Nästa artikel
Fler dödsfall i trafiken
Nyheter

Fler dödsfall i trafiken

Publicerad 17 augusti 2018
Antalet omkomna i trafiken fortsätter att öka. Dubbelt så många mötesolyckor har inträffat jämfört med i fjol.
I juli 2018 omkom 39 personer på Sveriges vägar. Det visar preliminära siffror från Transportstyrelsen. Det är högre än medelantalet för juli månad för åren 2014-2017, som varit 31 personer. 

105 personer dog i trafikolyckor mellan maj och juli i 2018, det är avsevärt högre än genomsnittet på senare år, som legat på 82 personer samma period.
– Antalet omkomna i trafiken brukar vara högt under sommarmånaderna maj till juli. I år var det tyvärr betydligt fler som omkom. Den största ökningen är bland bilister och motorcyklister där antalet omkomna har ökat med 40 procent. Singelolyckor är den vanligaste olyckstypen för de två grupperna men vi ser att mötesolyckor bland bilister har fördubblats jämfört med samma period 2017, säger Khabat Amin, statistiker på avdelningen för väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Mellan januari och juli i år har 176 personer dött i trafiken. Sveriges långsiktiga mål i Nollvisionen är högst 220 dödsfall per år bland trafikanter 2020. 

Diskutera: Vad tror du att det ökade antalet mötesolyckor beror på?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2018-08-20 13:23
Thommys

Bryt ner dessa siffror mer. Jag vill veta: Vilken väg, vilken hastighetsgräns, trafik intensitet, vilken ålder, vilket väder, vilken tid, vilken bil alt mc, vilka däck, nykter/onykter/drogad, sjukdom, vad hade personen för ärende? Först då kan jag ha en åsikt om detta.

#11g • Uppdaterat: 2018-08-20 16:20
Pi

Risktagare i allmänhet löper antagligen högre risk att också råka ut för en olycka alternativt orsaka en sådan men kanske inte själv jämt vara direkt inblandad i den fysiska smällen. Och risktagare är nog också väldigt ofta fortkörare så även om farten i sig inte är den primära orsaken så finns den nog ändå med på ett hörn.

#11h • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Självklart ökar farten risken för en olycka. Du krymper ju reaktionstiderna.
Konsekvenserna är direkt beroende av hastigheten, som påverkar rörelseenergin i kvadrat.
För att muntra upp notarius: Har sedan länge en övertygelse om att minst tio års erfarenhet på arbetsmarknaden borde vara en förutsättning för att komma ifråga för riksdagskanditatur.
Vidare ska man få tjänstgöra under maximalt tre mandatperioder, och därefter, såvida man inte uppnått pensionsålder och uppbär samma typ av pension som övriga medborgare, söka sig ut på den arbetsmarknad man medverkat till.

#11i • Uppdaterat: 2018-08-20 18:21
Ola-E

Under åren 2007 - 2010 hade NTF uppgifter om dödsolyckor med många fler uppgifter än de har nu. Medan singelolyckorna skedde oftast på länsvägar med nr fr.o.m. 400, så inträffade de flesta mötesolyckorna på riksvägarna.
Under de åren dog 272 personer på rv. 131 dog i mötesolyckor. 82 omkom i möte mellan tungt och personbil. 40 personer omkom i möte mellan 2 personbilar. Av dessa, 15 som antagligen fick sladd. Alltså 25 av 272 som eventuellt skulle ha nytta av 80 i st.f. 90 km/tim, för alla andra är krock mellan olika typer av fordon och oskyddade trafikanter eller singelolyckor där 80 km/tim inte är någon kritisk gräns för överlevnad.

Körhastighet och krockhastighet är olika saker och det tror jag att många missuppfattar. Körhastighet är alltså före man bromsar. Därför är kort reaktionstid mycket viktig. Man måste vara koncentrerad på sin uppgift och inte vara påverkad.
När det gäller mötesolyckor med dödlig utgång, så sker det för en personbilsförare per hundratusen, per år. Om man dessutom är nykter och inte är fysiskt svag p.g.a ålderdom eller sjukdom, eller har sen reaktion att man upptäcker faran sent t.ex. p.g.a. nedsatt syn, så är risken minimal.

Som Pi säger det finns risktagare och att de också kör för fort stämmer väl. Men alla 55 % av svenska folket som kör över hastighetsgränserna tror jag inte har någon större risk. För de allra flesta ger minskad tid större riskvinst än större krockvåld vid en olycka eller att en olycka inträffar. Ytterligare en dansk undersökning visar att det behövs minst 2 faktorer för att en olycka skall inträffa. De vanligaste faktorerna är ouppmärksamhet och onykterhet. Den tredje stora faktorn är hastigheten. Men i den ingår också när man kör inom hastighetsgränsen men har kört för fort efter omständigheterna. Om man tar bort en av faktorerna skulle inte olyckan ha inträffat. (Spanien är ett land som har många regler för uppmärksamhet, och de har den bästa utvecklingen i att minska dödsolyckor)
Och när man räknar så här så ser man inte de olyckor som inte inträffat p.g.a.de fördelar som sker genom kortare tid i trafiken med färre möten, kortare tid att somna eller bli akut sjuk m.m.

