Nästa artikel
Polisen riktar in sig på mindre fartsynder
Nyheter

Polisen riktar in sig på mindre fartsynder

Publicerad 18 september 2018 (uppdaterad 18 september 2018)
Den här veckan görs extra poliskontroller på hastighetsöverträdelser i trafiken.
Vecka 38 är nationell trafikinsatsvecka med fokus på hastighet. Men polisen kommer inte bara att jaga de som kör långt över tillåten hastighet. Att få alla trafikanter att respektera rådande begränsning är en viktig faktor för att minska den totala medelhastigheten på vägarna och därmed rädda liv.

Skulle medelhastigheten på vägarna sänkas med en kilometer i timmen skulle det innebära 15 färre dödsolyckor per år.  
– Sänks hastigheten med 1-2 kilometer i timmen märks det knappt för den enskilde men det har stor potential för att rädda liv, säger Maria Krafft, måldirektör Trafikverket.

Diskutera: Är det rätt av polisen att jaga fartsyndare som gör mindre hastighetsöverträdelser?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2018-09-19 15:53
systembolaget

Detta var ett kärt ämne att diskutera jösses.

#w • Uppdaterat: 2018-09-19 16:17
Pi

Gör själv som Hacken när det gäller telefon och inställning av farthållaren.
Om jag sen råkar komma ikapp nån som kör 5 km/t långsammare så märker jag det knappt eftersom den adaptiva farthållaren anpassar min fart.
F ö håller jag med Mäkinen i hans senaste 2 inlägg.

#x • Uppdaterat: 2018-09-19 16:18
Alfie

Det bär ju snudd på att 85 på 80 väg är ÖVERDRIVET SAKTA. Ta en tupplur NI MORALISTER och klonade "BROR DUKTIGA" ni får i alla fall ingen medalj i himlen eller där nere dit ni troligen kommer. F ö r r e s t e n kom just på att jag förstår inte varför bilisten framför mig måste ligga så väldigt nära mig ? Hej Svejs !!!

#y • Uppdaterat: 2018-09-19 16:23
L. Mäkinen

De enda som kör irriterande sakta framför mig brukar vara cyklister som inte cyklar i rad. Andra kör jag om eller lägger mig bakom. Det är extremt få tillfällen när några minuters försening får mig irriterad eller gör så jag tappar tålamodet. Världen cirkulerar inte runt mig så jag får anpassa mig efter andra.

#z • Uppdaterat: 2018-09-19 17:05
Axa

Jösses.
Mina synpunkter.
Ja, det är ett lagbrott om man kör för fort. Kör man för fort så kommer ingen att dö. Kör man för fort och polisen tar en så utgår jag att man tar sitt ansvar och står för konsekvenserna.

#110 • Uppdaterat: 2018-09-19 18:19
Pi

Axa - "Kör man för fort så kommer ingen att dö". Det var nog ett av de värsta påståendena i denna debatt. Visst - i de flesta fall så stämmer det men hög fart förorsakar trots allt en hel del olyckor och effekten av en olycka är väldigt beroende av hastigheten på fordonen som är inblandade. Trodde i min enfald att samspelet i trafiken var viktigt men tydligen så är JAGET det centrala.
Läs återigen Mäkinens inlägg #49 och tänk efter lite. Det ligger väldigt mycket sanning i detta.

#111 • Uppdaterat: 2018-09-19 19:33
Axa

Pi
Jösses. Logiken verkar inte nå fram. Nej, enbart fart dödar ingen. Det är först bär olycka inträffar som det är så att säga kört. Men om det nu är så att man kör 10 km för fort så lär det knappast ha ihjäl någon. Det är ju i kombination med något annat som verkligen ökar risken för olycka.

#112 • Uppdaterat: 2018-09-19 19:49
Pi

Axa - absolut att farten i sig kan vara orsak - t ex att man kör så fort så att man inte hinner få stopp vid fara. Då är definitivt farten, speciellt om den varit avsevärt högre än tillåtet, orsaken till olyckan. Visst - 10 km/t gör säkert ingen skillnad i de flesta fall men "hög fart" betraktar jag nog som avsevärt mycket högre än tillåtet och då kan definitivt farten i sig vara orsaken till olyckan. Liksom att man kanske håller sig väl inom begränsningarna men att det råder väldigt halt vinterväglag - då kan också farten i sig vara orsaken till en olycka. Givetvis i kombination med halka men som förare måste man ju försöka bedöma vilken hastighet man kan köra i utan större risk beroende på aktuellt väglag. Men aktuell begränsning är ju alltid den högsta tillåtna hastigheten och inte som många tycks tolka det den lägsta...

#113 • Uppdaterat: 2018-09-19 20:17
Axa

Pi
Fortfarande, det är fart i KOMBINATION med annat som orsakar olyckan.
Andra faktorer KAN vara:
- För dålig uppmärksamhet
- fippla med mobilen
- dåliga däck
- kort avstånd till framförvarande
- drogpåverkan
- dåligt med sömn

Så ser man till att de andra faktorerna inte infinner sig kör man lika ”säkert” i 80 som i 90.

Jag tycker det blir lite skräckpropaganda när man säger att man sparar si och så många liv ifall man sänker farten med 20 km/h. Men man säger aldrig hur många liv man skulle spara om alla var nyktra i trafiken och ifall alla har bra med avstånd till framförvarande...

#114 • Uppdaterat: 2018-09-19 20:27
Farbror Blå

Många inlägg blir det när hastigheten kommer på tal.
Den här taktiken att även bötfälla de som kör lite för fort oftast ca 6 km/h och däröver är ingen nytt. Det är egentligen enda sättet att få folk att hålla skyltad hastighet. Det är en ganska generös nivå egentligen då hastighetsmätningsinstrumenten gör säkerhetsavdrag. Lasern gör t.ex. ett automatiskt avdrag på 3 km/h. Detta innebär att den lägsta gränsen ligger är 9 km/h för fort (verklig fart) detta innebär troligen att de flesta har hastighetsmätaren på mellan 10-15 km/h för fort. Det diffar troligen ännu mer på höga hastigheter.
Ni som tycker att poliser ska syssla med annat än hastighetsövervakning ska vara medvetna om att poliser som står vid vägen alltid är redo att omedelbart bryta ner kontrollen och åka på våldtäkter, rån, hjärtstopp, terrorbrott och andra trängande jobb. I hastighetskontroller andra trafikkontroller i Sthlm åker mycket ofta gangsters, körkortslösa och efterlysta fast. Livsstilskriminella tycker ofta att lagboken inte gäller dem varför de kör som idioter i trafiken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.