Från momentomvandlare till lamellkoppling

123 inlägg 0 nya

Håller helt med Audi - utan utväxling kan man rimligen inte öka vridmomentet. I så fall har vi som segt ett perpetuum mobile vilket vore rätt sensationellt..:) Har man inte låsning så borde rimligen verkningsgraden vara lite mindre än 1:1 och har man låsning så kan ju inte vridmomentet heller öka utan då borde det vara 1:1 - utan utväxling alltså.

Ja, fysikens lagar ruckar man inte på med det ena eller det andra. Jag tror Newton "skruvar" på sig i sin grav;-)

Prius laddhybrid har samma e-CVT som vanliga hybriden det enda som är ändrat är något högre utväxling från elmotor för att få högre vridmoment när bensinmotorn inte används i laddhybriden när batteriet är laddat.
Varvtalet på elmotorn har höjts med var Priusmodell och är nu uppe i 17 000 varv i minuten som högsta varvtal.
CVT fungerar i världens största jordbrukstraktorer så nog räcker de även för personbilar där Nissan har en modell med 276 hk och CVT.
Fördelen med Prius e-CVT är blandannat avsaknad av remmar och kopplingar, bara kugghjul och därmed en mycket hållbar konstruktion som finns förklarad på youtube.

PREVIA, är utväxlingen låst på laddPriusen vid eldrift?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Audi A5 SB wrote:
Nu fick ju redan Newton rätt med det där kring effekt och vridmoment. I dag skriver vi "Vridmoment=(effekt x 9550)/varvtal".
Var kommer "momentomvandlare" in i denna formel?
Man kan möjligen få till det att en momentomvandlare ger en "vridmomentökning" - momentant - och sålunda under mycket kort tid. Typ som med min moppe. Allt annat faller under det där som vi i dagligt tal kallar "nonsens".
För om en momentomvandlare skulle ge ett utökat moment uthålligt - ja, då har vi fixat en perpetuum mobile (se formel ovan).
Att "momentomvandlaren" skulle ge fördelar vid "kraftig omkörning (#54)" är nonsens. Om så var fallet skulle vi se att dessa växellådor presterade bättre än andra vid t.ex. 0-100 km/h. Så är inte fallet.

Så länge du har en hastighetsskillnad mellan impeller och stator uppstår en ökning av vridmomentet, upp till cirka 90% av impellerns hastighet. Se, åter igen, tidigare länkad bild.

Läs mer här om hur momentomvandlare fungerar
http://www.hotrod.com/articles/0808rc-torque-converters/

Pi wrote:
Håller helt med Audi - utan utväxling kan man rimligen inte öka vridmomentet. I så fall har vi som segt ett perpetuum mobile vilket vore rätt sensationellt..:) Har man inte låsning så borde rimligen verkningsgraden vara lite mindre än 1:1 och har man låsning så kan ju inte vridmomentet heller öka utan då borde det vara 1:1 - utan utväxling alltså.

Läs mer här om hur momentomvandlare fungerar
http://www.hotrod.com/articles/0808rc-torque-converters/

Och titta, åter igen, på tidigare bifogad graf.

Läs #81.

Jag blir arg på Opel Crossland X montera Aisin automatlåda från Japan med PSA har köpt Opel. Vi bilägare har kört en Opel Crossland X med Aisin automatlåda och det var inte bra som krypkörning är rycker. Fyfan är Japan dålig med Aisin precis sitter också Peugeot 308 :-(

Min Opel Astra 1.0 T. https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

@saabnisse: Nej utväxlingen är inte låst vid eldrift vilket visas i filmen där den mindre motor/generatorn används bara vid större effektbehov, däremot har man satt in en envägskoppling likt en trampcykels frihjul för att inte bensinmotorn skall snurra baklänges när bägge elmotorerna används för framdrivning av bilen.

Hur kan man ifrågasätta att en momentomvandlare kan ge högre vridmoment till växellådan än det motorn ger? Sov ni på fysiken?
Man ökar momentet på bekostnad av varvtalet. Det är ju inte energi man ökar.

PREVIA, säkert en utmärkt konstruktion, men den verkar lite dyr.
Kanske därför Kia valt DCT i sina laddhybrider?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

L. Mäkinen wrote:
Hur kan man ifrågasätta att en momentomvandlare kan ge högre vridmoment till växellådan än det motorn ger? Sov ni på fysiken?
Man ökar momentet på bekostnad av varvtalet. Det är ju inte energi man ökar.

Precis. Alltså som med vilken valfri växellåda som helst. Men jag kan ju ha missuppfattat vad Xant... ville beskriva - och vad som då är så fantastiskt med just en momentomvandlare.

