Nästa artikel
Bilfråga: Är det bromsfel?
Bilfrågan

Bilfråga: Är det bromsfel?

Publicerad 20 augusti 2018
Frågeställaren har en Toyota Avensis från 2011 och upplever att bromsarna inte fungerar som de ska.
"När man trycker på bromspedalen vid körning så sjunker pedalen sakta mot golvet. Vad kan felet vara?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Toyota Avensis 2011, med vad jag upplever som problem med bromsarna. När man trycker på bromspedalen vid körning så sjunker pedalen sakta mot golvet. Verkstaden påstår att det är fullt normalt. Jag har testat att trycka på bromspedalen med full kraft med motorn avslagen. Pedalen sjunker inte. Jag har även testat att rulla i utförsbacke med avstängd motor, det fungerar utmärkt att bromsa och pedalen sjunker inte mot golvet. Har verkstaden rätt? Om inte, vad kan felet vara?
JÅ Florén

Svar:
Nej, det låter inte normalt. Det du känner tyder på ett inre läckage. Inre därför att om det finns ett läckage i en bromsledning eller bromsok, skulle du snart inte ha någon bromsvätska eller bromsförmåga. Misstänker att det är huvudbromscylindern som spökar, troligen otät så att vätska tränger emellan kolv och cylinder. Vänd dig till en auktoriserad Toyotaverkstad, inte den du redan varit hos.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tror du att bromsproblemet kan bero på?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-08-20 08:19
erikivan72

Det kan också vara luft i systemet om någon gjort något arbete på bilen. Värt att kolla upp innan man byter bromscylinder. Men en verkstad bör se det ganska omedelbart.

#2 • Uppdaterat: 2018-08-20 08:23
L. Mäkinen

Jag skulle också gissa på huvudcylindern. Ett sätt att testa det är att trycka fort första biten av slaget i pedalen. Då kan det hända att den inte sjunker vidare när man kommer ner mot golvet. Trampar man långsamt hinner vätskan förbi tätningarna.

Enda bilarna jag kört där pedalen ska sjunka är såna med första generationens ABS, typ BMW 7-serie. När bilen rör sig funkar pedalen normalt, men när man kommer till 0 km/h sjunker pedalen.

#3 • Uppdaterat: 2018-08-20 09:30
saabnisse

Är det luft i systemet fjädrar pedalen, men den brukar inte sjunka.
Jag håller med om att det säkert är kolvtätningarna i huvudcylindern, men varför sjunker inte pedalen vid belastning med motorn avslagen?

#4 • Uppdaterat: 2018-08-20 17:19
Världens vackraste man

Det kan vara så enkelt som att verkstaden har rätt. Vissa bilar har så kraftigt bromsservo att pedalen sjunker när motorn är igång. Det känns läskigt men är normalt.

#5 • Uppdaterat: 2018-08-20 17:56
HT19

Det kan väl inte vara ett fel på bilen som har byggts av superingenjörerna?

#6 • Uppdaterat: 2018-08-21 08:39
mso 1000

Ta det lugnt och håll koll på om bromsvätskenivån sjunker i behållaren och ha en flaska med dig i skuffen.
Och kom ihåg att det finns varning när nivån sjunker.
Gör den inte det så fortsätt och kör till besiktningen säger nåt eller att du känner att det blir värre och märks under körning.
Du kommer aldrig att tvärt bli utan bromsar så länge det finns bromsolja.

#7 • Uppdaterat: 2018-08-21 08:47
L. Mäkinen

mso,
Tyvärr har du fel!
Man kan få ett internt läckage i huvudcylindern som gör att det inte händer ett skvatt när man bromsar.

#8 • Uppdaterat: 2018-08-21 17:53
Zyn

Exakt detta problem kostade mig 20.000 kr i våras.
Minns inte helt precis vad verkstaden sa men det var några cylindrar och en koppling som behövde bytas tror jag.
Vad jag erfar kan man bli helt bromslös om inte felet repareras.

#9 • Uppdaterat: 2018-08-22 17:47
mso 1000

Okey Mäkinen.
Jag har haft samma symtomet på två bilar över tid.
Aldrig åtgärdat det och det kanske var dumt vad vet jag.

Men två krets system har alla och om det är ett internt micro läckage i huvudcylindern så är jag gaska säker på att den kommer aldrig att tvärt kollapsa utan symtomet mycket mycket långsamt att öka.

Funkar bromsarna och ingen olja försvinner och pedalen sjunker enbart mycket långsamt vid provocerat tryck på pedalen med motor igång men ej med motor avstängd.

Nja jag hadde avvaktat och haft koll på om det ökar.
Men visst, det onormalt.

Men inte att förglömma säkerhetsaspekten.

Sedan så att byta dom tre tätningarna i huvudcylindern och en luftning kostade inte många kronor när man bytte skälv back in the days.

Jag slog på huvudcylindern på min tidigare 15 octavia och komplett pris mellan 800-1800:- lite kul att veta.

#a • Uppdaterat: 2018-08-22 21:55
McTar

Shogun:
Och airbagen är också "Made in Japan"?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.