten grupp kommer använda, så blir det en helt annat diskussion. Och egentligen då ganska ointressant, utom för den lilla gruppen entusiaster förstås.

Reverend Benny wrote:
@Vidde
När det gäller hur år påverkar elektronik så är det ju något som kommer drabba alla moderna bilar med elektronik, så där är ju inte bara el-bilarna inräknade.

Sant men frågan är ju om det inte slår absolut hårdast på elbilar, om det nu är så att batterierna blir ett problem på sikt. Jag har inte svaret men tillverkarna vill ju inte heller svara, dvs dom vill inte garantera något. Vi har ju dessutom ett tufft klimat i Sverige med långa vintrar. Jag vet att många drog sig för att köpa hybrider som Prius med rädsla för att batterierna inte skulle hålla så länge. Vanligaste frågan jag fått när jag ägt bilen är just om hur länge batterierna håller. Den frågan är ännu mer naturlig när det gäller en bil som enbart går på batteri och även om det kan vara ett icke rationellt beteende så kan det vara sånt som minskar försäljningen och försämrar andrahandsvärden.

Absolut, vårt klimat utmanar helt klart. Även om vi inte är unika så ligger nog inte fokus hos el-bilstillverkarna på bilar som fungerar i -30. Men samtidigt kanske det är ett nyktert tänk, det är få månader det är så kallt och vi tjänar ju på att andra börjar köra på el där det kanske passar bättre.
Vissa tillverkare har ju svarat om livslängd på batterier, iallfall i labbmiljö, Tesla hävdar ju runt 50 000 mil utan någon större påverkan på batterierna, sen är väl frågan vad man menar med "större".
Oberoende tester visar ju att 20000 mil inte alls är omöjligt utan någon större försämring.

Mest intressant för oss svenskar är väl att höra vad taxibolagen upplevt, det måste väl rullat ett par Tesla S med mer än 20 000 mil nu tänker jag, hur mår deras batterier?

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Batteriers livstid borde väl vara ett dilemma för redan beprövade hybdridbilar?

Full gas - sparar tid.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!