Nästa artikel
Polisen riktar in sig på mindre fartsynder
Nyheter

Polisen riktar in sig på mindre fartsynder

Publicerad 18 september 2018 (uppdaterad 18 september 2018)
Den här veckan görs extra poliskontroller på hastighetsöverträdelser i trafiken.
Vecka 38 är nationell trafikinsatsvecka med fokus på hastighet. Men polisen kommer inte bara att jaga de som kör långt över tillåten hastighet. Att få alla trafikanter att respektera rådande begränsning är en viktig faktor för att minska den totala medelhastigheten på vägarna och därmed rädda liv.

Skulle medelhastigheten på vägarna sänkas med en kilometer i timmen skulle det innebära 15 färre dödsolyckor per år.  
– Sänks hastigheten med 1-2 kilometer i timmen märks det knappt för den enskilde men det har stor potential för att rädda liv, säger Maria Krafft, måldirektör Trafikverket.

Diskutera: Är det rätt av polisen att jaga fartsyndare som gör mindre hastighetsöverträdelser?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2018-09-19 21:33
Axa

Farbror Blå
Hur Polisen internt fördelar arbete och uppdrag är en sak men man ska ha förståelse för att det kan finnas synpunkter, särskilt när det är urusla uppklarningsprocent på vissa brottstyper.
Det är ju naturligtvis inget enskild polisman ska stå till svars för utan snarare ledningen.

Vad gäller hastighetskontroller så hoppas jag att det bara är en liten(?) del i trafikpolisens arbete och att det finns andra ”värre” trafikbeteenden att övervaka.

#116 • Uppdaterat: 2018-09-19 23:18
Farbror Blå

Axa, Polisens arbete är troligen det yrke som flest medborgare har synpunkter på. Skulle vara politikeryrket som möjligen granskas hårdare. Vi poliser är vana att kritiseras, men det blir ganska enformigt när det oftast är samma ogenomtänkta kritik som oftast bygger på okunskap och fördomar.
Det är mycket som inte fungerar särdeles väl inom Polismyndigheten, men vissa saker funkar också bra. Mycket kan bli till det bättre med betydligt mer personal och bättre ledarskap. Vissa Politikers prat om att poliser ska ut på gatan istället gör att sitta inne på kontoret är populistisk struntprat. Det är nämligen så att med fler yttre poliser skapas fler brottsanmälningar vilket kräver betydligt fler poliser och civila utredare som jobbar inne. Utredningssidan är på de flesta platser väldigt överbelastad och personalen hinner inte med. Ibland får jag tyvärr en känsla av polismyndigheten och åklagarmyndigheten försöker finna anledningar till att lägga ner utredningar istället för att försöka lösa brotten. Detta beror sannolikt på det enorma berg av anmälningar som upprättas. Allvarliga brott gallras dock inte bort, men inflödet är ofta gör stort. Jag pratade förresten nyligen med en gammal kollega från kriminalvården och han var väldigt bekymrad över hur saker blivit allt sämre där på grund av undermåligt ledarskap och svågerpolitik. Deras arbete syns dock sällan för allmänheten varför det är fullt naturligt att mer klagomål riktas mot polisen. Angående hastighetskontroller så är det tyvärr inte speciellt stor del av arbetstiden som ägnas åt detta. Hastigheten är en stor orsak till att olyckor inträffar, men det läggs oftast mer krut på renodlade nykterhetskontroller där man även kontrollerar körkort och fordonsstatus. I Sthlm görs mycket trafikarbete av lokalpoliser och de måste ofta bryta ner kontrollerna tidigt då de blir ryckta på diverse andra saker som t.ex. rån, försvunna personer, trafikolyckor, utlarmade rattfylllor, snatterier, inbrott, arbetsplatsolyckor, skjutningar, lägenhetsunderskingar där man befarar någon avlidit, när ambulans behöver hjälp att bryta upp dörrar, misshandlar i hemmet och i andra miljöer osv osv. Trafiksektionen i Sthlm måste prioritera tung trafik och eskortkörningar. Det finns EU-direktiv angående hur vissa delar av trafikarbetet ska genomföras. Klarar man inte EU:s mål blir det kostsamma viten. Resterande tid jobbar trafiksektionen med diverse felbeteenden i trafiken där hastighetsmätning endast är en del. Trafiksektionen är en resurs som tas i anspråk till annat än trafikarbete vid grövre brottshändelser och när något sker i närheten.