Xanthopteryx wrote:
Så länge du har en hastighetsskillnad mellan impeller och stator uppstår en ökning av vridmomentet, upp till cirka 90% av impellerns hastighet. Se, åter igen, tidigare länkad bild.
Läs mer här om hur momentomvandlare fungerar
http://www.hotrod.com/articles/0808rc-torque-converters/

Ja men det är ju det vi försöker förklara för dig - att grundprincipen och syftet är det samma med alla växellådor.
En motor som ger 100Nm på vevaxeln kan ge 1000Nm på drivaxeln beroende på utväxling!
Det är DET som gör att en tung lastbil orkar upp för en backe. Det är inte något revolutionerande unikt för en momentomvandlare i den automatiska växellådan.

Håller helt med Audi och Swemba och även om man var trött ibland i skolan så var man nog för det mesta vaken på just fysik-lektionerna.

Ett annat exempel är väl lågväxlar på vissa 4wd fordon?

Vidstige wrote:
Ett annat exempel är väl lågväxlar på vissa 4wd fordon?

Alla växlar som ger en annan utväxling än 1:1 ger en momentomvandling.

Skön tråd, när många bidrar med kunskap så lär man sig en hel del :-)
Just rena el-bilar och växellådor har jag inte läst på så mkt om.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Ett annat exempel på hur utväxling fungerar hittar ni på gymmet. Ni har säkert upptäckt att ni orkar lyfta den dubbla vikten med samma muskelgrupp beroende på vilken maskin ni använder. Svaret ligger i utväxlingen. Det finns maskiner med enkel utväxling och med dubbel. Man orkar alltid mest hos de med dubbel (i kg räknat).

Så när semestern är över brukar jag alltid ta den maskin med dubbel utväxling på gymmet och kan förnöjt konstatera att allt vin, kvinnor och sång gjort mig starkare än vad jag var innan ledigheten. Fantastiskt.måste jag säga;-)

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Swemba wrote:
Xanthopteryx wrote:Så länge du har en hastighetsskillnad mellan impeller och stator uppstår en ökning av vridmomentet, upp till cirka 90% av impellerns hastighet. Se, åter igen, tidigare länkad bild.
Läs mer här om hur momentomvandlare fungerar
http://www.hotrod.com/articles/0808rc-torque-converters/
Ja men det är ju det vi försöker förklara för dig - att grundprincipen och syftet är det samma med alla växellådor.
En motor som ger 100Nm på vevaxeln kan ge 1000Nm på drivaxeln beroende på utväxling!
Det är DET som gör att en tung lastbil orkar upp för en backe. Det är inte något revolutionerande unikt för en momentomvandlare i den automatiska växellådan.

Självklart, men lämna växellådan och titta på enbart momentomvandlaren. Den fungerar alltså som en steglös växellåda så länge du har en hastighetsskillnad mellan ingående och utgående axel. Åter igen: 100 Nm ut från motorn kan alltså bli över 200 Nm ut från momentomvandlaren. Det finns industriella momentomvandlare som har en faktor 5 till och med.
Inom viss typ av bilracing är detta oerhört viktigt för att få extra bra skjuts i starten. Detta gör alltså att två identiska bilar, en manuell och en med momentomvandlare, har olika vridmoment i starten, t.ex. för att sätta rull på ett tungt släp.
Än en gång: Skippa vad växellådan gör utan titta vad som händer innan den.
En lamellkoppling, viskokoppling, centrifugalkoppling, e.t.c. har en faktor av cirka 1:1 (bortsett från förluster och jada jada) emedan en momentomvandlare har en faktor FRÅN 1:1 och uppåt (typiskt 1:2-1:5 som mest). Sedan skall detta in i växellådan och jobbas vidare med. Ditt exempel med 1.000 Nm ut från lådan innebär alltså att sätter du en momentomvandlare på exakt samma låda så kommer du ha upp till över 2.000 Nm ut under startskedet. Detta innebär då att en lastbil har lättare att sätta rull på sin tunga last med momentomvandlare än utan, med samma växellåda och samma motor.
Därav ordet momentOMVANDLARE. Den omvandlar moment, även den.

Audi A5 SB wrote:
L. Mäkinen wrote:Hur kan man ifrågasätta att en momentomvandlare kan ge högre vridmoment till växellådan än det motorn ger? Sov ni på fysiken?
Man ökar momentet på bekostnad av varvtalet. Det är ju inte energi man ökar.
Precis. Alltså som med vilken valfri växellåda som helst. Men jag kan ju ha missuppfattat vad Xant... ville beskriva - och vad som då är så fantastiskt med just en momentomvandlare.

Det fantastiska är att momentomvandlaren just kan det som en växellåda kan, fast steglöst: Omvandla moment, Innan växellådan gör sitt. En 'vanlig' koppling är bara 1:1. Alltså får du högre vridmoment i starten av din bil med momentomvandlare jämfört med en annan typ av koppling. Sedan har du dessutom en växellåda på det som fortsätter omvandla moment.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!