Nästa artikel
Oro över ökade dödstal i trafiken
Nyheter

Oro över ökade dödstal i trafiken

Publicerad 16 november 2018
Utvecklingen går stick i stäv med nollvisionen.
Transportstyrelsen har nyss sammanställt hur många som dog och skadades på Sveriges vägar under oktober 2018. 24 personer omkom och 1.499 skadades under månaden, enligt preliminära siffror.

Man ser en illavarslande utveckling där antalet omkomna har börjat öka igen. Under januari till oktober 2018 dog 252 personer i trafiken och det är mer än samma period de senaste sju åren. 

– Säkerhetsläget bland bilister är oroande. Så många omkomna under perioden januari till oktober har vi inte haft om man jämför med data som sträcker sig tillbaks till 2011 som var 274. Detta är helt mot den nödvändiga utvecklingen som behövs för att nå målet om max 220 omkomna år 2020, säger Khabat Amin, statistiker på väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad behövs för att få ner antalet dödsfall i trafiken?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2018-11-17 22:40
Anders_O

J.L: Problemet är ju att människan är notoriskt dålig på att övervaka en maskin eller situation när det inte händer tillräckligt mycket.
Man kan förstås anse att det är människans fel om denne tappar uppmärksamheten för att tempot på vägen känns oändligt långsamt och inget händer, eller så kan man fråga sig om tempot på vägen borde optimeras så att människor blir lagom uppmärksamma. Själva anledningen till att trafikanter överhuvudtaget råkar ut för olyckor ju ofta just bristande uppmärksamhet.

I på många håll tillämpar man just det senare, man kollar hur fort bilarna kör och sätter hastighetsgränserna efter de 85% som ligger närmast genomsnittet.

En annan fara som dykt upp och som jag är övertygad om att vi kommer att se mer av i Sverige är att övriga trafikanter blir mindre varsamma när bilarna kör långsammare.
I Storbritannien råkade man ut för just det fenomenet, att antalet skadade och dödade ökade (!) när man sänkte hastigheten i stan: https://www.telegraph.co.uk/news/2017/12/17/20mph-limit-dangerous-costly-reverse-council-admits/

#116 • Uppdaterat: 2018-11-17 23:34
Farbror Blå

Hultarn, du har säkert rätt angående siffrorna. Jag har troligen blandat ihop statistiken för Sthlms län med Sveriges. Jag är osäker på om 2-hjulingsolyckorna i Sthlm avser endast dödsolyckor. Jag antar att den fina sommaren inverkat på att fler motorcyklister kört mc, vilket bör resulterat i fler olyckor. Att allt fler köpt elcyklar och börjat pendla med dessa kan också vara en orsak till fler olyckor.
Håller med de här som är bekymrade över mobiltelefonanvändingen i trafiken. Det kan säkert vara en bidragande orsak till fler allvarliga olyckor. Sedan den 1/10 kan en polisman utförda en ordningsbot på 1500 kr när en förare håller i mobiltelefonen men det lär dröja ett tag innan ökat antal böter ger effekt. Man ska dock vara medveten om att det delats ut böter för avsaknad av bilbälte under betydligt längre tid och trots det är det fortfarande väldigt många som färdas i fordon obältade så böter är tydligen inte någon mirakelmedicin. Jag tror också informationskampanjer borde genomföras, men det kommer alltid vara några som struntar i regelverket och vad som är bäst för dem. Man brukar kalla dessa människor för medvetna risktagare och de är svåra att påverka.

#117 • Uppdaterat: 2018-11-18 01:39
Farbror Blå

Bra åtgärder notar... Tyvärr är det ganska många som redan idag kringgår varningssignalen för obältad förare genom att knäppa bältet bakom ryggen eller sätta en lös bälteshållare utan bälte i bälteslåset (som troligen tagits från en skrotbil). Det är många yrkesförare som inte använder bilbälte. Bland förare av tunga lastbilar skulle jag uppskatta bältesanvändningen till i bästa fall ca 50%. Detta är troligen en stor orsak till att många lastbilschaufförer omkommer när de kör av vägen. I vissa av Sthlms läns förorter är bältesanvändningen så låg som ca 55% enligt Trafikverket. Trafikverket verkar dock inte ha några planer på att köra igång någon informationskampanj angående riskerna med att åka bil utan bilbälte.
Det blir nog svårt att ta fram en programvara som kan avgöra om det är en förare istället för en passagerare som håller i telefonen under färd...

