Opel Insignia - Motorer och priser officiella

262 inlägg 0 nya

Insignia. Skärmen i jämnhöjd med resterande instrument:

Den praktiska ergonomin i fråga om lätt att se och röra vid skärm och klimat reglage är sämre i Corsa, det är inget som underlättar försäljning.

Jag förvånas inte alls av att VW säljer, praktisk funktion är ett starkt kort, men det innebär inte att inte också andra värden kan få lov att leva.

Om all konst och kultur aldrig funnits i världens historia utan endast hantverkare som tillverkade verktyg skulle välden verkligen varit ett Mordor i svarta askhögar.

Talar man om känsla och modernitet så är det för mig något som inte handlar om funktion utan istället en allmän upplevelse av utseendet.
Ett gammalmodigt utseende blir inte modernt bara för att det är praktiskt funktionellt, i så fall skulle flera bilar från 1970-talet anses som moderna, det skulle nog få hålla med om.

Och känsla, en känsla kan vara vad som helst, men för mig är en känsla skönhet, musik, enbart en emotionell existens, helt frikopplad från mekanisk funktion.

Något som överhuvudtaget inte finns i Polo eller i någon VW oavsett modell, Passat CC/Arteon försöker men med väldigt blandad framgång, känslor är inte något VW är speciellt bra på.
Så här måste man uppleva en känsla som något helt annat än vad jag upplever vara en känsla.

Orsaken till den sämre ergonomiska funktionen i Corsans panel är att det fanns en målsättning som var större än funktionen och det var att Corsan måste upplevas annorlunda än den gamla och större och elegantare och lyxigare än den gamla trots att det är samma bil i storlek och kaross.

För att lyckas med detta prioriterades en bred panel med en bred svepande horisontell linje som visuellt skapar ett sådant intryck och en låg känsla för att få mer luft och rymd ovanpå panelen mot vindrutan.

Att Corsans instrument ligger ovanpå en lägre panel istället för inpassade i en låda skapar en luftigare och rymligare känsla.
Det är detta det handlar om och det var detta som prioriterades över allt annat.

Polons panel är klumpig genom att allt är samlat så högt upp, en instängd, tung, hög känsla, en i grunden låda med allt som går att få in på ytan.
Det skulle få Corsan att kännas liten och instängd med en sådan panel och det var precis det intryck man absolut ville undvika.

Jag Upplever inte alls VW inredningar i någon modell som förmedlande någon högre klass eller kvalitet utöver att det oftast, men inte alltid, är välbyggt rent materiellt sett, det finns billiga detaljer också i VW även om det tar tid att upptäcka dem.

Det jag utgår från är form och utseende, VW har inget att erbjuda på den punkten och när grundförutsättningen saknas blir det svårt att få resten att flyga.

Form och utseende utgående från min uppfattning om emotionell dimension, känslor ej kopplade till ett verktygs praktiska funktion i en hantverkares hand utan en konstnärlig känsla i vad som i jämförelse bäst beskrivs som en romantisk erotisk upplevelse.

Jag utgår från att denna min upplevelse av vad känslor är, är lika svår att förstå för den som är en hantverkare på jakt efter en ny hammare, som jag har att förstå hantverkarens hängivna njutning inför klangen när hammaren träffar spiken.

Men den bristen på ömsesidig förståelse får man nog leva med är jag rädd.

Corsans ratt har designmässigt mycket mer förfinade detaljer och linjer än den enkla VW ratten.

Corsans ratt har ett mycket mer påkostat läderarbete, perforerat med fler detaljer och linjer, ser betydligt dyrare ut med sneda eleganta skarvar och två olika ytor, mot tre enkla raka skarvar i en enkel yta på Polo.
Polons ratt är därtill grå medan Corsans är svart, svart ser klart högklassigare ut.

Polons svarta nedre eker får det att se ut som ratten är tvåekrad, ytterligare förstärkande ett enkelt och billigt intryck.
Polons nedre svart dubbla eker är i ett enda enkelt utförande bara en svart ram, medan Corsans är en hopsatt del med en inlagd metalldekoration, mycket mer arbete är nedlagt.

