Nästa artikel
Framgångsrik taktik mot fortkörare
Nyheter

Framgångsrik taktik mot fortkörare

Publicerad 21 augusti 2018 (uppdaterad 22 augusti 2018)
Polisen har testat en ny strategi för att få bilister att sänka farten. Det visade sig fungera bra.
Det är VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut som utvärderat polisens nya arbetsmetoder. Polisen i Region Väst provade under hösten 2016 att intensifiera sin hastighetsövervakning på 13 utpekade vägsträckor, i syfte att få folk att lätta på gaspedalen.

Bland annat genomfördes kortare hastighetskontroller i 20-minutersintervaller där alla som körde minst 6 kilometer över tillåten hastighet rapporterades. Polisen hade också ute civila polisbilar som fokuserade på bilister som ägnade sig åt aggressiv körning och det placerades ut mobila fartkameror.
– De tillfrågade poliserna tycker det är bra att trafikfrågorna kommit på agendan och att de fått positiv respons från medborgarna. De tycker också att 20-minutersmetoden är ett bra arbetssätt som får acceptans bland personalen och kan leda till ökad synlighet, säger Anna Vadeby, trafiksäkerhetsforskare på VTI. 

VTI kom fram till att medelhastigheten på vägsträckorna sänktes under insatsperioden. Kombinationen av olika typer av hastighetsövervakning ledde också till fler kontroller än vad som annars skett, enligt polisen. 

Diskutera: Borde vi ha fler poliskontroller längs vägarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2018-08-24 18:38
EnannanRobban

Hacken, då är det ju lite synd att vi inte längre har "pricksystem" som tidigare, där du kunde skrapa ihop till indraget körkort genom upprepade förseelser.
Det har man kvar i Danmark, där du får "klipp" i körkortet rent fysiskt, efter ett visst antal klipp så behåller polisen kortet.

#116 • Uppdaterat: 2018-08-28 22:00
Larsan

Först och främst måste vi ha ett regelverk som harmoniserar med folkviljan - sätt relevanta hastighetsgränser. Då praktiskt taget alla kör över hastighetsgränsen så är det nog relevant att fundera över hastighetsgränserna och dess antal. Sedan måste vi jobba med attityder mellan oss i trafikanter. Du kan inte ändra på mig och andra, utan enbart på dig själv. Börja där och se vad som händer, börja med att tacka istället för att bli förbannad. Nästa gång kan det vara du som missar en blinkers eller gör en mindre bra sväng.....
När vi löst dessa punkter kan vi börja be polisen om hjälp. Samtidigt måste vi jobba med att separera trafikslagen - bygg gång och cykelbanor längs våra vägar, och då främst på landsbygden!

#117 • Uppdaterat: 2018-08-21 10:16
milkylainen

Stefan Eriksson: Det skulle gärna gälla alla typer av trafikförseelser. Inte bara hastighet. T.ex att folk faktiskt håller till höger så att alla får plats på vägarna och inte en tredjedel av motorvägen går outnyttjad för att vissa är för rädda för att köra någon annan stans än i mitten...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.