Tveksam funktion hos AC

6 inlägg 0 nya
Tveksam funktion hos AC

Jag upplevde när det var lite svalare ute att jag inte fick så mycket kyla i kupén på min Mazda 6 från år 2006. När jag kontrollerade hur kompressorn jobbade såg jag att den slog på och av med ganska täta mellanrum (kanske 10-15 sekunder mellan på/av) även när jag vridit ner temperaturvredet till lägsta värdet (15 grader). Nu när det är betydligt varmare utomhus bestämde jag mig för att kontrollera saken mer noggrant och mätte då temperaturen på luften som blåser ut. Den pendlade då mellan 4-5 grader, vilket väl är ok? Dock observerade jag även nu att kompressorn inte går konstant även fast jag satt temperaturen på lägsta möjliga.

Någon här som vet ifall det är normalt att kompressorn inte går precis hela tiden även när kylbehovet är stort? Eller tyder frekventa på/avslag på att det är för lite kylmedium i systemet även fast utblåsningsluften är så kall som ca 4 grader?

Sedan undrar jag om det kan vara så att AC:n minskar tillgänglig effekt när det är svalare ute? Utomhustemperaturen vid det tillfälle då jag upplevde att det inte fanns så mycket kyleffekt låg nog på ca 12 grader, men p.g.a. stark solinstrålning och svart inredning fanns det ändå behov av kyla. Dock mätte jag tyvärr aldrig temperaturen på utblåsningsluften i kupén vid det tillfället så jag kan inte säga exakt hur mycket den kylde.

ACC?
Jag fick samma problem på min tidigare, -10.
De körde liksom inte på i autoläge men manuellt gick bra. Bråkade med verkstad, mätte, började själv felsöka etc. Sedan totalkvaddade vi bilen varpå den inte kylde ens i manuellt läge. :-P
Jag har workshop manual som säkert stämmer hyfsat med din också. Där finns mätvärden etc man kan börja rodda med.

Förmodligen brist på gas.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

4-5 grader är ett bra värde.
På min förra Volvo hade jag problem med för lite köldmedia och då gick kompressorn på och av hela tiden i korta intervall.
(och luften blev aldrig kall i utblåsen)
När den fungerar som den ska så går den också i intervall men längre perioder. Den jobbar inte mer än som behövs för att hålla systemet kallt.

Jag kan ha ett svar på detta fenomen. En del verkstäder kör med fula trix, jag lämnade in en bil med enkel AC för ja något som jag inte minns nu men när jag fick bilen så noterade jag att AC:n var synnerligen ansträngd och levererade dåligt.
Jag besöker åter verkstaden och de ville trycksöka och fylla på medel och det skulle kosta en hel del, på grund av deras förunderliga flin så backade jag ur och lät saken bero.
Kort därefter så kom jag i kontakt med en snubbe som jobbar med kylmedel/AC som tyckte att bilen var lite väl ny (fyra år) och tog sig an saken, nu ska vi se sade han jaha se där ja! ...Nu är det fixat!
Dem skojarna hade dragit åt en ventil som styr flödet! Inte ett helt ovanligt trick fick jag veta.

Håller den 4 grader behöver kompressorn inte jobba mer.
Lägre temp än så tillåter inte systemet, då blir det igenisat på kondensorn.

Lägg till ny kommentar