Vad tycker ni om elbilar (rena elbilar)

1803 inlägg 0 nya

@Mäkinen. 25 Km/tim innebär att man får köra på trottoaren/cykelbanan och då stör man i alla fall inga bilar. Köra in i butiken får väl bara Clarkson göra dock. Men om vissa fordon hindras köra in i city så kan ju resan fortsätta med t ex Minibilen.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Jag har sett otaliga filmer där man öppnar dörrarna utan problem i parkeringsgarage.

Då var det väl högt i tak i just dessa. De flesta p-hus i Stockholm har 2.05 som maxhöjd. Vissa har under 2 meter.
Model X behöver 2.30m höjd för att öppna fullt. Kan den inte öppna fullt så blir det svårare att ta sig ut, eller t o m omöjligt.

Mäkinen, jag håller inte med dig, jag tycker man ska se den för vad det är, en elmoped!
Trehjuliga moppar är ju ingen nyhet, det har funnits åtskilliga.
Men det jag vänder mig mot är att det är ett hjul fram och två bak, det ger dåliga vägegenskaper med stor risk för vältning, det skulle ha varit tvärtom!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det går bra att ta sig ut även om den inte öppnaf fullt.

Löjligt. Tesla är inte för folk med behov av takräcke/takbox eller parkeringsmöjligheter i något shoppingcenters låga parkeringshus. Tesla är ett premiumfabrikat i högsta sektorn, amerikanskt förvisso men det är samma principer.
Vad behöver lastas? Varför skulle man köra in i ett parkeringshus? Jag tror ni tänker Ullaredsbilar och då tänker ni fel.
Allt jag behöver på färden är två kort, körkort och pengakort som är ett par millimeter höga och ryms i bröstfickan. Jag parkerar aldrig i ett parkeringshus.

Spelar ingen roll Bond, det finns andra som behöver parkera i parkeringshus.
Falkvingarna är en dyr gimmick och jag är säker på att de försvinner ganska snart!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

PREVIA wrote:
Så är det! Sedan kan man inte räkna med att snabbladdare står precis där elen tar slut så då blir det 60-70 % av batterikapaciteten att köra på vid längre utflykter.

Nej, man har mellan 85-95% att använda vid längre utflykter för dit upp är det inga problem att ladda men de sista procenten är lååååångsammmmma......

Vidstige wrote:
Ytterligare en annan fråga är väl just livslängden på batterierna och kanske framförallt hur länge man har full kapacitet på dom. Kan ju börja reduceras med tiden med bl.a. försämrad räckvidd som följd. Köper man en bil för 400,000-500,000 kr så är nog den största frågan för dom flesta om batterierna även om många möjligen planerar ett ägande på max 3 år. Har ju förresten en Prius med ett förhållandevis mycket litet batteri. Ändå är det många som tvekar att köpa en begagnad sådan pga att man är osäker på batteriets hållbarhet och livslängd.

Detta tror jag har tagits upp tidigare men degraderingen av batterier har visat sig vara mycket liten i reella tal. De tal jag har sett i verkligheten har rört sig om enstaka procent per 10 000 mil. Det finns ju Leaf-taxi som har kört mycket över 25 000 mil och har större delen av sin kapacitet i behåll.

Vidstige wrote:
pinjong, fortfarande var nog ordet.
Och snart kommer Model 3 vilket gör det ologiskt.
En billig bil som ska ha gratis laddning och att det ska finnas pengar till utbyggnad.
När man får börja köa för att få ladda så kommer konceptet dö.

Nej Model 3 har inte gratis laddning. Dessa bilarna som syns på bild står där i 20-30 minuter så omsättningen är ganska hög.

Pi wrote:
Vidstige - skillnaden mellan vätgasdrivna och batteridrivna elbilar är att väldigt många skulle redan idag kunna köra batteridrivet eftersom infrastrukturen för "långsamladdning" till stor del finns medan knappt nån individ i vårt land skulle kunna köra vätgasdrivet - i alla fall inte på mera än några få orter. Och inte speciellt långt ifrån "tank-orten" utan att få räckviddsångest. Så jag vidhåller min tidigare åsikt att priset på främst mindre elbilar ännu är alldeles för högt för att de skulle kunna ersätta de fossilbränsledrivna småbilar vi har idag - för den biltypen är nog väldigt många annars överens om att den rent drift/räckviddsmässigt utan problem skulle kunna ersättas av motsvarande batteridrivna. Men prisbilden är ju generellt minst den dubbla när man ser till nyanskaffnings-kostnaden för själva bilen - även om driftkostnaderna sen blir klart lägre. Men småbilar går ofta inte så långa sträckor årligen så payback-tiden blir nog lite för lång fortfarande för de flesta utom möjligen för "early adopters".

