Nästa artikel
Framgångsrik taktik mot fortkörare
Nyheter

Framgångsrik taktik mot fortkörare

Publicerad 21 augusti 2018 (uppdaterad 22 augusti 2018)
Polisen har testat en ny strategi för att få bilister att sänka farten. Det visade sig fungera bra.
Det är VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut som utvärderat polisens nya arbetsmetoder. Polisen i Region Väst provade under hösten 2016 att intensifiera sin hastighetsövervakning på 13 utpekade vägsträckor, i syfte att få folk att lätta på gaspedalen.

Bland annat genomfördes kortare hastighetskontroller i 20-minutersintervaller där alla som körde minst 6 kilometer över tillåten hastighet rapporterades. Polisen hade också ute civila polisbilar som fokuserade på bilister som ägnade sig åt aggressiv körning och det placerades ut mobila fartkameror.
– De tillfrågade poliserna tycker det är bra att trafikfrågorna kommit på agendan och att de fått positiv respons från medborgarna. De tycker också att 20-minutersmetoden är ett bra arbetssätt som får acceptans bland personalen och kan leda till ökad synlighet, säger Anna Vadeby, trafiksäkerhetsforskare på VTI. 

VTI kom fram till att medelhastigheten på vägsträckorna sänktes under insatsperioden. Kombinationen av olika typer av hastighetsövervakning ledde också till fler kontroller än vad som annars skett, enligt polisen. 

Diskutera: Borde vi ha fler poliskontroller längs vägarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-08-21 13:26
EnannanRobban

Bra initiativ!
Ju mer Polisen syns i trafiken och på många platser så skapar det en lugnare rytm. Ser ju bara hur det blir på vägarna när en målad bil är ute och kör, ganska kul att se stresspåsarna som plötsligt inte längre har så bråttom... Hahahahahaaaa...

Retorisk fråga till Farbror Blå;
Om jag i lugn och fin takt inom ramen för hastighetsbegränsningen en morgon i rusningstrafiken kör förbi en långsamt körande mittfilsåkare som uppenbarligen har hamnat lite fel och jag kör i höger körfält, stoppar ni mig eller denne?

#c • Uppdaterat: 2018-08-21 16:38
Farbror Blå

Var Notarius fått 3-5% ifrån angående hastighetens orsakssamband till trafikolyckor skulle jag gärna vilja veta. Det låter lite väl lågt.

Till Robban så kan jag säga att det inte finns något entydigt svar på frågan. Det beror på den rådande trafiksituationen, fordonet i sig och vem som kör när man som polis beslutar vem som är mest intressant att stoppa. En som kör betydligt långsammare än skyltad hastighet kan vara värd att stoppa då man kan misstänka rattfylleri eller att något annat är knas. En som kör om på höger sida gör dock enligt bötestabellen mest fel då detta kostar 1000:- mot 500:- som det kostar att inte köra i körfältet längst till höger på vägar med hastighet över 70 km/h. Det är dock tillåtet att köra om till höger om du framför dig ser avfartsskylten som du ska köra av från vägen på, men det har du nog koll på. Hoppas svaret var till belåtenhet.

#d • Uppdaterat: 2018-08-21 16:49
L.swenson@telia.com

Fler kontroller och ändra bötesbeloppet till inkomstbeprövat. Då känns det i "plånboken" .

#e • Uppdaterat: 2018-08-21 16:51
skidoo1238

Fartkameror med snitthastighet då löser det sig :)

#f • Uppdaterat: 2018-08-21 16:54
EricD

Polisen vet precis när det är som farligast att köra fort. Det är på kalasfina vägar i klart väder med torr vägbana och sparsam trafik. och där hastighetsgränsen är satt provocerande lågt.. Det är därför de mestadels gör sina kontroller just under de förhållandena.
På dålig väg i snöstorm kollar de aldrig hastigheterna, för de tycks anse att det är där det är minst farligt att ge järnet.....

#g • Uppdaterat: 2018-08-21 16:55
PNI

Att folk kör för fort är en symptom på en samhällssjuka.
Stress ständiga förbättringar och effektiviseringar, fixas inte med lägre fart.
Fixa grundproblemet, så löser sig resten av sig själv.

#i • Uppdaterat: 2018-08-21 17:39
EnannanRobban

Farbror Blå, köper din förklaring helt och har koll på hur det fungerar.

#j • Uppdaterat: 2018-08-21 17:40
Farbror Blå

PNI har en poäng. Det är många som kör för fort för att spara tid och pengar. Det kan vara taxichaffisen som känner sig tvingad att gasa på för att få tillräckligt med körningar för att kunna betala räkningarna. Budbilsföraren tjänar mer desto fler körningar denne hinner med. Andra ska hinna jobba öt, hämta ungar på dagis, handla mat och köra ungar till diverse aktiviteter. Dessutom ska de hinna med sig själva under dygnets 24 h som med mångas levnadssätt borde ha 28 h. Är de sedan inte är i balans pga att något jobbigt insträffat så kan det vara lätt att trycka lite extra på gasen.

Eric, i snöstorm, kraftigt regn och tjock dimma fungerar inte laserinstrumentet pga reflektionerna som uppstår. Så det är fritt fram att gasa på så länge du inte ertappas av en polisman som följer efter dig med annat fordon eller en polisbil/-mc utrustad med genomsnittshastighetsmätare (triptrack). De flesta hastighetskontroller är dock onödiga i sådant väder då de flesta faktiskt har tillräcklig god tankeförmåga att inse vikten av att sänka hastigheten. Man kan dessutom inte bötfälla någon för hastigheter som inte överstiger den skyltade trots att denna kan vara för högt satt vid vissa väderleksförhållanden. Möjligen skulle du kunna bli rapporterad för vårdslöshet i trafik.

#k • Uppdaterat: 2018-08-21 18:25
systembolaget

Svar på frågan, självklart JA, attityden på våra vägar i dag är hemsk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.