Nästa gen mc och miljöteknik

162 inlägg 0 nya

Dömer inte alls ut den, tvärtom. Tror det är bra att sådan teknik kommer även till MC.
Men jag är lite som Mäkinen, jag gillar att växla och ha kontroll. Är likadan när det gäller bilar.
Men det ena behöver ju inte utesluta det andra, jag gillar automatbilar emellanåt också, det är skönt att slippa tänka på att växla och koppla, speciellt vid körkörning.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, FJR måste du växla (det är ingen automat), och du har just kontroll. Om du säger att du inte har samma kontroll som vanlig manuell så får du nog testa innan. Dessutom växlar den snabbare och smidigare, dvs i praktiken ligger man då oftare på rätt växel. Man slipper även allt vad trög koppling och seg växelspak heter.

Jo, det var ett tag sedan man körde något nytt. Får ta mig iväg och testköra lite olika. Är ändå inne på att testa en mt-09, det är mer min stil och då kan man ju säkert testa en FJR för att ha prövat.
Men som sagt, jag är mer en naken gathoj MC människa, iallafall just nu. Där är koppling ett måste.
Skulle en koppling och växelspak vara seg så behövs den smörjas eller så är det fel hoj, sånt går inte.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, eller så kikar du på MT-06 eller 07, det räcker nog till.
Dock läste jag ett test med senaste SV 650 som slog konkurrenterna både på körglädje och hoj för peng. Tror den kom tvåa på motordelen.

SV 650 har tillräckligt med vrid redan från 2500-3000 varv, flack kurva med max runt 7000 varv.

I mitt fall så har jag någon lätt fetisch för ljudet från radtreorna, men jag ska ärligt säga att jag testat för lite hojjar för att egentligen hålla fast vid något så trivialt.
Samma gäller ju märke osv, man snöar in på något och håller fast vid det, men vid en närmare eftertanke så är det tillfälligheter som gjort att man köpt det man köpt.

Sen måste det ju se fräckt ut på onsdagarna utanför donken på sveavägen ;-)

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Jag provade MT-09 förra året och gillade inte mappningen av gasreglaget.
Det jag testat som jag helst vill prova igen är en MV Agusta Brutale 800. Trots att man inte behöver använda kopplingen...

Fast nu har vi kanske tappat ämnet.

Vi har spårat i total Grotesco anda.
Så....hur kommer vi tillbaka?

Detta kanske är ett uppslag.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Kollade lite på nätet och det verkar som Honda slutat sälja VFR1200 med manuell låda, finns bara med DCT.
Kollade även på beggade priser och en VFR1200 med DCT från 2011 ligger på ca 70,000 kr på blocket.
Är det inte förvånansvärt billigt?
Nypriset är ca 170,000 kr.

Vidstige wrote:
Kollade lite på nätet och det verkar som Honda slutat sälja VFR1200 med manuell låda, finns bara med DCT.
Kollade även på beggade priser och en VFR1200 med DCT från 2011 ligger på ca 70,000 kr på blocket.
Är det inte förvånansvärt billigt?
Nypriset är ca 170,000 kr.

Men vem vill ha det.
Kanske på ett touring lok i dagens gubbar men jag är tveksam.
Började min bana med en 75 Amerika Winge och sedan en ny 81a med komplett Vetter men på dom 15 t milen behövdes det inte.
Inte nu heller med kafé och HD.
Mc kör man och jag tror inte nån är intresserad av miljö aspekten på dom få mil det ändå blir för dom flästa.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso1000, att Honda gått över helt till DCT på VFR1200 handlar ju om att köparna vill ha det, att man föredra det.
Dom som har prövat verkar allmänt positivt överraskade och dom tester man läser så är den även roligare att köra än konventionell manuell låda med kopplingshandtag.
Jag upplever samma med min halvautomat, tycker det är roligare att köra.
Så nånting verkar ha hänt nu när Honda visar vägen.
Dock kan jag tänka mig att dom är svårsålda som begagnat då det finns så många konservativa köpare.
Ser dock inte nån stor miljöaspekt med att ta bort manuell koppling så vet inte vad du tänker på där men kanske kan handla om vad man kan göra i förläningen med miljöteknik, att ta bort manuell koppling är ju på sätt å vis första steget.

När det gäller MC så är nog många ännu mer specifika än när det gäller bilar, men samtidigt så respekterar man lite de ologiska valen folk gör när man väljer MC-typ, mkt handlar ju om känslor.
Sen ger ju varje MC-typ eller modell en viss upplevelse och det skiljer ju rätt stort mellan modellerna.
Det finns människor som alltid kommer föredra manuella lådor i bilar framför automater och tvärtom. Mkt handlar ju om körstil och vad man uppskattar.
Det kan säkerligen vara så att med den typen av MC så passar en halvautomat riktigt bra jämfört med manuell, men tror att det är svårt att övertyga gruppen som sitter på en BMW1000RR om att det är roligare.
Sen så är det intressant med automat på ett sätt, quickshift finns ju som standard på många sporthojar idag, det är ju en sorts automat även om kopplingen finns då man vill ha den.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, varför skulle dom mer extrema hojarna inte kunna ha DCT?
Är ju så när det gäller supersportbilar, i princip ingen har manuell idag.
Du växlar med paddlar men saknas kopplingspedal.