Bara en liten fundering kring priset på en elbil. Köper ni alla här på forumet bara nya bilar? Nu har jag ju faktiskt gjort just det, köpt nya elbilar men om man tittar sig lite runt omkring så får man faktiskt tag i en användbar elbil för ca 70-80 000 kr. Jag tänker i detta fallet på trillingbilarna som är från 2010-2011. Dessa bilar verkar fortfarande ha sina köpare och de jag har pratat med är mycket nöjda med dem trots deras begränsade räckvidd, 11-12 mil på sommaren och 7-8 mil på vintern. Dessa bilar har möjlighet till snabbladdning av typ Chademo och kan fyllas rätt snabbt med lite extra kräm. För de som vill testa och inte behöver så långa dagliga avstånd så är det en möjlighet som inte kostar skjortan! Eller vad tycker ni? Ja, inte Toyota-lägret då, men ni andra?

Elbil som andrabil är klart intressant, där jag som 55+:are kan köra elbil i min lokala omgivning, men inte en elbil som förstabil som skall funka som familjens bil såväl för korta som långa resor. Visst vill jag lägga 1 mkr på en Tesla så skulle det funka, men inte annars.

liebhaber wrote:
Köper ni alla här på forumet bara nya bilar? Nu har jag ju faktiskt gjort just det, köpt nya elbilar men om man tittar sig lite runt omkring så får man faktiskt tag i en användbar elbil för ca 70-80 000 kr.

Exakt vad jag sagt, priset är alltså inte ett så stort problem, det är främst funktionen som gör att elbilar säljer dåligt. Funktionen är alltså för dålig jämfört med dom fossila alternativen.

liebhaber wrote:

Detta tror jag har tagits upp tidigare men degraderingen av batterier har visat sig vara mycket liten i reella tal. De tal jag har sett i verkligheten har rört sig om enstaka procent per 10 000 mil. Det finns ju Leaf-taxi som har kört mycket över 25 000 mil och har större delen av sin kapacitet i behåll.

Fast åren kan vara mer avgörande än milen i detta. Tänk typ åtta år eller äldre när alla garantier är borta.

Optimus wrote:
Elbil som andrabil är klart intressant, där jag som 55+:are kan köra elbil i min lokala omgivning, men inte en elbil som förstabil som skall funka som familjens bil såväl för korta som långa resor. Visst vill jag lägga 1 mkr på en Tesla så skulle det funka, men inte annars.

Jag tror inte så många tänkt på alternativet med en beg elbil för 70-80000:- som andrabil.
Det är ju synd, för precis som du skriver kan ju den vara den perfekta slängbilen för kortare turer och den vore säkert billigare totalt än en konv. bil som ju krävr avsevärt dyrare service- och driftkostnader.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast har man överhuvudtaget nån tanke på att även en andrabil bör ha nån form av säkerhet så avstår man nog trillingbilarna ifrån Mitsubishi/Peugeot/Citroen. Så min anmärkning kvarstår - dom är för dyra. Och vi köper för det mesta nya eller nästan nya bilar så en 4--6 år gammal elbil är idag inte alternativet till en ny eller nästan ny bensindriven bil.
Men även om jag i grunden är positivt inställd till elbilar så är det väl lite tveksamt om servicekostnaderna verkligen är lägre - även om dom rent logiskt borde vara det. Där ser nog tillverkarna till att vi ändå får betala relativt mycket för vanlig underhålls-service. I alla fall om vi skall följa deras serviceplaner.
F ö är den enda av dessa bilar jag hittar på Blocket just nu en Mitsu som är prissatt till 159.500 kr och är 6 år gammal...

Förstår inte riktigt resonemangen om billig "andrabil". Vad vi diskuterade trodde jag var om elbilen kan slå i större skala och ersätta "förstabilen". Att det finns några få som kan gilla elbilen har väl aldrig varit nån tvekan och om inte annat finns alltid udda entusiaster som gillar att leva annorlunda. Ungefär som det finns veganer som lever så av ideologiska skäl och som ska övertyga andra om hur bra det är.

Finns f.ö. rätt billiga tidiga Nissan Leaf också på blocket...

Vidstige - hur realistiskt är det att jämföra en 4--6 år gammal bil med en ny med nybilsgarantier m m ? Vi måste ju rimligen jämföra nya mot nya eller t ex 2-åringar mot 2-åringar.

Pi, och jag menar då att det finns ett problem med beggade elbilar. Tar du en 8 år gammal elbil kontra en 8 år gammal konventionell så är det senare mer attraktivt för dom flesta. Även dom som är lite intresserade av elbilar är tveksamma att köpa en 8 år gammal elbil. Även om du så köper en 5 år gammal elbil så är den ju på 3 år just 8 år gammal och då kan tvekan uppstå redan där. Begpriser skvallrar rätt bra om hur attraktiv en bil är.

Lägg till ny kommentar