Nästa artikel
De är sämst på att följa hastighetsregler
Nyheter

De är sämst på att följa hastighetsregler

Publicerad 4 september 2018 (uppdaterad 4 september 2018)
En ny studie fokuserar på hur väl yrkesförare kör enligt gällande hastighet.
Försäkringsbolaget Folksam studerade i somras regelefterlevnaden hos förare inom branscherna taxi, återvinning, bud, transport- och logistik, bygg- och anläggning, livsmedel, färdtjänst och buss. 

Mätningarna gjordes i Uppsala och Stockholm, därför var också SL-bussar från Stockholms lokaltrafik med i studien. Folksam mätte hastigheten på 4315 fordon med företagsloggor. Det visade sig att de största fartsyndarna finns bland taxiförarna. I snitt gjordes 73 procent hastighetsöverträdelser av denna yrkesgrupp. 

Återvinningsföretag hade 71 procent överträdelser följt av bud-, transport- och logistikföretag med 70 procent överträdelser. Bäst på att följa hastighetsföreskrifterna var bussföretag (40 procent) samt lokaltrafikbussarna i Stockholm (38 procent). 

Sett till alla branscher var 57 procent av observationerna fortkörningar – en andel som har ökat sedan mätningarna gjordes förra gången 2017. Då var siffran 53 procent. I snitt körde yrkesförarna 7 kilometer i timmen för fort. Fyra av fem observerade yrkesförare följde inte gällande hastighet på 40-vägar och sju av tio körde för fort på vägar skyltade med 30 kilometer i timmen. 

– Att det är så vanligt förekommande med fortkörning i 30- och 40-zoner är extra allvarligt. Vägar med låga hastigheter ligger ofta nära områden där många oskyddade och särskilt utsatta trafikanter befinner sig, som till exempel skolbarn, säger Emma Engström, forskare, Folksam.

Diskutera: Hur väl upplever du att yrkesförare följer hastighetsreglerna?
 
Hastighetsöverträdelser branschvis

(Genomsnittlig andel överträdelser per hastighetsbegränsning i km/tim. Uppmätt på vägar med gällande hastighet på mellan 30-100 km/tim)

Taxi: 73%
Återvinning: 71%
Bud, transport- och logistik: 70%
Bygg- och anläggning: 65%
Livsmedel: 61%
Färdtjänst: 53%
Buss: 40%
SL-buss: 38%

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-09-04 09:55
Swemba

Jag tror aldrig jag sett en tung lastbil köra för fort. Inte ens i det glesbefolkade norrländska inlandet. Det är ganska fascinerande med tanke på hur mycket tid de spenderar bakom ratten och att de lever på leveranserna.
Det motsatta gäller budbilar och hantverksbilar ...

#2 • Uppdaterat: 2018-09-04 10:19
Mattse

Det är inte så konstigt. Trafiken är idag den enda fungerande tidsmaskinen. Kör fortare än lagligt och du "spar in" ett antal minuter.

Att taxi är värst är ett resultat av kundernas önskemål. De som åker taxi är ofta stressade och vill att det ska gå undan. Att köra för fort blir då en del av taxis konkurrenskraft. Som taxipassagerare vet man vilka bolag som "ligger på lite extra" och väljer det.

Övriga yrkeschaufförer har ofta tidspressande scheman. Chaufförernas chefer upphandlar transportavtal som i stort sett tvingar chaufförerna att köra för fort om de ska hinna leverera och dessutom ha tid med raster och lunch mm. Om chaufförerna påpekar något finns det alltid någon annan som kan göra jobbet.

Det är lätt att klanka ner på chaufförerna. Visst är det alltid individen som avgör sitt handlande men i detta fall sker det genom stor påverkan från kunder och chefer. Så länge dessa inte ändrar sig kommer fortkörningen att fortsätta.

#3 • Uppdaterat: 2018-09-04 10:51
StarClass

"Swemba: Är du sann.. Vart bor du? Enligt min erfarenhet är det regel, snarare än undantag att yrkestrafik (då främst lastbilar av olika slag) håller högre hastighet än tillåtet. Så, en eloge till chaufförer inom tung trafik i ditt område måste man ju säga =)

#4 • Uppdaterat: 2018-09-04 12:20
adzam

lastbilschaufförer vet inte vad hastighetsbegränsning är för något.

#5 • Uppdaterat: 2018-09-04 14:42
johafor

@swemba och starclass. Jo även de tunga lastbilarna med ibland fulla släp är väldigt många gånger usla på att hålla hastighetsgränserna. I Stockholm håller de i stort sett aldrig gränserna på 70-sträckor om det är fritt. De kör utan vidare om om det är flerfilig väg och landar kring 80-85 (speciellt det sista är ju tokigt eftersom de väl överhuvudtaget får köra 80 som fortast om inte jag missat någon regeländring?). Är det enkelfil så lägger de sig några meter bakom utan att fundera det minsta på något så fånigt som reaktions- och bromssträcka.

#6 • Uppdaterat: 2018-09-04 16:36
tolling

Taxi är tvingade att köra för fort för att överleva. Jo, så är det. Ytterligare en effekt som vart efter avregleringen.
För många bilar, för låg lönsamhet = föraren måste hinna med fler körningar.
Bilen ligger länge i långa köer som nästan står still, måste sen gasa på lite där det går. Inget konstigt med det. Sen finns det ju alltid rötägg som kör vårdslöst och det är ju inte alls bra. Att köra 20 km för fort på en bred fin väg med en bil som är byggd för att gå 250 km/h och en chaufför som kanske kör mer än 10000 mil/år känns inte så farligt.

#7 • Uppdaterat: 2018-09-04 16:41
Zyn

Du är härmed inbjuden att åka med adzam. Jag kör lastbil och du får faktiskt gärna visa mig var jag kör för fort.

#8 • Uppdaterat: 2018-09-04 16:45
Zyn

Nu kör jag sällan i Stockholm men du ser nog enbart undantagen johafor.

#9 • Uppdaterat: 2018-09-04 16:48
Sabud2

Tja,........jag kör också för fort men aldrig på 30-40-50-60-70-vägar. På 110-väg går det 10-15 över och jag blir konstant omkörd av allt från gamla rostiga saabar med trasig belysning till volvos senaste modeller. BMW och Audi sticker inte ut.
Men ni gott folk, ni kör väl aldrig för fort;)

#a • Uppdaterat: 2018-09-04 17:28
Svenne60

Trots att taxi mm tvingas köra "för fort" så är de sällan inblandade i några olyckor. Man kan köra betydligt fortare än tillåtet utan minsta förhöjda risk på många platser. Det är inte en trafiksäkerhetsfråga. Men hastighetsgränserna är för lågt satta av politiska skäl.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.