Nästa artikel
Diesel och bensin över 16 kronor litern
Nyheter

Diesel och bensin över 16 kronor litern

Publicerad 18 maj 2018 (uppdaterad 12 december 2018)
Drivmedelsbolagen har höjt sina riktpriser idag. Både bensin och diesel kostar nu mer än 16 kronor per liter vid pumpen.

Literpriset för blyfri 95-oktanig bensin höjdes 18 maj till 16,16 kronor. En liter diesel kostar 16,06 kronor. Detta enligt OKQ8, Preem och Circle K:s listor över riktpriser på drivmedel för privatkunder. Det är en höjning med 20 öre per liter sedan sist priserna justerades.

Efter att USA dragit sig ur kärnenergiavtalet med Iran steg världsmarknadspriset på råolja till 80 dollar per fat. 

Diskutera: Vad tycker du om drivmedelspriserna?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2018-05-19 07:50
knauer

Att ny teknik och grön omställning ska kunna lösa klimatkrisen är ett stort självbedrägeri. Det är anmärkningsvärt att man inte pratar om elefanten i rummet, dvs att trots att vi satsar hårt på förnybara energikällor så har vi ännu inte ersatt en enda droppe fossil energi. Tvärtom ökar vi bara på vårt beroende av energi. Världens energianvändning ökade med 2,1 procent år 2017. Den förnybara energin stod för cirka 30 procent av ökningen medan den fossila energin stod för 70 procent. Det torde vara uppenbart för den normalbegåvade individen att inse korrelationen mellan ökat energibehov och populationstillväxt. Det är hög tid att vi begränsar populationstillväxten av människor på denna planeten. Föga förvånande vill svenska politiker istället via ekonomiska incitament uppmuntra att vi ska föröka oss så mycket som möjligt i detta landet. Flerbarnstillägget ska bort ty det är inte ekologiskt hållbart att erhålla ett extra bidrag på 4114 SEK vid sex avlade barn och sedan ökar bidraget successivt med 2500 SEK per barn. Vad gäller den svenska bensinskatten så slår den hårdast på låginkomsttagarna, paradoxalt nog den grupp som miljöpartiet säger sig värna mest om. Jag själv, som enligt statistiken klassas som höginkomsttagare, har köpt mig en elcykel av rent principiella skäl. Jag ska minimera min bränsleskatt till dessa inkompetenta politiker. Återigen visar detta att miljöpartiet via elcykelpremien gynnar höginkomsttagarna. Bra jobbat Fridolin!

#116 • Uppdaterat: 2018-05-19 08:08
skidoo1238

Ja vi klagar inte än så länge fast bensinen kostar 16,19.
Ny modern billig ekonomisk stor bil med låg skatt och försäkring och som tar halvlitern med bensin och vi samåker till jobbet och åker gratis var annan,/tredje vecka och gör förmodligen som alla andra med avdrag i deklarationen och får igen pengar på skatten.
Min milkostnad kanske ligger på max 4-5 kronor utan att ha räknat.
Det gäller att bo på rätt ställe :)

#117 • Uppdaterat: 2018-05-19 08:14
Simon no1

Tänk att man med en snål bil kommer över en mil för 8:- förr när bensinen kostade 8:- så drog en bil nästan litern, så man kan säga att bränslet kostar ungefär det samma idag om man köper snål bil :)

#118 • Uppdaterat: 2018-05-19 08:39
Dull

Sluta gnälla. Och sluta tanka. Sluta köpa bilar som ska tankas. Om man kör mycket blir det alldeles för dyrt med fossilbilar.

Om du på fyra med en bensinvolvo år kör 20000 mil får du betala 300kkr för bränsle
Skatter ca 20kkr.
Service och reparationer: 60kkr
Värdeminskning: 300kkr
Tillsammans kostnader på 4 år: 680 kkr!

