Oseriös artikel i Vi Bilägare - Hyundai Ioniq

30 inlägg 0 nya

Bra artikel om mildhybrid 48 v, hoppas ni kan läsa den.
Man beräknar bränslevinsten på upp 70 procent av en full hybrid som ju ioniq är även som icke laddbar hyrbrid.
http://jalopnik.com/everything-you-need-to-know-about-the-upcoming-48-volt-1790364465

Det där med mildhybrid har nog ändrat sig lite över tid, precis som många andra här så har jag sett uttrycket användas för bilar som har start - stop, vilket låter galet. Tror Smart körde det vid sin marknadsföring.
Så låter rätt vettigt att dom använder det där det kanske passar bättre.

48V är intressant, speciellt när allt fler går emot det.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

En sak som jag gillar mycket är när motorn får snurra fritt utan remmar som driver vattenpump, ac och dyl. Det möjliggör 48v. Dessutom försvinner risken då med slirande skrikande remmar, nåt som jag tycker är oaceptabelt, även om det möjligen var ett problem mest med äldre konstuktioner, för jag har inte hört det från modernare bilar. Men man slipper då också ljudet från motorrummet när remmar driver olika saker liksom förstås allt underhåll kring remmarna eller risk att dom fallerar. När motorn inte har remmarna tycks den starta lättare också, mindre motstånd.

Hörde förresten om en prius gen2 där remmen till vattenpumpen gick av och motorn blev överhettad. Efter denna incident började den dra olja. Prius gen3 är helt remfri så den kan inte råka ut för det. Vet inte om ioniq är remfri dock.

Vidstige, drivremmar är normalt inga problem, de överför energi med låg lörlust och lever länge.
Om remmen går av till vattenpumpen som du skrev, får man ju en varning om överhettad motor och ignorerar man det och kör vidare så bör det vara för att lämna tillbaka kortet!
Så korkade personer ska inte vistas i trafiken.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, drivremmar är en enklare och sämre lösning, man plockar bort dom med 48v, främsta skälet är då lägre förbrukning. Vill aldrig mer ha en bil med såna remmar, känns rena 1900-tal (som man förr sa om 1800-tal på 1900-talet alltså)!

Pratade förresten med en taxi-chaffis idag och han hade en 5 år gammal Merca E-klass som gick på gas och bensin. Han sa att med gas blir motorn varmare och packningar kan gå sönder. Dyrt att laga. Med bensin blir det aldrig några problem. Så han föredrog att köra på bensin.

Vidstige, varför ger just 48V anledning att plocka bort drivremmar?
Alla hjälpaggregat måste drivas och det billigaste är att använda remmar, det fungerar felfritt på de allra flesta bilar.
Alternativet är direktdrivna genom kuggväxlar eller eldrivna, men det är avsevärt dyrare.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, enl artikeln jag länkade till tidigare måste man upp till minst 48v för att kunna driva sånt som vattenpump, ac m.m. med el om jag förstod den rätt. Och syftet med 48v/mildhybrid är att klara EUs nästa bränslegränser. En nyckel i det är att ta bort alla drivremmar. Direktdrivning ger också bättre kontroll/styrning av aggregaten, även det viktigt i sammanhanget.

Läser förresten nu på en Prius chatt att nån påstår att Ioniq är lite som Prius gen2, vattenpumpen drivs med rem vilket förvånar mig då det är en sämre lösning som ökar förbrukningen jämförelsevis och är sämre ur driftsynpunkt.

https://priuschat.com/threads/comparison-with-hyundai-ioniq.161183/page-3

"The Ioniq's (and Kia Niro's) 1.6L engine will have a drive belt driving a water pump. I don't know why Hyundai did not use an electric water pump like the Prius. One of the reason I bought the Prius was because it is belt-less (easier maintenance)."

Det tycks också vara så att Ioniq har 12 volts batteriet i bagaget, liksom Prius gen3 (och äldre). I Prius gen4 sitter det i motorrummet, vilket jag tycker är en bättre placering.

Jag är lite rädd att man ibland, som lekman, drar lite förhastade slutsatser rörande saker.
Ta t.ex. remmar, där har jag precis som du Vidstige alltid tyckt att det känns lite osäkert, man vet ju att gummi torkar och är flexibelt.
Men tar man och kollar på dagens remmar i bilar, som kamrem, så håller ju dessa sannslöst länge.
Samma gäller MC där rem ofta håller längre än kedja, alla de stora kromhojjarna har ju t.ex. rem.

Därmed inte sagt att rem är jordens bästa lösning, men tror inte det är så enkelt som vi många gånger vill tro.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, har ju funnits lösningar där kamremmen driver vattenpump. Såna lösningar vill man ju slippa. Men här menar jag inte att kamrem är givet dåligt, utan jag talade främst om drivremmarna. Uttrycken beltless och remfri avser alltså inte i första hand kamrem eller kamkedja som jag ser det utan handlar om dom övriga remmarna. Jag tycker det är bra om dom kan rationaliseras bort helt och det är väl också den utveckling vi ser just nu. Diskussionen om kamrem kontra kedja har vi haft många gånger förut och det är en svår diskussion då man ju måste gå in på specifika detaljer för en viss konstruktion för att kunna säga nåt mer säkert. Men överlag är ju kedja mer driftsäker och håller längre. Mig veterligen har Ioniq liksom Prius kamkedja, vilket jag ser som ett plus ändå. Kan tänka mig dessutom att Ioniq liksom Prius drar nytta av elmotorn så att slarv med oljebyten straffar sig mindre. Antar även att Ioqniq liksom Prius har starkström och stark elmotor som startar motorn, så då är det en mycket snabb startprocess vintertid vilket kan skona motorn. På min Prius så startar motorn alltid blixtsnabbt, aldrig nån minsta tvekan. Finns inga konventionella motorer som slår det och att den är remfri underlättar då även starten som jag förstått det.

Lägg till ny kommentar