Knapparna i ratten på VW är ergonomiskt sämre då de är utan åtskillnad i en plan jämn yta, de är fler och det gör att man har svårare att trycka på dem på rätt ställe utan att kasta en blick var man sätter fingret.
Corsans knappar är enkla, färre och tydligt uppdelade, man kan sköta dem när man blundar utan att någon gång trycka fel.

För övrigt har flera andra tillverkare en liknade rattdesign som Opels vilket visar att man ser den som något attraktivt.

Det bara om ratten.

Direkt efter Corsan kom Karl och då hade den en panel som prioriterade funktion istället och det märks att den känns något mindre och något mer instängd än Corsan, panelen i Karl är Opels version av samma princip som i VW panelen.

För övrigt är det väl så att nya Polo har samma förhållande med skärmen överst och ventilationsgallren under.

I ett bruksföremål ska alltid funktion gå före form. Att göra något estetiskt tilltalande utan att det är praktiskt användbart är ingen konst. Det är endast uselt ingenjörsarbete.

Insignia har det rätt och smart placerat. Dessutom hastighetsmätaren i mitten. HUD är också bra.

Det där med att dra isär mätarna ser jag ingen poäng med. Ofta skyms delar av mätarna bakom ratten och händerna.

Corsans panel är ett bra exempel på överdesign utan smart funktion. Att placera (ofta likadana...) knappar och reglage långt ner mot golvet är inte bra. Där har ju Volvo misslyckats på senare modeller, det kryllar av knappar i liknande form och färg på mittkonsollen. Förr var Volvo föregångare på den fronten, men det var på 140-tiden... Sen blev det "modernt" med mittkonsoll och sedan fylla den med knappar.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

För länge sedan, som ung grön konstruktör, sa chefen till mig: "Låt aldrig, aldrig, form gå före funktion, glöm aldrig det!".
Nu handlade det förstås om försvarsmateriel, men det spelar ingen roll, det är precis som Mäkinen skriver.
Men i N-iklas värld, där Opel tydligen är ett religiöst kultföremål, ska alltid design prioriteras, funktion är bara tråkig och finns den inte hos Opel är den helt onödig beroende på att det var något som Opel uppfann för trettio år sedan och ansåg överflödigt.
Opel är ett magnifikt konstverk, närmast att jämföra med Sixtinska Kapellet och bör hyllas för detta.
Om man jämför någon annan bil med Opel och tycker att man där har lyckats bättre med vissa lösningar har man inte förstått det vackra i Opel.
Och han får kanske rätt, det dröjer kanske inte länge innan den sista Opeln står på museum.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men Opels bilar är inte enbart bruksföremål och det är därför det ser ut som det gör.
En ingenjör och tekniker är helt bortkopplad från att förstå sådant.

Jag skulle gärna vilja att någon förklarade hur allt det jag beskrev om ratten t.ex. är fel och inte sant, det skulle var intressant.

Jag kan heller inte förstå varför man avvisar målsättningen med en luftig och rymlig känsla i bilen och tycker det är bättre med en instängd.

Ingen kommentar om Karl som kom direkt efteråt där behovet av luftighet i en gammal kaross inte fanns.

En massa ord men inget som tar upp de förklaringar och motiveringar jag skrev, bara tomt ideologisk prat.

"En massa ord men inget som tar upp de förklaringar och motiveringar jag skrev, bara tomt ideologisk prat."!
He-he, den var bra!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kan inte se hur "luftigheten" skulle prioritera bort funktion och säkerhet i Corsa.

När det gäller rattens utformning är ju mycket kopplat till smak, och den kan egentligen inte diskuteras.

Fast, jag kan inte se någon anledning till "platt" underkant på ratten i en vanlig bil. Nu pratar jag generellt, inte bara Opel.

På en formelbil där det inte finns utrymme för benen - ja, men på en vanlig bil - nej.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

"Jag kan inte se hur "luftigheten" skulle prioritera bort funktion och säkerhet i Corsa."