#117 • Uppdaterat: 2018-09-19 23:32
Pi

Axa - helt dum är jag inte. Nästan allt som händer har beroenden. Men ökar farten avsevärt så minskar marginalerna och då ökar riskerna om nåt oförutsett inträffar så jag vidhåller att farten spelar en mycket central roll för både olycksrisker och konsekvenserna om det väl händer olyckor.

#118 • Uppdaterat: 2018-09-20 07:17
Hackenbush

Om man inte tror att hastigheten spelar någon roll vid en olycka så har man verkligen skygglappar på. Sedan förstår jag inte varför en del här nedvärderar de bilister som följer lagen och håller fartbegränsningen. Är man en bättre förare om man hela tiden kör för fort? Eller hur tänker man?

#119 • Uppdaterat: 2018-09-20 11:27
Ola-E

Tiden i trafiken har stor betydelse för trafikolyckor. Ju saktare man kör desto större risk att hamna i en olycka som beror på misstag.

Exempel enligt IRTAD 2016:
Japan har hastighetsgränser på 50 - 60 km/tim på landsväg. Storbritannien har 96 km/tim.
Britterna kör 36 % längre sträcka med bil per person. Befolkningen är ungefär dubbelt så stor i Japan.

I Japan var det 573842 skadeolyckor och i Storbritannien 152407 skadeolyckor. Räknar man på döda per skadeolycka så är procentsatsen 0,8 i Japan och 1,2 i Storbritannien.
Räknar man om efter befolkning motsvarande Sveriges så har Japan 44000 skadeolyckor och Storbritannien 25000 skadeolyckor.

Så i detta fallet blir det fler dödsolyckor för Japan trots att det är 33 %(0,8/1,2) lägre dödsrisk per olycka , när dessa många olyckor inträffar. Och så slipper man en massa skadeolyckor i Storbritannien.

#11a • Uppdaterat: 2018-09-20 11:28
Axa

Hacken
Det är väl ingen, inkluderat mig själv, som påstår att farten inte har betydelse vid olycka. Men för att farten ska få betydelse så behöver det ske en olycka.

För min egen del så blir jag bra mycket mer irriterad på dem som inte använder blinkers, håller avstånd eller fipplar med mobilen än på folk som håller fartgräns eller för den delen kör 10-20 fortare på större vägar.

#11b • Uppdaterat: 2018-09-20 11:50
Hackenbush

Jag bryr mig inte heller om de som hela tiden måste köra 20km/h fortare än tillåtet, förr eller senare får de betala för det. För min del är det inte värt böterna att ligga och köra för fort hela tiden. Jag har dessutom aldrig bråttom när jag kör bil. Jag trivs bättre i bilen om jag inte måste stressa hela tiden och försöka köra om varenda bil jag ser.

#11c • Uppdaterat: 2018-09-20 16:44
Alfie

Hackenbush: Jag har heller sällan bråttom när jag kör bil. - Inte heller blir jag stressad av det utan njuter i stora drag av fartens tjusning när det går fort. Tycker synd om dej för att du kanske aldrig upplevt den känslan. ( Har även kört på banor ex.vis Mantorp Park på den tiden då man fick köra hela Parken inklusive den svåra Paris-dubbelkurvan som man numer tyvärr ej använder. Då vet du, försökte vi köra om alla framför, men det var ju syftet. )

#11d • Uppdaterat: 2018-09-21 08:01
Swemba

Tycker polisen borde rikta in sig mer på större våldsbrott, men med under 10% uppklarandegrad så vill man väl förbättra statistiken genom att plocka lågt hängande frukter.

#11e • Uppdaterat: 2018-09-21 08:32
Hackenbush

Notarius, det är just det som är så skrämmande, du tycker inte du gör något fel som kör för fort.
Flytet i trafiken fungerar väl lika bra om alla kör i 80 på 80-väg som om alla skulle hålla 90 på 80-väg. Flytet i trafiken skall väl inte baseras på de som kör för fort? Skall alla bilister tvingas till att köra för fort?
Swemba det finns trafikpoliser som gör sitt jobb och poliser som jobbar på våldsroteln som gör sitt jobb. Att skicka trafikpoliser på våldsbrott görs nog bara i nödfall.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.