Nästa artikel
Så undviker du vattenplaning
Nyheter

Så undviker du vattenplaning

Publicerad 7 augusti 2018
Regnet har lyst med sin frånvaro under större delen av sommaren. Men när skyfallet drar in gäller det att köra på rätt sätt.
Fenomenet vattenplaning uppstår när mönstret på däcken inte klarar av att leda undan vattnet och det uppstår en slags vattendyna undertill. Däcken tappar då greppet och föraren förlorar styrförmågan över bilen.

Däcktillverkaren Nokian Tyres delar med sig av sina bästa råd om hur man slipper vattenplaning på bilen. Det första är att köra med de bästa förutsättningarna, det vill säga ha bra mönsterdjup och rätt lufttryck i däcken. Om man känner att man förlorar greppet på vått underlag är det viktigt att ta det lugnt. 


– Om bilen börjar vattenplana så släpp gasen och frikoppla, det vill säga om bilen har en manuell växellåda. Bromsa inte och vrid inte på ratten. När hastigheten minskar kan greppet återkomma väldigt snabbt och därför är det viktigt att hjulen är riktade rakt fram och inte åt sidan, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres i Sverige. 

Om regnet plötsligt börjar vräka ner gäller det också att anpassa hastigheten och lämna stort utrymme till bilen framför. 
– Den viktigaste säkerhetsåtgärden som du som förare kan göra är att anpassa hastigheten efter förhållanden. Regnar det mycket så bör hastigheten minskas med upp till 15-20 km/tim för att däcken ska hinna leda bort vattenmassorna mellan däcken och vägen, säger Emil Sundholm.

Många tungt trafikerade vägar har dessutom djupa vägspår som fylls med vatten när det regnar. Här är det bra att försöka undvika att köra i spåren, eftersom risken för vattenplaning är större där.

Diskutera: Vad är dina bästa råd för att undvika vattenplaning?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-08-07 23:39
N-iklas

"mönsterdjup"...
Det viktigaste och enklaste sättet är att välja däck med ett mönster som är mycket bra på att dränera undan vatten, många däck är dåliga på det genom korkat mönster och där spelar det ingen roll om det är nytt, det är dåligt likafullt.

Alltid kört med Pirelli P6000, helt okänsligt för vatten och förövrigt enastående på alla andra sätt också.

#c • Uppdaterat: 2018-08-07 23:41
N-iklas

.

#d • Uppdaterat: 2018-08-08 10:07
Styggavargen

Mönsterdjup, räcker bara en liten bit..men det är viktigt att ha bra däck det håller jag med om. Men just tanken, jag har nya däck och behöver därför inte sakta ner är det farligaste man kan tänka.

#e • Uppdaterat: 2018-08-08 10:13
Styggavargen

P6000, det är ett väldigt gammal modell. Utvecklingen går framåt och det finns betydligt bättre däck som både är billigare och bättre idag. Ta en titt på Continental, deras premium contact serie är bra och prisvärd.

#f • Uppdaterat: 2018-08-08 10:54
saabnisse

P 6000 hade jag för femton år sedan och minnet jag har från dessa var deras likhet med järnhjul, värre oväsen har jag inte haft på några däck!
Vattenplaning var ju väldigt vanligt i ungdomen då all färd gjordes på slicks, mönstrade däck var ekonomiskt ouppnåeliga.
Då gällde det verkligen att anpassa farten och det kunde räcka med 20km/t för att det skulle glida.
Man ser ju vad som händer med F1-bilarna vid regn.

#g • Uppdaterat: 2018-08-08 13:37
Axa

Bästa sättet att undvika vattenplaning är att undvika regnet och köra fort som 17 ifrån det...
X-D

#h • Uppdaterat: 2018-08-08 14:18
Roy J

Givetvis vet vi alla att det är mest med vatten i mitten av körbanan, i bilspåren.
Minns ett ställe på den till synes jämna asfalten på E4:an norrut ungefär vid Bredäng där jag då alltid såg till att hålla rak kurs vid regn. Där fanns en smått osynlig vattensamling som det gamla Transit-skåpet alltid planade genom.
Ser jag en vattensamling så tar jag förstås ner farten så gott det går innan. Är det i en kurva, vinklar jag upp bilen så att jag kan köra rakt genom vattnet.

Ska vi verkligen än en gång behöva dra alla argument varför de bästa däcken ska sitta bak? Skillnaden ska förstås vara så liten som möjlig.
"Jag har aldrig förstått varför man ska ha bästa däcken bak." Nej, det var just det …
Man kan mycket väl ha klarat sig länge trots att man gör fel.

#i • Uppdaterat: 2018-08-10 12:37
N-iklas

Varför gå över ån efter vatten?
Har man något som är perfekt utan minsta fel eller brist varför ändra?
Däckvalet kan få olika effekt beroende på vilken bil de sitter på, det är inte självklart att alla däck passar på alla bilar, det är möjligt att P6000 råkar vara perfekt för en gammal bakhjulsdriven bil från 1991, men inte alls lika bra på en annan.

Continentals däck har ett mönster som påminner väldigt mycket om däck från 1980-talet, ett sådant med tre längsgående linjer satt på Ascona GT/Sprint 1987-88 och ett snarlikt mönster, om än inte identiskt, fanns även på gamla Gislaved, om det är så hypermodernt endast därför att det är ett nytt tillverkningsdatum kan man verkligen ifrågasätta.

#j • Uppdaterat: 2018-08-10 16:34
systembolaget

Svar på frågan: sänk hastigheten rejält och använd sunt förnuft, svårare är det inte.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.