Nästa artikel
Så prioriterar plogbilarna
Nyheter

Så prioriterar plogbilarna

Publicerad 18 december 2018 (uppdaterad 18 december 2018)
Se vilka vägar som snöröjs först i ditt län.
Från den första oktober fram till sista april driver Trafikverket sin vinterorganisation till fullo. De har avtal med entreprenörer som sköter plogningen av vägarna och Trafikverket ställer krav på när vägarna ska vara färdigröjda.

Alla statliga vägar har en standardklass, från 1 till 5. Klass 1 har hög prioritet och faller 1 centimeter snö har plogbilen 2 timmar på sig att röja vägen. Du kan se vilka standardklasser vägarna har i ditt län, genom att klicka på någon av länkarna här nedanför. 

För att ha koll på vilket väglag som råder i realtid använder sig plogbilarna av 800 vägväderstationer, VViS som finns placerade på olika platser runtom i landet. Förutom att de skicka data om temperatur, nederbörd, vindriktning och vindhastighet har många av väderstationerna också kameror som fotograferar vägläget var tionde minut. 

På drygt 25 procent av det statliga vägnätet används salt för att halkbekämpa. Trafikverket skriver att de är medvetna om de negativa effekter som salt kan ge, men att de inte har en mer effektiv halkbekämpning att tillgå. På de mindre trafiktunga vägarna används sand, men det skulle inte vara möjligt att använda på de mer intensiva sträckorna, enligt Trafikverket:
”På högtrafikerade vägar med snabba temperaturväxlingar fungerar det inte att använda sand. Sand blåser bort eller körs bort av trafiken. Ofta tar det bara någon halvtimme innan vägen är lika hal igen. För att säkra framkomligheten på sådana vägar skulle vi vara tvungna att använda så stora mängder sand att det skulle få en väldigt negativ miljöpåverkan”, skriver de på sin hemsida

Trafikverket berättar också att de ibland avstår från att salta, när temperaturerna är för låga:
”Vanligen saltar vi när temperaturen är ner till 6-10 minusgrader. Saltar vi vid riktigt låga temperaturer kan i värsta fall saltet få en motsatt effekt. När det är kallare är vägbanan ofta bar och sträv och behöver då inte halkbekämpas. När det snöar eller regnar vid mycket låga temperaturer får vi riktigt besvärliga trafikförhållanden. Då ställs det stora krav på att trafikanterna anpassar hastigheten och håller extra stora avstånd”. 

Diskutera: Hur tycker du att snöröjningen fungerar där du bor?
 

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-12-18 14:47
bgl

Med löjets skimmer över en byråkrats skrivbordsprodukt!
Att bara kunna skriva om 2 eller 3 cm snödjup på vägar med spårbildning och andra skador till ett djup på bortemot 10 cm!
Kan vi vänta oss en nyuppfunnen snöplog med flexibelt skär som följer vägens ojämnheter?
På vår lokala väg sker plogningen med en bonnhjuling försedd med sidovinge ursprungligen enbart utformats för kantskärning, inte snöröjning på vägbana.

#2 • Uppdaterat: 2018-12-18 16:20
K_Klabbe

Håller med om att 1cm snödjup låter väldigt lite. Men överlag känns det som att snöröjnigen fungerar bra där jag bor. Inte perfekt vid mycket stora snömängder såklart, men den kapaciteten vore ju löjlig att betala för.

#3 • Uppdaterat: 2018-12-18 19:05
Styggavargen

Måste köpa SUV med högre markfrigång...

#4 • Uppdaterat: 2018-12-18 20:57
HT19

Skiter i om dom har plogat. Med fyrhjulsdrift och riktiga dubbdäck är det bara och gasa!

#5 • Uppdaterat: 2018-12-19 09:39
40-talisten

Självklart ska det alltid vara snöröjt där jag bor och ska fram. Naturligtvis ska det dock inte bullras med snöplogar när jag ska sova! (OBS, ironi för den som inte fattar det...)

#6 • Uppdaterat: 2018-12-19 10:59
Gäst (ej verifierad)

I Norr där jag bor har det definitivt blivit sämre tyvärr, E4:an undantaget. Där håller dom efter ganska bra och det är sällan problem, dock används salt mer och mer vilket jag är helt emot.

I det övriga vägnätet blir det bara sämre och sämre. Man väntar längre med att öht starta plogsvängen och en stor skillnad som vi upplever gentemot förr är att när man väl är ute med lastbilarna så håller förarna inte ner plogen tillräckligt nära vägbanan vilket ofta skapar skapar extrem spårbildning som är direkt livsfarlig. Detta görs givetvis för att spara på materialet så entreprenören ska spara pengar. Och vilka får entreprenaden av Vägverket? Jo, givetvis de som lämnar det lägsta anbudet...

En annan orsak tror jag även är direkt okunskap hos förarna, många kommer direkt från skolbänken med noll erfarenhet från att köra lastbil och då blir resultatet sämre.

Här ett färskt exempel på hur det har blivit: Denna väg har jag tidigare trafikerat året runt och där har det definitivt blivit sämre och sämre med åren och nu är det katastrofalt: https://www.pt.se/nyheter/arvidsjaur/vi-kor-med-livet-som-insats-11067972.aspx

Edit: Ser att den ligger bakom betalväggen men kontentan är att timmerbilsförarna aldrig någonsin upplevt vägen så dåligt plogad och där flera hellre tar en lång omväg för att komma ned till kusten. Och ansvarig på Trafikverket skyller givetvis på det extrema vädret: Det kom en decimeter blötsnö på ett dygn ungefär...Ridå

#7 • Uppdaterat: 2018-12-19 14:11
Vorwärts

4WD, dubbdäck och V6 = keine Probleme.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.