Nästa artikel
Bilfrågan: Varför dubbla rör?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför dubbla rör?

Publicerad 8 juni 2018 (uppdaterad 7 augusti 2018)
Frågeställaren undrar om dubbla avgasrör verkligen gör någon nytta. Illustration: Johan Isaksson.
"Handlar det här bara om en macho-förlängargrej eller är det till någon verklig nytta?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Det är alltmer vanligt med dubbla avgasrör på nyare bilar. Jag kan se behovet om man har en åtta liters V8 med quadturbo, men på en vanlig bil? Handlar det här bara om en macho-förlängargrej eller är det till någon verklig nytta? Förutom att gynna reservdelsförsäljningen?
Stig 

Svar:
Du har rätt i de allra flesta fall är antalet slutrör, ofta integrerade i en snygg diffuser, en fråga om design. Och visst är det väl snyggt. Men avgassystemets funktion gentemot motorns arbetssätt görs främst i grenrör och i avgassystemet med rätt längd, rätt krökning, dimension och genomströmning, det vill säga långt innan avgassystemets utblås, som på Svenssonbilar i de flesta fall räcker med ett slutrör.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du – snyggt eller onödigt med dubbla avgasrör?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-06-08 08:14
L. Mäkinen

Dubbla avgasrör kan vara snyggt när de sitter intill varandra, men inte när de är i vardera hörn av bilen. Rören får dessutom inte vara i blank metall, men det gäller överallt på bilen. Mattborstat ska det vara och enbart max en dm synligt.
En absolut dödssynd designmässigt är att ha ett grovt rör monterat utanpå ett klent där man kan ana det klena bakifrån.

#2 • Uppdaterat: 2018-06-08 10:37
hultarn

Det är väldigt poppis med stora snyggt formade avgasutsläpp. Fast, de är fejk, för inuti sitter små runda rör.
Och på många bilar (ofta SUV) ser man ett smalt enkelt rör under bilen, ser löjligt ut i kontrast till de stora slutrören.
Sen kan man ju fundera på hur mycket vikt och kostnad denna designgimmick medför.

#3 • Uppdaterat: 2018-06-08 12:09
adzam

mycke fåfänga i bilvärlden

#4 • Uppdaterat: 2018-06-08 13:06
Millenia

Avgasrörens utformning har avgörande betydelse för både prestanda och utseende :-)

https://www.mecum.com/lots/SC0516-250416/1978-dodge-d150-lil-red-express/

#5 • Uppdaterat: 2018-06-08 13:30
Klarsynt

Det mesta på en bil är väl en fråga om design, så även detta. Inget fel på det.

.

#6 • Uppdaterat: 2018-06-08 14:15
Axa

Det är ju iallafall snyggare än på den tiden folk åkte i 240 med hela systemet hängandes halvvägs ner till marken.

#7 • Uppdaterat: 2018-06-08 15:29
Arne Nilsson1

Min sommarbil har fyra rör. Vid normal körning är två av rören öppna så bilen knappt hörs. Trampar man på gasen så öppnas spjäll i två rör till. Då blir det ett maffigt ljud. Är det nödvändigt? Tja. Men skönt att vanligtvis åka tyst för att sen få lite morr när man gasar på.

#8 • Uppdaterat: 2018-06-08 17:35
Alfie

Jag är stolt MACHO och har 4 rör som är ORGINAL på min SKODA ! häpp de ni Pes-Nissar Ha ha ha.!!!

#9 • Uppdaterat: 2018-06-08 18:43
Roy J

"Vet du varför en Folka har dubbla avgasrör?"
"Näe …"
"Har du sett en skottkärra utan två handtag?"

Gammalt skämt från tiden det inte var särdeles coolt.

#a • Uppdaterat: 2018-06-08 19:26
N-iklas

Nå det har ju funnits tvärt om, även om jag inte vet hur vanligt, "min" bil har två avgasrör hela vägen framifrån till sista ljuddämparen varifrån det är enkelt.
Så där handlar det om att dölja att det är dubbelt.
Orsaken till dubbelt är uteslutande tekniskt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.