Nästa artikel
Framgångsrik taktik mot fortkörare
Nyheter

Framgångsrik taktik mot fortkörare

Publicerad 21 augusti 2018 (uppdaterad 22 augusti 2018)
Polisen har testat en ny strategi för att få bilister att sänka farten. Det visade sig fungera bra.
Det är VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut som utvärderat polisens nya arbetsmetoder. Polisen i Region Väst provade under hösten 2016 att intensifiera sin hastighetsövervakning på 13 utpekade vägsträckor, i syfte att få folk att lätta på gaspedalen.

Bland annat genomfördes kortare hastighetskontroller i 20-minutersintervaller där alla som körde minst 6 kilometer över tillåten hastighet rapporterades. Polisen hade också ute civila polisbilar som fokuserade på bilister som ägnade sig åt aggressiv körning och det placerades ut mobila fartkameror.
– De tillfrågade poliserna tycker det är bra att trafikfrågorna kommit på agendan och att de fått positiv respons från medborgarna. De tycker också att 20-minutersmetoden är ett bra arbetssätt som får acceptans bland personalen och kan leda till ökad synlighet, säger Anna Vadeby, trafiksäkerhetsforskare på VTI. 

VTI kom fram till att medelhastigheten på vägsträckorna sänktes under insatsperioden. Kombinationen av olika typer av hastighetsövervakning ledde också till fler kontroller än vad som annars skett, enligt polisen. 

Diskutera: Borde vi ha fler poliskontroller längs vägarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-08-21 10:02
Stefan Eriksson

Ja, alla som respekterar och följer trafikregler vill väl ha mera kontroller så att bilidioterna får det svårare att ha vilda western
på våra vägar.

#2 • Uppdaterat: 2018-08-21 10:37
Pi

Det gällde också aggressiv körning och det är alldeles utmärkt. Den kategorin förare bör absolut punktbevakas !

#3 • Uppdaterat: 2018-08-21 11:01
skidoo1238

+++++ :)

#4 • Uppdaterat: 2018-08-21 11:51
Stefan Eriksson

Håller med er, mer fokus på dem som kör aggressivt och riskfyllt och även de som blockerar vänsterfilerna. Jag erkänner att jag är en av dem som skulle riskera att fastna i ovanstående kontroll-kör när väglag och trafikmängd/rytm tillåter enligt bilens hastighetsmätare 10 km/h över hastighetsgränsen ( ej på 30 km/h väg ). Försöker följa trafikrytmen och inte bli en stoppkloss vilket man ju blir om man inte kör fortare enl. hastighetsmätaren än skyltad maxhastighet.

#5 • Uppdaterat: 2018-08-21 11:52
Farbror Blå

Det är viss skillnad mellan hastighetskontroller och trafikkontroller som kan ha flera olika syften. Båda typerna bör bli fler till antalet, men den polisiära resursen är ofta mycket begränsad. Det är bra att man visar upp sig och gör kontroller på flera platser, då det ökar oförutsägbarheten angående var kontrollerna görs. Att det just ska röra sig om 20 min har sina för- och nackdelar. Nackdelarna är att färre trafiksyndare sannolikt hinner rapporteras då det tar tid för patruller att förflytta sig mellan kontrollplatserna och ska man genomföra hastighetskontroll ska skyltning kontrolleras, nytt protokoll skrivas m.m.

#6 • Uppdaterat: 2018-08-21 12:02
Farbror Blå

Stefan, det är en klen ursäkt att köra för fort på vägnätet bara för att andra också gör så. Tänk istället att du medverkar till ett långsammare tempo om du håller skyltad hastighet. Jag vet inte hur pass exakt din hastighetsmätare är men ofta så visar de lite för mycket än verklig fart.

#7 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Polisiära insatser styrda av förnuft och logik. Självklart ett positivt utfall.
Strålande, ta mig f-n!

#8 • Uppdaterat: 2018-08-21 12:28
Styggavargen

Varför kopplas inte bilarna ihop, pratar med varandra och håller både avstånd och hastigheten relativt varandra? Lite som flygplanen gör idag vis GPS systemet. Varför måste en vanlig bil behöva köra om på sträckan om det är massor med trafik och dålig väg? Det kanske är lite futuristisk tänkt, men människor kan tyvärr inte längre köra avslappnat och säkert utan att stressa. Nollvisionen går nog att nå, men då måste man nog begränsa människans makt över fordonet.

#9 • Uppdaterat: 2018-08-21 12:30
Styggavargen

Jag är för mer kontroller, kör nästan aldrig för fort och håller avståndet för jag helst vi vill slippa se mina medtrafikanter. Jag mår som bäst om jag inte har någon bakom eller framför mig på vägen.

#a • Uppdaterat: 2018-08-21 12:55
Hackenbush

"Varför kopplas inte bilarna ihop, pratar med varandra och håller både avstånd och hastigheten relativt varandra?"
Detta kommer att ske när det bara finns självkörande bilar. Alla håller då rätt hastighet och avstånd.
En självkörande bil kommer inte att kunna köra för fort och man kan lägga ner alla fartkameror.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.