En fyrhjulsdriven Tesla ModelS 75D kostar efter statens bidrag 842kkr
Du tankar den hemma för ca 25 kkr på fyra år annars gratis på Teslas egna Superchargers som täcker hela Europa.
Service behöver inte göras, men säg att du gör en eller två servicar på fyra år för 16kkr och reparationer förlika mycket. Skatt 1kkr.
Efter fyra år har du en bil som har halva garantin kvar på drivlina och batteri och som du kan sälja för ca 500kkr, kolla gärna priserna på blocket. Kostnader på fyra år tillsammans 400kkr. Sluta gnäll och köp en tesla. Har du inte råd så köp en 4 år gammal tesla. Jag har inte råd med en Volvo.

#119 • Uppdaterat: 2018-05-19 10:10
Rutger Jönåker

Dull - Vilken bensin Volvo förlorar 300kkr på 4år? Måste vara nån för 5-600kkr i nypris... Och 20.000mil på 4år!!! Hur många kör det? Märkligt räkneexempel...

#11a • Uppdaterat: 2018-05-19 10:19
Styggavargen

Men om bara rika vinner på tex en subvention för elcykel, så är det väl ändå också de rika som måste köpa ut både elbilar och elcyklar så att den fattige har råd att köpa dessa som begagnad. Bilhandlaren står där idag med SUV bilar ingen vill ha, tex en quashqui med diesel motor. Framför oss kommer nu massor av begagnade bilar förbli osålda för de har onödig fyrhjulsdrift, diesel motor och energikrävande SUV kaross. Väldigt långsiktigt av rika att köpa bilar som är de mest miljövänliga som de äger ett fåtal år.

#11b • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Antag att vi kör 1500 mil/år med en bil som förbrukar 0,8 l/m= 1200 l.
Vid en förbrukning på 0,6 l/m förbrukas 900 l.
1200 l a 16,19 kr/l ger 19428 kr.
900 l a 16,19 kr/l ger 14751 kr.
1200 l a 15,19 kr/l ger 18228 kr.
900 l a 15,19 kr/l ger 13671 kr.
En kr lägre pris per liter ger en besparing på 1200 kr vid 1500 mil och 0,8 l. En besparing på 900 kr vid 0,6 l förbrukning.
Dom 300 liter lägre förbrukning vid 0,6 exemplet ger en besparing av 4557 kr vid pris 15,19 kr och en besparing av 4857 kr vid 16,19 kr/l.
Köp alltså en snålare bil!

#11c • Uppdaterat: 2018-05-19 10:33
2fast4you

Fylte diesel i dag, pumpepris 13,79 helt ok pris det

#11d • Uppdaterat: 2018-05-19 10:37
Reinhard

Som grädde på moset kommer reseavdragen försämras,när folk på diverse forum skriver att man fuskar i grupp,straffas man som grupp.
Någon som tror annat?
Sedan är bränsleskatterna ocker när större delen är skatt,10 kr i skatt på en liter det är tamejfan lika illa som smslånebovarna.

#11e • Uppdaterat: 2018-05-19 11:01
knauer

Stygga vargen: för det första har du fel angående ditt påstående att "massor av begagnade bilar förbli osålda för de har onödig fyrhjulsdrift, diesel motor och energikrävande SUV kaross". Befolkningen i de forna östländerna (numera EU länder) köper dessa bilarna. Det är stor efterfrågan på denna typ av bilar. Lyft blicken ovanför ankdammen Sverige. För det andra är det inte ett dugg bättre för miljön att ersätta SUV:ar med bränslesnålare och lägre bilar med låg luftmotstånd. Det bästa man kan göra för miljön är att begränsa världens befolkningstillväxt. Och det kommer att ske på ett eller annat sätt. Huruvida detta sker genom krig pga de begränsade resurserna eller genom att fler dör pga tex utbredd antibiotikaresistans återstår att se. Naturen strävar alltid efter jämvikt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.