Nästa artikel
Bilfrågan: Hur ska jag undvika punktering?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur ska jag undvika punktering?

Publicerad 21 augusti 2018
"Vad ska jag ha för däck för att slippa punkteringar på grund av nuvarande grusmaterial?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har nyligen köpt en Volvo XC60, 2015, på vilken sitter däck av märket Continental i nästan nyskick. Jag kör en del på grusväg och har redan under kort tid fått punktering två gånger på grund av vassa stenar. Det är 70-väg och jag kör sällan över 60.
Vad ska jag ha för däcksort – fabrikat alternativt utförande – för att slippa punkteringar på grund av nuvarande grusmaterial? 
Ingemar H 

Svar:
Vi har hört oss för bland branschfolk och problemet norrut med grusvägar som numera beläggs med kross istället för sand (av miljöskäl) är inte okänt. Problemet är delvis att däcktillverkare pressas att göra så lättrullande däck som möjligt och då handlar det om att få ner vikten. Det medför bland annat att undergummit mellan slitytan och bälteskonstruktionen också bantas. Det här gäller främst så kallade OE-däck, det vill säga de däck som bilen förses med som original.
Bor man norrut och kör på den här typen av grusvägar, så bör man undvika de mest lättrullande alternativen och välja däck med sämre rullmotstånd och högre vikt, vilka vanligen är lite mer motståndskraftiga.
Eftersom du troligen har OE-däck från Continental, kontaktade vi Mattias Palmgren på Continental Sverige som svarade så här:  
”Vi har fått en del frågor kring problemen med punkteringar, framför allt i norra delen av Sverige. Flis istället för sand, och bergkross istället för noll-arton, blir lite problematiskt! 
Framför allt när man kombinerar detta med ett (förmodat) OE-däck där biltillverkaren jagat lågt rullmotstånd i däckspecifikationen. Robusthet och rullmotstånd står dessvärre i direkt motsatsförhållande till varandra.  
För bilägare som kör väldigt mycket på grusväg rekommenderar därför Continental ibland ett däck med lite kraftigare mönster som heter CrossContact ATR. Det fungerar perfekt men man får alltså en del av myntets baksida också. 
Man kan inte skylla problemen på någon enskild part. Biltillverkaren fokuserar på däck med lågt rullmotstånd. Och vi som däcktillverkare har svårt att kombinera lågt rullmotstånd med tillräcklig robusthet för den här typen av väg.”

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-08-21 08:04
Klarsynt

Allt blir sämre tack vare hysterin. Och detta medan våra politiker flyger kors och tvärs. Näe, lägg ner Bryssel och låt våra politiker samtala via videolänk istället. Om de visar lite föredöme gällande sin egen övertygelse istället för att bara tvinga på oss andra en massa elände.

.

#2 • Uppdaterat: 2018-08-21 08:40
Hackenbush

Klarsynt, du menar alltså att det är problem med däcken som sitter på flygplanen som politikerna reser med?

#3 • Uppdaterat: 2018-08-21 08:50
L West

Enda man kan göra är att sakta ner ORDENTLIGT, försöka undvika dom största och vassaste stenarna och be en stilla bön. Har fått en hel del punkteringar på vägar med grovt krossgrus även om det var nåt år sen... Peppar, peppar...

#4 • Uppdaterat: 2018-08-21 09:54
bgl

Tyvärr, att köra sakta är kontraproduktivt!
Vid låg fart har det vassa gruset lättare att tryckas fast i däcksmönstret, främst på däck med mycket mönster kvar. Sällan hårt slitna däck drabbas. Centrifugalkraften slungar inte ur stenarna innan de 'ätit' sig fast och så småningom gnagt sig vidare genom gummit. Mycket vanligt att bilförare som kommer in till gummiverkstan tror att det egna långsamma körandet skulle ha kunna förhindra punktering..

#5 • Uppdaterat: 2018-08-21 10:15
L West

Nu pratade jag om STORA stenar, dom små som kilar fast sig I däcksmönstret har jag aldrig fått punktering av.

#6 • Uppdaterat: 2018-08-21 10:40
Pi

Märkligt att en bil som många säger sig köpa för bättre framkomlighet under sämre vägförhållanden inte klarar sådana vägar som standard utan att man måste byta däck... Hade det varit en vanlig, lågbyggd bil så hade däcksvalet varit mera logiskt.

#7 • Uppdaterat: 2018-08-21 11:09
skidoo1238

Märkligt att så många xc och suv förare får punktering på sina nya bilar.
I bekantskapskretsen tror jag dom flesta med 4wd haft en eller några punkteringar på sina nya bilar och flera har fått byta till nytt däck.
En kompis med x BMW fick tillockmed byta det felfria däcket på samma axel också men han fick ett bra pris på två nya för dryga 5000:- på bmw verkstaden

#8 • Uppdaterat: 2018-08-21 11:44
Raphael

Egentligen är inte detta så märkligt. Ett lågt rullmotstånd innebär lägre bränsleförbrukning och därmed lägre utsläpp och därmed lägre skatt och avgifter för kunden plus att biltillverkarna jagar så låga utsläpp som möjligt även för att minska straffavgifter. Men det är klart, på bilar som säljs för att klara lite mer och tuffare förhållanden än bilar med lägre markfrigång, så blir jakten på lågt rullmotstånd kontraproduktivt.

#9 • Uppdaterat: 2018-08-21 11:51
L West

Jag har märkt att dessa suvar framförs med hög hastighet även på grusvägar med grovt krossgrus. Grusvägen till vår sommarstuga fick I våras ett väldigt grovt och vasst ytskikt. Jag vågar knappt köra 30 km/h där och har flera gånger fått "rövslickare" I form av just suvar och 4WD-bilar. Och har dom inte grövre terrängdäck så kan även dom räkna med punktering skulle jag tro.

#a • Uppdaterat: 2018-08-21 16:34
PNI

Jo det går visst att skylla på den skyldige, nämligen staten och i förlängningen politikerna.
Krav på lägre bränsleförbrukning, kommer från....
Förbud mot att använda naturgrus, kommer från....
Vägunderhållsbesparingar, kommer från....
Det är så enkelt att ta beslut, när man inte behöver tänka på helheten utan bara en detalj.
Och dessutom skicka räkningarna till andra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.