Jag rädd att det nog är så, om någon kan komma på hur man ska kunna placera in en Polo panel i Corsa utan att det bli instängt så..?
Det går inte att kombinera dessa båda mål om inte karossen görs större.
Det skulle gå att flytta upp skärmen 5-8 cm och det tycker jag nog man kunde ha gjort, men då hade det sett väldigt hoptryckt ut.

Jag skulle själv inte ha placerat skärmen där om jag haft att bestämma det, jag tycker att hela lösningen är ogenomtänkt och ovanligt tveksam för en Opel, tidigare har skärmen alltid suttit högst upp, att plötsligt flytta ner den går emot all tidigare tradition och inverkar betydligt på funktionen.

Men jag kan se varför man gjorde det och inse att den motiveringen var befogad.
Denna Corsa är i grund och botten en nödlösning därför att GM snålade med pengarna för utvecklingen av en helt ny, detta är en effekt av det.

När man sedan nästan har tagit fram en färdig ny bil och investerat miljarder i det så skrotas tvärt hela projektet och slängs på sophögen, ingen normalt funtad skulle bära sig så sjukt åt, men GM och PSA tycker det är finfint att agera så.

"När det gäller rattens utformning är ju mycket kopplat till smak, och den kan egentligen inte diskuteras."

Det är svårt att se hur det kan vara så, en enkel och billig med billiga material respektive dyr utformning är en mycket tydlig skillnad, skillnaden i knapparnas funktion är också mycket tydlig, det finns ingen fråga om smak här.

Ja du N-iklas - då är rolig du. Du ser ständigt brister i andras argumentation men ser aldrig motsvarande i din egen. Men alla är ju fria att tycka vad man vill så det är bara att fortsätta...:) Man får sig ju ett gott skratt emellanåt och det sägs ju förlänga livet...:)

Nej visst ni må tro jag skrattar åt ett och annat.

Jag vill ha detalj diskussioner men får bara svepande ord utan innehåll, det ger inget bra intryck eftersom det ser ut som personen på andra sidan tycker mycket men inte vet hur han ska motivera och förklara sitt tyckande.

Allt blir ju enkelt om man inte behöver gå in på detaljer.

Skärmen i Corsa sitter fel ur trafiksäkerhetssynpunkt. Föraren ska ha kontroll över kontrollerna utan besvär.

Som konstruktör har man två grundregler:
FFF
KISS
Sen kan man fundera över hur man ger rätt taktil känsla och efter det om utseendet går att anpassa utan att ställa till det för de parametrar man redan satt.

N-iklas wrote:
Nej visst ni må tro jag skrattar åt ett och annat.
Jag vill ha detalj diskussioner men får bara svepande ord utan innehåll, det ger inget bra intryck eftersom det ser ut som personen på andra sidan tycker mycket men inte vet hur han ska motivera och förklara sitt tyckande.
Allt blir ju enkelt om man inte behöver gå in på detaljer.

Svepande ord utan innehåll?
Snarare tycker jag att du besvarar andras åsikter och argument med svepande ord, många ord... ofta kopplade till Opels överlägsenhet. (som du själv uppfattar den)

Jag har inga problem med bra lösningar oavsett vem som kom med dem, och alla fabrikat har sina brister, även Opel. Det är bara att inse.

Biltillverkare gör vad de kan för att producera plusresultat, att bara försöka göra alla lyckliga fungerar inte.

På 60-talet skrattade man åt japanerna, "japanskit" var ett begrepp. Men, sedan lärde de sig att bygga vettiga bilar och blev plötsligt en konkurrent till etablerade märken.
På 80-talet skrattade man åt t.ex. Daewoos variant av Kadett, idag gör man bra bilar som tar marknadsandelar från de etablerade.

