Hastighestmätare lägger av ibland - då börjar bilen gå ryckigt när jag lättar på gasen. Vad är fel?

17 inlägg 0 nya
Hastighestmätare lägger av ibland - då börjar bilen gå ryckigt när jag lättar på gasen. Vad är fel?

Ford Focus 2002
18000 mil.

Rätt vad det är så lägger hastighetsmätaren av (dvs dyker ner till 0) i allt från några sekunder till ett par minuter.
Bara under denna tid så rycker bilen ibland just i skedet när man lättar på gasen.

Det händer oftast ett par gånger varje gång jag är ute och kör nu.

Vad kan vara fel när ovanstående två fenomen är länkade?

Har den ABS?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du tänkte ABS-givare ?! Ja, det är en vanlig felkälla när hastighetsmätaren börjar spöka.

Ja, den har ABS. Men kan det vara relaterat till ryckningarna när man lättar på gasen?
Ryckningarna uppstår bara när hastighetsmätaren lagt av.

Motorstyrningen använder hastigheten som en parameter för vilka värden den ska ha. Ingen hastighet innebär att bilen står still och den vill ner på tomgångsvarv.

Börja med att kolla tandskivorna till ABS på varje hjul och gör rent dem.
Om de blir skadade eller rostfyllda kan det bli problem, men det borde inte ge temporära problem.
Felet ligger antagligen hos en givare och det kan vara så enkelt att det är en skadad kabel eller oxid i en anslutning.
Leta upp anslutningspunkterna för givarna, ta isär och gör rent kontakterna, spraya sedan elektronikspray (kontaktolja) på kontakterna och återmontera.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har tidigare läst om nån Ford, mins dock inte vilken model det gällde.
" När hastighetsmätaren slutar fungera, sälj bilen fortare än kvickt, för det är ett tecken på att växelådan rasar snart"

Rikard wrote:
Har tidigare läst om nån Ford, mins dock inte vilken model det gällde.
" När hastighetsmätaren slutar fungera, sälj bilen fortare än kvickt, för det är ett tecken på att växelådan rasar snart"

Var inte det förr i tiden då hastighetsmätardrevet satt i växellådan och som på vissa bilar krävde att lådan plockades ner för renovering?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rikard wrote:
Har tidigare läst om nån Ford, mins dock inte vilken model det gällde.
" När hastighetsmätaren slutar fungera, sälj bilen fortare än kvickt, för det är ett tecken på att växelådan rasar snart"

Som saabnisse skrev - inte troligt. Vajerdriven hastighetsmätare gick väl helt ur tiden i början av 90-talet - när ABS blev vanligt. Problemet är (som skrivits tidigare) relaterat till sensorerna för ABS.

Tackar för tipsen!
Vad är det som gör att själva hastighetsmätaren går ner till 0?

Jag är desvärre helt novis vad det gäller meckande, så vad kan detta tänkas kosta att fixa hos en bilfirma, på en höft?

Hastighetmätaren är ofta kopplad till nån av ABS-givarna - det är alltså den givaren som ger hastighetsinformation till mätaren. Fungerar inte givaren beroende på trasig givare eller dålig tandskiva så visar inte heller hastighetsmätaren nån hastighet. Har du dessutom otur så kan hela motorstyrningen påverkas och motorn går ner i nån form av s k "limp mode" - det gjorde den t ex på vår f d Corsa -02 när en ABS-givare gav upp. Då gick motorn mycket dåligt.

Det konstiga är att alla bilar jag stött på med ABS givar problem, så lyser en eller flera lampor på panelen.
Diagnosen med givarproblem är nog rätt, men hastigheten behöver inte tas från ABS givarna, utan det kan finnas en givare på växelådan. Focus kom -99 och ligger då i gränslandet när bilarna fick elektronisk hastighetsmätare, oftast då monterades en givare i hålet på växelådan där en vajer tidigare suttit.

Jo, det har du rätt i Rikard - visst brukar ABS-varningslampan lysa om en sån givare är kass. Missade det...:)

Nån lampa lyste för nån månad sen (men tror inte att det var ABS-lampan). Vi fick fram felkoden på bilden och släckte varningslampan, och sen dess har den inte tänts igen. Vet ej om det kan vara nån ledtråd?

Det mesta finns ju på nätet numera all information har Audi A5 SB tagit fram där finns ju allt att läsa om problemet

hans.antnas

Hade samma problem med en Cittra Xsara. Mätaren kunde visa lite vad som helst (digitalt blädderblock) och motorn tvekade. ABS-lampan kunde lysa till men inte alltid.
Hastighetssignalen togs från vänster framhjulsgivare kom jag så småningom fram till genom att snurra på upphissat hjul och titta på hastighetsmätaren men felet var intermittent och lite lurigt att hitta.
Det visade sig att det fanns en skarv på kabeln mellan givare och kontakt in i styrdonet. Skarven hade läckt in vatten och ledarna var ärgade så att bara reparera skarven räckte inte utan först efter utbyte av några decimeter kabel blev allt bra.
Idiotisk konstruktion med en skarv på kabeln utförd med dålig krympslang sittande i vattensptutet i hjulhuset!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!