#11j • Uppdaterat: 2018-08-21 06:40
John2008

Här är en intressant artikel om en studie från USA där bl a följande sägs: "The study looked at U.S. passenger vehicle crashes from 2005 to 2014 and found that speeding was the main factor in 112,580 deaths, or about 31 percent of all traffic fatalities". Ytterligare ungefär lika många dödsfall i trafiken under samma period orsakades främst av att förare var alkoholpåverkade.

Se https://www.curbed.com/2017/7/28/16051780/us-traffic-death-speeding-statistics-speeding

#11k • Uppdaterat: 2018-08-21 07:10
Hackenbush

Notarius, att hastigheten har sänkts på våra vägar innebär inte att bilisterna har sänkt hastigheten utan de kör i samma hastighet som de gjorde innan hastighetssänkningen så din idé om att hastigheten inte är boven i de ökade olyckorna faller platt till marken.

#11l • Uppdaterat: 2018-08-21 18:45
Ola-E

John2008:
I studien kan man räkna med att hälften av hastighetsöverträdelserna är kombinerade med alkoholpåverkan. Och då anser jag att i nästan alla dessa är alkoholpåverkan huvudorsaken. Med "speeding" i USA är också "too fast for conditions" med. Det betyder att man håller sig inom hastighetsgränserna men kör ändå for fort. Ungefär en tredjedel brukar det motsvara.

Länk till en beräkning från Nya Zeeland som också har ungefär samma siffror. Se på figure 2 på sidan 5. På sid 4: om att 2too fast for the conditions" räknas med.

https://www.transport.govt.nz/assets/Uploads/Research/Documents/Speed-2017.pdf

Hackenbush kan titta på figure 10: De har inte ändrat några hastighetsregler att tala om på 2000-talet, ändå minskar medelhastigheten. Detta händer alltså i ett land som har höga hastighetsgränser.
I Sverige är medelhastigheten 82 på 80-vägar och 89 km/tim på 90-vägar. Så alla kör inte lika oavsett hastighet. Däremot så följer de flesta med och lägger sig ungefär lika mycket över eller under hastighetsgränsen.

#11m • Uppdaterat: 2018-08-22 02:25
John2008

Ola-E #61: "I studien kan man räkna med att hälften av hastighetsöverträdelserna är kombinerade med alkoholpåverkan. Och då anser jag att i nästan alla dessa är alkoholpåverkan huvudorsaken." Detta är ju helt din eget antagande och inget som stöds av studien för man har valt att inte räkna på detta vis. Huvudorsaken till 31 % av dödsfall i amerikanska trafiken (U.S. passenger vehicle) är för hög hastighet och huvudorsaken till ungefär lika många dödsfall till är alkoholpåverkan.

I den Nya Zeeländska studien kan man läsa att 15 % av dödsolyckor i trafiken (2014–2016) berodde på en kombination av påverkan av alkohol/ droger och för hög hastighet.

#11n • Uppdaterat: 2018-08-22 09:42
Ola-E

John2008:
Jag tar länken från #61 igen. Ungefär 99.75 % av befolkningen kör nyktra och 0,25 % är påverkade av alkohol. För de nyktra är det 15 % som har med hastighet att göra. Och om man både har alkohol/och kör fort så orsakar det 15 %. Även de som håller hastighetsgränserna och är onyktra orsakar 14 % dödsolyckor. 14/0,25= 56 ggr större dödsrisk.

Om du ytterligare vill studera den rapporten så ser man i figure 10 den gröna linjen att 15 % av befolkningen kör minst 101 km/tim (deras hastighetsgräns 100). Tittar man sedan på figure 6 sid 9 och de som har "full licence" där är bara 13 % inblandad i dödsolyckor med hastighet. Och du kan säkert ta bort en tredjedel där eftersom "too fast for the conditions är inräknade i hastighetsrelaterade olyckor.

#11o • Uppdaterat: 2018-08-22 18:54
John2008

Ola-E: Det du gjorde fel från början var dra egna slutsatser av amerikanska studien (som jag först länkade till) utifrån den Nya Zeeländska.

Vad jag vill ha sagt är att just främst fel hastighet kan skörda väldigt många dödsoffer. Att alkohol och droger vid framförande av fordon spelar stor roll är ju känt och mer accepterat än motsvarande för hastigheten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.