#118 • Uppdaterat: 2018-11-18 03:03
John2008

Jag har för mig att det på 90-talet bedrevs en nationell kampanj för att öka bältesanvändningen, genom att visa upp hur folk som kört bil, såg ut efter en krock utan bälte. Bilderna fanns bl a i "reklampelare", men fick dras tillbaka efter ett tag, för folk tyckte det var för hemskt. Rätta mig gärna om jag har fel. Kanske att jag blandar ihop det med en anti-våldskampanj.

#119 • Uppdaterat: 2018-11-18 08:52
J.L

Anders O "Problemet är ju att människan är notoriskt dålig på att övervaka en maskin eller situation när det inte händer tillräckligt mycket." Exakt rätt ! Det är grundanledningen att automatisera och ta bort den mänskliga faktorn. Kanske färre motorvägsbyggen för att få bort tråkiga vägar och bygga slingriga och natursköna vägar ?

#11a • Uppdaterat: 2018-11-18 09:04
Anders_O

J.L: Alternativt anpassar man hastigheten så att människorna känner att det händer lagom mycket?

#11b • Uppdaterat: 2018-11-18 09:05
Anders_O

Här finns data för er som är intresserade: https://trafikverket.ineko.se/Files/en-US/46364/Ineko.Product.RelatedFiles/2018_143_analys_av_trafiksakerhetsutvecklingen_2017_malstyrning_av_trafiksakerhetsarbetet_mot_etappmalen_2020.pdf

- Ungefär 30% av som som omkommer är alkohol eller drogpåverkade.
- I ungefär 35% av de dödsolyckor där man känner till bältesanvändningen var den omkomne obältad.
- Störst antal dödsfall sker bland personbilister och vanligaste dödliga olyckstypen är singelolyckor.
- Störst antal allvarliga skador sker bland cyklisterna och singelolyckor är absolut vanligast.

#11c • Uppdaterat: 2018-11-18 09:38
Farbror Blå

Det var först på 80-talet som det blev otillåtet att åka bil i baksätet utan bilbälte. Då var det mycket bilder på en elefant i baksätet som publicerades i media. Detta var troligen en effektiv kampanj. På 90-talet blev det även lagstadgat att yrkesförare skulle använda bilbälte. Jag har också ett svagt minne av bilder på skadade personer, men sådana bilder kan få folk att känna obehag och kan vara känsligt för eventuella anhöriga att se. När det flyttar hit folk från andra länder är det positivt på vissa sätt och negativt på andra. En sak som är negativ är att problematiska trafikkulturer från andra länder kommer hit. Bristande Bilbältesanvändning är ett exempel. Transportstyrelsen är troligen medvetna om denna problematik vilket troligenär orsaken till att utomeuropeiska medborgare måste ta ett nytt körkort ett år efter att de folkbokförts i riket. Tyvärr är det många asylsökande som bor här flera år utan att bli folkbokförd och de kan köra runt med en papperslapp som körkort ganska länge.

#11d • Uppdaterat: 2018-11-18 09:41
hultarn

Jag såg nån siffra på antalet som blivit bötfällda för att ha rattsurfat, om jag minns rätt så var det 834 under 6 månader (mars-sep).
Det är förstås bara en bråkdel, hade polisen haft resurser så hade siffran lätt varit 10-dubbel.

Bland cyklister är det 85% som är singelolyckor, och självklart kommer allt fler elcyklar bidra till värre skador. De susar fram med betydligt högre fart, och jag ser dagligen cyklar som är manipulerade, där de inte behöver trampa.

#11e • Uppdaterat: 2018-11-18 11:14
Axa

Vill bara kommentera att skrämselpropaganda genom dylika skräckfilmer kommer inte fungera och har aldrig fungerat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.