Sen är väl just DCT relativt dyr att tillverka så kanske ingenting man kommer ha i dom billigare hojarna.
Då är det vanlig manuell eller CVT som gäller antar jag.

Porsche lärde sig att vissa kunder vill växla själva och gör inte om missen att bara sälja GT3 med paddlar. Den senaste finns med manuell låda för de som vill.

Bra fråga, tänker att om det var så att systemet var så bra som du vill få det att verka samt att MC förarna ansåg att samma sak så skulle det finnas på sporthojjarna.
Sen handlar det ju mkt om tycke och smak som vanligt, jag är ingen fan av automat på bil även om jag inte tycker det är dåligt.

Och för dom som gillar att göra en spontan wheelie, som inte är helt ovanligt bland hojfolk med sportigare hojjar, då är dct kört.

Tycker denna testen säger allt, två människor, två åsikter.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, fast nu vänder du väl det åt andra hållet, när du tidigare rätt hårt försvarat manuell med koppling. Jag tyckte du verkade underskatta både DCT och halvautomaten i min hoj. Den videon du refererar till tycker jag snarare är rätt positiv till DCT även om programledaren är lite diffus liksom att det är dåligt ljud på slutet när det ska sammanfattas. Hans huvudpoäng tycker jag är att man vill kunna växla och styra varvtalet, vilket man ju just kan med dessa automater. Sen tycker jag inte ditt resonemang stämmer om att konventionell växellåda inte har några problem med tröghet, för exempelvis FJR1300 fick lättare koppling rätt nyligen i samband med att man introducerade en sjätte växel. Min förra hoj, en Honda ST1300 hade både trög växelspak och trög koppling. Var inget nöje att köra med det. Sen kan jag väl möjligen sakna den trygghet det kan vara att alltid kunna koppla som en säkerhet att stänga av driv samt ett sätt att varna bilister när man kökör, dvs man kan då koppla och gasa till så att motorn rusar lite som en ljudsignal, det är mer omständligt med dessa nya växellådor. Slutligen, att rakt av jämföra MC med bil när det gäller manuell växellåda är jag lite tveksam till, en MC har ju bl.a. problemet med att växlarna löper sekventiellt. En manuell låda i en bil kan du växla mer fritt med, gå t.ex. direkt från fyran till tvåan.

Tror att man måste leva med nån form av automatlåda i en MC för att inse att det inte är själva växlingsmanövrerna som är tjusningen med hojåkandet. Precis som i en bil så har man alltid tillgång till "rätt" växel direkt vilket jag personligen uppskattar när man t ex kör på mindre och slingriga vägar. Men som vanligt tycker vi lyckligtvis olika...:) Men i grunden har jag nog samma åsikt som Vidstige i denna fråga och det skulle förvåna mig om det inte kommer fler och fler hojar med nån form av automatlåda - även om det finns många hojåkare som tydligen skyr en automat i en hoj som pesten...:) Men så var det ju också i bilarna om vi backar ett antal år och nu är det väldigt vanligt. Kanske inte passar hojåkare som regelbundet vill åka på bakhjulet men vi lite mera "mogna" uppskattar nog automaten i hojen mera. Borde passa som handsken i glidare och landsvägslok men speciellt en viss kategori av glidar-förare vill antagligen inte ta i en glidare med automat ens med tång...:)

Det bästa är ju om var och en själv kan bestämma vilken växellåda man vill ha.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush wrote:
Det bästa är ju om var och en själv kan bestämma vilken växellåda man vill ha.

Känns lite som en icke kommentar, i alla fall om du inte utvecklar den one-linern, självklart handlar det om att välja det man vill ha. Frågan här är väl snarare då om man är öppen att prova alternativen som kan visa sig vara bättre. Sen finns ju dilemmat förstås med att göra bränsleeffektivare och renare motorcyklar som kanske på nåt sätt inte känns lika roliga som gamla. Man kan ju jämföra i bilindustrin där det t.ex. förr var vanligt med 6-cyl sugmotorer men som idag rätt mycket har ersatts av 4-cyl överladdade motorer. Många saknar känslan och körbarheten i dom gamla men "väljer" ändå dom nya. Så där kan man ju då börja diskutera vad som påverkar våra val och om det är rätt, exempelvis ekonomiska styrmedel eller miljöregler.

Fattar du inte mitt inlägg? De som vill ha automatlåda på mc:n köper en mc med det och andra köper mc med manuell låda. Jag har haft många bilar med automatlåda men på min mc vill jag ha manuell låda för känslan.
Jag är öppen för alternativ så länge jag själv får ha manuell låda. Jag lägger i femman vid 60km/h så det blir inte så mycket växling i alla fall men att ha helt automatisk låda på min mc då skulle jag tappa intresset för att köra mc. Vi är ju alla olika och därför tycker vi olika om en massa saker däribland växellådor.
Jag förstår inte varför folk som har ett visst tyckande alltid vill överföra sitt eget tyckande på andra och övertala dem att ändra sig. Jag skulle aldrig beordra någon bekant att de måste ha manuell låda på sin mc eller bil, det är deras eget val.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken - får väl citera mig själv då även om jag gillar det automatiska även på hojar - "Men som vanligt tycker vi lyckligtvis olika...:)".

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.