Gas bilar är det på gång igen enligt gröna bilister i morgon soffan på Tv

16 inlägg 0 nya
Gas bilar är det på gång igen enligt gröna bilister i morgon soffan på Tv

Råkade sitta och titta på morgon tv i dag och en diskussion om dieselbilens framtid och alternativen och ett hett alternativ enligt gröna bilister var gas.
Googlade och fick fram "golf extra allt" på gröna bilisters Test av Skoda Octavian 2016,
Jag vet inte men det verkar ju vara ett bra alternativ där det finns gas mackar för er i söder eller finns det gas mackar utbrett i södra Sverige??
Hur fördelaktigt är det med gas kontra bensin över milen eller blir det dyrare på typ denna bil att köra med gas.
Jag är inte insatt alls i detta men kunde vara kul att veta.

http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2016/skoda-octavia-g-tec

Det är inte första gången Gröna bilister tycker något nytt. Tittade nyss på deras hemsida och testen på Octavia.
Inte för att jag vet mycket om Skoda men stämmer det som står att Octavian har längsmonterad motor?

Knappast bgl - den är liksom bl a Golf byggd på MQB och har motorn på "tvärsen".

Tycker något nytt?
Gröna Bilister har väl lobbat för gas sålänge jag kan minnas.
En anledning att gas inte varit poppis är att under den förra regeringens mandatperioder så glömdes den nästan bort och ingen vågade satsa på det, varken köpare, producenter eller på tankställen.
Det var ju Diesel som var frälsaren om någon minns.

Sedan några år tillbaka så har det börjat ta fart igen hos producenter genom bland annat klimatklivet.

Har själv kört gas, dock med dålig koll på hur mkt pengar som man sparar, såg det mer som ett kul grej för att se hur väl det fungerar och med miljön i åtanke.

Jag körde en Leon TGI (samma som golf och octavia) och det fungerade väldigt bra, högst odramatiskt.
Det enda jag hade att anmärka på var att den var att motorn var lite småtråkig.
Men då kom jag tidigare från en 1,2 TSI i en mindre bil.

Kommer jag köpa gas igen?
Tja kanske, är väldigt nyfiken på de nya motorerna från Audi som sitter i Audi A4 och A5, där har man även integrerat dom snyggt och haft med det vid designbordet. Inte som hos V60 där det tyvärr ser lite mer hobby ut.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

En intressant parentes är att en del gasbilar faktiskt går på export som begagnade, min gick t.ex. till Finland som nu satsar på gas.
Tror vi kommer se ett uppsving på gas igen iochmed att det finns så många tankställen samt att stödet från staten rörande diesel och bensinbilar nu minskar.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, V60 finns väl inte som gasbil? V70 fanns och V90 finns, båda är eftermonterade och därav så stjäl de en del utrymme i bagaget. Det man istället får är tankar som inte kan rosta och lång total räckvidd, men risken är väl att de som kör en sådan väljer att köra på bensin istället. Tittade på den som alternativ när jag bytte senast men det var så lång leveranstid så jag hoppade, annars var förmånsvärdet bra.

*Robban

En anledning till att gas har dåligt rykte är ju att många taxi kördes med gas (LPG) på 1970-talet och när det blivit tillräckligt många såg man till att höja skatten tills det blev olönsamt.
Nu har man ju helt annan gas och andra tappställen, men det finns många som minns och hört om gamla tider och blir tveksamma.
Men idag finns många tappställen och det finns egentligen ingen anledning att välja annat än gas vid nybilsköp av en bruksbil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nog mycket bättre att satsa på lpg,då det i stort kommer att bli mindre elkraft i sverige när atomkraften försvinner?lägga rör för naturgasvärme etc.i framtiden är mycket mer velikehållsfritt och stabilt i skillnad till vind och solar som alldrig kommer att bli nog.annars blir det dyr elkraft från England i framtiden.Slut borde det vara på kol från tyskland då det är dubbelmoral när man vill framstå som miljönisse?Sluta med Russofobia och gå smart på billig gas är bästa alternativ för miljö och framtid.

Birger, det är inte LPG som kommer från Ryssland i pipelines.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gas, alltså natur- och biogas (CNG), borde det satsats på ordentligt redan för länge sedan, speciellt i Sverige, för det är på flera sätt ett suveränt bra bränsle. Jag kör tjänstebilar på gas (CNG) och det fungerar utmärkt. Det borde dock finnas fler tankställen.

Är det ingen som vet vad det blir för mil kostnad med en sådan gas bil jämfört med typ samma bil med diesel/bensin

Det bli billigare om man ska tro dom som fokuserar på ekonomin. Det lär säkert gå att räkna ur med googles hjälp.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Min Leon låg rätt nära angiven förbruknkng på 3,5KG CNG per 100km
Men räkna med 4KG om du är gasglad.

https://www.eon.se/privat/for-bilen/koera-pa-biogas/vad-kostar-det.html

Sen är det bara att räkna.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Jag kör gastaxi, både Volvo och VW och biogasen om man väljer den kostar i dagsläget 18,10:- runt en krona dyrare än standard. Har aldrig räknat på om det är lönsammare än ex, bensin.
Jag skulle kunna ha en gasbil privat utan några tankproblem där jag verkar, men jag tycker prispolitiken inte är någon fördel för gas.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

För oss som även gillar att "köra" bilen, finns det någon gasbil med lite körglädje i? Jag körde en V70 gas hyrbil för ett tag sedan och att trampa på gasen gav mest lite mer motorljud, accelerationen lyste med sin frånvaro. V70 har väl iofs aldrig varit känd för sin körgladhet men ni kanske förstår vad jag menar?

Jag har ungefär 10.000 gasmil bakom mig i två stycken Passat Ecofuel.
Ekonomin är lite lurig att räkna på för gaspriset skiljer rätt mycket i olika delar av landet. I Stockholmstrakten där jag kört mest ligger gasspriset 10-15% lägre per mil än bensin. I mitt fall var det tjänstebilar som dessutom gav 40% reduktion på förmånsvärdet. Körmässigt tycker jag Passaten var piggare och gick bättre på gas än bensin.
Tyvärr har Passat Ecofuel utgått ur VW nybilssortiment och ”ersatts” av Golf TGI som storleksmässigt inte skiljer så mycket från förra generationen Passat, men räckvidden på gas är för dålig. Passaten hade en räckvidd på 48-50mil på gas och Golfen ligger runt 35-38mil. Anledningen är att VW, enligt mig, tänkt fel och behållit den vanliga bensintanken i Golfen och kompletterat med ”liten” gastank. På Passaten var den stor gastank och liten bensintank vilket borde vara en förutsättning för att det skall kallas miljöbil.
När det gäller tankstationer är det inga som helst problem söder om Dalälven och det fungerar hyfsat längs Norrlandskusten, men i övriga Norrland är det dåligt.

Lägg till ny kommentar