Nästa artikel
Simulator ska visa hur cyklister tänker
Nyheter

Simulator ska visa hur cyklister tänker

Publicerad 3 september 2018
Forskare vill lära sig mer om samspelet mellan cyklister och bilister.
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, ska tillsammans med Lunds Universitet och Ramböll studera interaktionen mellan de som färdas på cykel och i bil i trafiken. Till hjälp har de en nyutvecklad cykelsimulator som finns i Göteborg. 

– Vi ska göra studier i verklig trafik där vi observerar cyklisters och bilförares beteende. Därefter kommer vi att utveckla scenarier till en simuleringsstudie med interaktion mellan de två trafikantgrupperna och inkludera olika typer av infrastrukturlösningar, säger Birgitta Thorslund, forskare på VTI.

Målet är att förstå hur bilister och cyklister samspelar med varandra i olika typer av korsningar och sedan kunna bygga infrastruktur som underlättar mötet mellan cykel och motorfordon. 

– I kontrollerad simulatormiljö kommer vi också att undersöka typiska beteenden hos cyklister vid korsningar, exempelvis var stannar en cyklist när denne får rött i en korsning och befinner sig i samma körfält som en lastbil? Här kommer vi att använda en utrustning för att mäta cyklistens ögonrörelser, säger Birgitta Thorslund.

Diskutera: Hur tycker du att samspelet mellan cyklister och bilister fungerar idag?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-09-03 13:02
Tobo

En youtubekanal med inriktning på det bristande samspelet mellan cyklister och bilister:
https://www.youtube.com/channel/UC3xGgMD-9p3Az0ydE-f2uJQ

#2 • Uppdaterat: 2018-09-03 17:30
Terriern

Problemet är nog, att cyklister ofta tror sig ha mycket större överblick och kontroll, än de i verkligheten har.
Om man själv ser bra, är det lätt att tro att man också syns bra, även om det är mörkt och man saknar lysen på cykeln. Ett annat problem är övertron på sina ’rättigheter’.
Troligen samma fenomen, som får människor att gå ut på ett övergångsställe utan att se sig för, gå eller köra bakom en backande bil, etc.
Enda sättet att minska olyckor mellan skyddade och oskyddade trafikanter, är förmodligen att separera dem, så mycket som möjligt. Gång/cykel-vägar, tunnlar/broar eller överfarter med ljussignaler OCH räcken, som tvingar cyklisten att sakta ner, i kombination med fler 30-40 fartgränser, i tätbebyggda eller tättrafikerade områden.
Konsekvenserna av en kollision är förödande, oavsett vems felet är.
Och att bara idiotförklara andra, löser knappast några problem.

#3 • Uppdaterat: 2018-09-03 17:31
Styggavargen

Allmän respekt för lagarna och reglerna är grundproblemet. Följer man dem strikt tror jag att väldigt få olyckor inträffar.

#4 • Uppdaterat: 2018-09-03 17:44
Terriern

Jättebra, om alla följer lagar och regler, till punkt och pricka!!
Kanske får vi då förutsätta att ’Styggavargen’ aldrig kört för fort.
Och naturligtvis, inte heller varit ouppmärksam eller gjort något misstag i trafiken.
Människor är, vanligtvis, mänskliga och beter sig ibland både klantigt och oförsiktigt.

#5 • Uppdaterat: 2018-09-03 20:38
Pi

Om man anstränger sig för att i alla fall försöka följa de regler som finns så tror i alla fall jag att riskerna för olyckor minskar avsevärt jämfört med riskerna för de som uppenbarligen anstränger sig mera att inte följa reglerna och istället skapar sina egna.
Sen är det märkligt att bilförare som sätter sig på en cykel alldeles för ofta ställer om sin hjärna till ett helt annat och många gånger eget regelverk. Om inte annat borde man tänka på sitt eget liv och därför inte utsätta sig för onödigt riskabla situationer.

#6 • Uppdaterat: 2018-09-04 07:57
Tjalle

För komplett underlag, måste cyklisterna i Göteborg specialstuderas. Dom tar ingen hänsyn - vare sig till lagar eller deras/andra människors säkerhet - liv och lem!

Jag har själv "läst" i GBG och tror att inställningen ursprungligen kom från studenterna - som ju alltid var sena till föreläsningar, och hade varit uppe sent dagen innan.....

#7 • Uppdaterat: 2018-09-04 07:59
Tjalle

Om man ändå studerar Göteborg, kan man ju samtidigt undersöka huvudena på de politiker som beslutat om trafikströmmarna... Det skulle säkert ge upphov till ny kunskap - i dårskap.

#8 • Uppdaterat: 2018-09-04 09:20
Terriern

Att bara ’idiotförklara’ andra, bidrar knappast till bättre samspel och ökad säkerhet.
I den bästa av världar, skulle alla följa regler, hålla hastighetsgränser och ha full uppmärksamhet på trafiken.
Men verkligheten ser, tyvärr, inte ut så. Fler separerade cykel-, gång- och körbanor, gång- och cykelbroar, farthinder för bilister och cyklister, i områden där trafiken är tät.
Och, inte minst, mer trafikövervakning!
Ett gammalt råd, som vi alla bör tänka på är: -’Betrakta inte dina medtrafikanter som idioter. Men kör som om de vore det’

#9 • Uppdaterat: 2018-09-04 18:37
ASK

När cyklister inte följer trafikreglerna är det personer som inte kan tänka.
När bilister inte följer trafikreglerna är det fel på lagstiftningen.

http://www.vibilagare.se/nyheter/de-ar-samst-pa-att-folja-hastighetsregler

#a • Uppdaterat: 2018-09-05 16:36
Styggavargen

Eh, vad kallas de som vägrar följa reglerna och lagarna då? Polisen ställde sig på Södermalm har jag för mig och plockade in ganska många cyklister som körde mot rött eller bröt mot andra regler i trafiken. Skall man ha överseende med sådant? Dessa regelbrott sker också med en attityd som "har polisen inte något bättre för sig", osv..osv. Varför samhället idag kollapsar beror på "trust" och moral, visar man inte hänsyn eller kan lita på sina medmänniskor så kommer inget att fungera, så enkelt är det!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.