Nästa artikel
Malus dämpar bilmarknad
Nyheter

Malus dämpar bilmarknad

Publicerad 4 september 2018 (uppdaterad 4 september 2018)
Populäraste bilen i nyregistreringarna för augusti månad: Volkswagen Golf.
Sedan nya skattereglerna bonus-malus infördes 1 juli har nybilsregistreringarna bromsat in. Så även i augusti.
Antalet nya personbilar minskade med 17,5 procent i augusti 2018 jämfört med samma tid förra året. I augusti i år registrerades sammanlagt 24.670 stycken. Malusdrabbade dieseldrivna bilar utgjorde 29,9 procent av nyregistreringarna, en andel som låg på 47,1 procent samma tid i fjol.
– Många kunder passade på att köpa Malusbilar innan halvårsskiftet och dessutom valde många bilhandlare att registrera på fordon som nu ytterligare drar ner nyregistreringarna, kommenterar Jessica Alenius, vice vd för branschorganisationen Bil Sweden, som har sammanställt statistiken. 

Det som ändå drog upp siffrorna hade med nya testmetoder att göra.
– Bonus-malussystemet har resulterat i en extremt ryckig bilmarknad. Minskningen för personbilar i augusti bromsades upp något av att bilar som inte godkänts enligt den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) måste registreras före 1 september. Dessutom ökade nyregistreringarna av laddbara bilar, säger Jessica Alenius.

Laddbara bilar ökade med 32 procent i augusti jämfört med 2017. Köpare av dessa bilar får som bekant en högre klimatbonus än den tidigare gällande miljöbilspremien. Totalt kan man få upp till 60.000 i bidrag beroende vad för typ av bil man köper. Bil Sweden tror att andelen kunde ha varit ännu högre om leveranstiden på bilarna varit snabbare. 

För andra månaden i rad är Volkswagen före Volvo i antalet nyregistrerade bilar och Volkswagen Golf blev den vanligaste bilen i statistiken. Volkswagen lade beslag på alla pallplatser med sina bilar. Volvo skriver i ett pressmeddelande att man räknar med att avsluta året som marknadsledande med andel på 20 procent.
– Augusti månad är historiskt en månad med färre registreringar för oss. Våra fabriker har varit stängda. Hela Sverige har varit semesterstängt, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på svenska Volvo Car. Hon berättar att Volvo, som nyss avtäckt V60 och S60, ska presentera ytterligare en bil innan årets slut. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Laddbara bilarnas 10-i-topp augusti 2018

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 676 st.
2. Kia Niro, laddhybrid, 375 st.
3. Kia Optima, laddhybrid, 205 st.
4. Renault Zoe, elbil, 155 st. 
5. Nissan Leaf, elbil, 121 st. 
6. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 78 st. 
7. Tesla Model S, elbil, 75 st. 
8. Volvo XC60, laddhybrid, 74 st.
9. Volvo V60, laddhybrid, 67 st. 
10. Mini Cooper Countryman SE, laddhybrid, 54 st.
 

Bilmärkenas 10-i-topp augusti 2018

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2018)

1.Volkswagen: 6040 st, 16,3%
2. Volvo: 3082 st, 20,3%
3. Kia: 1939 st, 5,9%
4. Audi: 1924 st, 5,0% 
5. Toyota: 1495 st, 5,9%   
6. Mercedes: 1281 st, 5,0% 
7. BMW: 1222 st, 5,4% 
8. Renault: 1951 st, 3,1% 
9. Skoda: 1168 st, 4,7% 
10. Seat: 784 st, 2,0%

Bilmodellernas 10-i-topp augusti 2018

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volkswagen Golf: 2010 st. 
2. Volkswagen Passat: 1279 st.
3. Volkswagen Tiguan: 1251 st. 
4. Volvo S/V60: 858 st.
5. Volvo S/V90: 845 st. 
6. Kia Niro: 755 st.
7. Audi A6: 723 st. 
8. Volkswagen Polo: 638 st. 
9. Volvo XC40: 555 st.
10. Audi A4: 507 st. 

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-09-04 11:59
K_Klabbe

Håller verkligen med om pickuper. Visst är de bra när man kör ett lass skrot till tippen, men det är inget de flesta privatpersoner gör varje dag. Kanske inte ens varje år. Övrig tid så är de bara sämre på typ alla sätt?

@Styggavargen

Sverige sticker inte ut i Europa vad det gäller bilbeskattning. Våra grannländer (Norge Danmark) har ju länge varit i en klass för sig, där Sverige fortfarande framstår som skatteparadis i jämförelse. Många länder i sydeuropa har eller har haft många märkliga skatteregler vad gäller motorstorlek etc., så jag skulle snarare säga att Sverige har stuckit ut som ett lågskatteland. Kanske för att försöka gynna Volvo och SAAB?

#c • Uppdaterat: 2018-09-04 13:05
L. Mäkinen

Jag tror att jag åker till tippen med allehanda bråte nåt tiotal gånger per år och minst lika ofta är jag på byggmarknaden. Mitt bilinnehav är styrt efter mina behov och inte efter dem som bor i folksilo med grannarna på gipsväggs avstånd.
Dessutom är det jäkligt ovanligt att jag har någon i baksätet på de bilarna som har sånt så ett flak är mycket mer praktiskt för mig.

#d • Uppdaterat: 2018-09-04 13:27
Styggavargen

Ja, vi i Sverige är lustiga.. vi försöker med alla sätt påverka bilköpet genom subventionerade modeller och höga skatter. Men snacka om ineffektivt, folk köper de skitigaste bilar de kan hitta. Är det ens lönt att ta fram modeller som tex Prius??

#e • Uppdaterat: 2018-09-04 16:17
Erkka

En annan sak som också är obegriplig är att VW ligger i topp!?!
Har folk glömt allt fuskande och dåliga kamkedjor, DSG, rost mm. Därtill VWs dåliga kundbemötande.

#f • Uppdaterat: 2018-09-04 16:46
Peter E

Trippel i topp, så ska det se ut.

Förmodligen bara i Augusti men det känns fint ändå.

#g • Uppdaterat: 2018-09-04 16:58
Apex

Erkka

Den som köper en ny VW slipper bekymra sig om rost, dsg, kamkedjor(kamrem numera i de flesta motorer) och får en kanonbil i alla klasser.

#h • Uppdaterat: 2018-09-04 17:30
Terriern

Självklart påverkas statistiken kortsiktigt av bonus/malus.
Bytte själv bil i juni, gick denna gång, efter 10 år med diesel, till bensin.
250hk, 8 steg aut, med tillräckliga behov för mig (hundbur i bagaget).
Årsskatt: under tusenlappen per år!!
Men framtiden kommer, självklart, att se annorlunda ut, oavsett fossila bränslen, förnyelsebara eller el.
Vi är beroende av skatteintäkterna, om samhället skall fungera, så höjningarna kommer fortsätta, framförallt på elbilarna, när det finns tillräckligt många av dem.

#i • Uppdaterat: 2018-09-04 17:37
systembolaget

Är det någon som är förvånad? vänta bara 1e september införs WLTP mätmetoden, och då åker förbrukningen upp ca 20%, vilket genererar högre skatt per automatik, så höstens siffror blir ingen rolig läsning.Den store vinnaren är statskassan.

#j • Uppdaterat: 2018-09-04 17:47
Terriern

Och ’Statskassan’ är väl ändå grunden för vårt samhälle.

#k • Uppdaterat: 2018-09-04 19:01
Styggavargen

Terriern, det låter lite väl lågt med den skatten du uppger, vilken bil modell är det? (nyfiken).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.