Vågar man köpa VW bil med 1.2 TSI motorn från 2013?

27 inlägg 0 nya

Enligt försäljarna har bilarna (båda) kamrem. Nu vet jag inte vad jag ska tro

Dom har tokfel och ljuger, sannolikt för att dom inte kan bättre.
Du kan väl be dom skriva på ett papper och garantera till 100% att det är kamrem och om det inte är det så ska du få fri service om något händer, eller ännu bättre, utmana dom på ett sett gratis vinterdäck och ditec behandling om dom har fel. ;-)
Det är ren lathet att dom kläcker sånt.

Många av dom tror att det är samma motor som sitter i nya Seat Leon då den har väldigt liknande specifikation.
Det finns dock en stor skillnad, antalet ventiler.
Står det 8V så är det den gamla motorn med kamkedja, står det 16v så är det den nya med rem.
Detta gäller 1.2 TSI motorn.

Låt mig gissa, är det nasarna på DinBil i Södertälje du pratat med?

Regel 1 vid bilköp....lita ALDRIG på en säljare
Regel 2 bid bilköp....lita ALDRIG på en säljare
Regel 3 vid bilköp....Ta reda på fakta själv nu när google finns och applicera regel 1 ;-)

Det är trist att du råkar ut för en dålig ÅF när du kollar på bil, men låt inte det göra dig avslagen när det gäller köp. Det finns bra ÅF där ute för VW, Seat, Skoda och Audi, Din Bil kommer dock aldrig bli en av dom då dom ägs av VW Sverige och får munnarna mättade av dom.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Håller med Benny - dom har tokfel.

Varför chansa när det finns så många mer säkra alternativ att köpa utan problem?

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

I den här diskussionen om 1.2 TSI:

https://www.briskoda.net/forums/topic/309432-turbo-and-timing-chain-fail-on-12tsi/

skriver en person "Also worth noting that according to the on-line parts book, the chain and a number of associated components including the tensioner were updated with new part numbers in late October 2011. Also looking a the engine parts overall, then there has been quite a number of part number changes making the current engines quite different to the earlier versions.".

Det skulle man kunna tolka som att VAG gjorde någon form av åtgärd på hösten 2011 (vilket skulle stämma bra med uppgiften i #9 här att problemet upptäcktes ungefär då), och att motorer tillverkade litet senare än så kan vara mindre problematiska. Säg årsmodell 2013 och framåt. Texten ovan handlar egentligen om Skoda Fabia, men det är väl samma motor som användes inom flera VAG-märken? Jag har inte hittat den här infon någon annanstans, och det vore också trevligt att få den bekräftad av t ex en mekaniker på en VAG-verkstad (det har jag inte försökt med än så länge).

En annan fråga om 1.2 TSI, relativt orelaterad till tråden ( :-) ) är: såldes inte Skoda Yeti med 1.2 TSI som årsmodell 2014 och 2015 i Sverige? Infon ovan hittade jag när vi började leta efter en beg Yeti, och då med 1.2 TSI som vad jag förstår trots alls har ett litet bättre rykte än 1.4 TSI. (Det är ett "projekt" som fortfarande pågår, men vi måste sälja en Volvo-kombi först, vilket förhoppningsvis snart skall hända!). Hur som helst, om man söker på Blocket på Yeti med bensinmotor upp till 120 hk (dvs 1.2 TSI) så finns inga bilar med årsmodell 14-15 (däremot -16 och -17). Därav min fundering.

Men, om VAG gjorde en förändring av 1.2 TSI sent 2011, borde de rimligen ha gjort något med 1.4 TSI också. Dock har jag inte hittat något om det.

När jag nu läser mer i tråden jag länkade till i förra inlägget hittar jag också:

"The timing chain problem is a known issue in 1.2 TSI engines that were produced in 2010/11. My 2010 Roomster (previous car) had rattle noise on start up after 20000 miles, and Skoda replaced the chain and the tensioner with no charge. I found an article in Autobild magazine which describe the issue (in German...), see the following link:

http://www.autobild.de/artikel/vw-ts...n-3393757.html

During 2012, VW introduced a modified version of the engine with a new design of the timing chain and new tensioners, so all engines from 2012 onward (I'm not sure about the exact date) are not expected to have this problem."

Årsmodell 2013 och framåt bör alltså vara säkrare. Ett semesterpyssel blir att läsa den tyska texten! :-)

Lägg till ny kommentar