Nu kommer kineserna allt mer, och snart är säkert även Indien allt större hot. De två länderna står för en tredjedel av jordens befolkning, har billig arbetskraft och en enorm tillväxt.
Självklart kommer det ha påverkan på europeisk bilindustri och de måste försöka finna vägar att behålla marknaden.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Insignias bräda ser bra ut, så ska det se ut. Karls (#243) är defekt, man kan inte ha pianolackade svängda partier runt en skärm. Dels stör dom enormt och dels blir de snabbt solkiga. Men det finns säkert någon tanke bakom det också. Det är ju en Opel....

N-iklas wrote:
Men Opels bilar är inte enbart bruksföremål och det är därför det ser ut som det gör.
Jag kan heller inte förstå varför man avvisar målsättningen med en luftig och rymlig känsla i bilen och tycker det är bättre med en instängd.
En massa ord men inget som tar upp de förklaringar och motiveringar jag skrev, bara tomt ideologisk prat.

Alla vanliga bilar är ju bruksföremål, oavsett fabrikat... Oavsett om det står VW, Opel, Toyota, Fiat, Peugeot eller vad som, så är det bruksbilar.
Vi pratar inte om Koenigsegg här.

Flera här har ju förklarat sin syn på saken om panelen, och det förefaller att alla utom du, Niklas, tycker att de föredrar skärmen högre upp.
Ingen annan har pratat om instängdhet, och jag kan själv inte se att en smart instrumentpanel skulle medföra den känslan. Ett par cm lär inte ge någon klaustofobi, men däremot ge en bättre säkerhet vilket är viktigt.

Så, det är nog inte vi som står för "tomt ideologisk prat"...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nej Hultarn: Vi har fått lära oss att alla bilar är bruksföremål utom Opel. Varenda Opel har istället en plats i det konstnärliga finrummet.
Enligt senaste uppgifter så köpte PSA upp Opel enbart för att på hemmaplan kunna motivera varför bilarna (konsthantverken) skall ställas ut bland övriga storheter, både på Musée d'Orsay, Galerie nationale du Jeu de Paume samt Louvren. Enligt uppgift skall man tydligen redan under nästa år ersätta den välkända Louvrepyramiden med en större version av nya Insignia som skall pryda entren till museet.

MVH AL

https://m.youtube.com/watch?v=8r-e2NDSTuE

A.L, nya Insignia är så stor och vacker att de faktiskt tänker flytta in hela Louvren i en sådan.

Kricko wrote:
A.L, nya Insignia är så stor och vacker att de faktiskt tänker flytta in hela Louvren i en sådan.

Aha, ja det var nya uppgifter för mig. Enligt källor lär annars Vatikanstaten varit intresserad, då man tycker att utbudet hos Musei Vaticani är lite klent - och behöver höjas upp med en och annan Corsa. Men tydligen satte GM stopp för sådana planer då man ju inte är helt nöjda med relationen till Fiat.

MVH AL

MVH AL

https://m.youtube.com/watch?v=8r-e2NDSTuE

Kan inte påstå att Polon känns instängd, har nu kört den nästan 2000 mil på ett år och har inte för en sekund känt mig instängd... :-)

Hade en spejsad instrumentering stått överst på priolistan så hade valet fallit på en Fiesta, men en ogenomtänkt instrumentering kan ta fokus från bilkörningen vid letande av knappar och vred.

Visst finns det billiga lösningar som vredet till inställningen av sidobackspeglarna t.ex. hastighetsmätaren hade gärna fått sitta i mitten, nu använder jag den digitala istället, och läderratten, som för övrigt är svart och inte grå, hade gärna fått vara lite tjockare, men jag har heller aldrig påstått att Polons inredning skulle vara ett under av kvalitet och perfektion.

Men allt sitter där jag förväntar sig att det ska sitta, utformningen är tråkig och omodern enligt vissa, funktionell och tidlös enligt mig.

Sen finns det små detaljer som förhöjer trevnaden som t.ex. gummerade vred till ventilgallren, flera fack för småprylar i handskfacket och bra materialval i de ytor man oftast berör.

Tror inte att t.ex. Corsa och Fiestas inredningar står sig lika bra som Polos om tio år, men detta är ju en fråga om tycke och smak, inte om rätt eller fel.

Synd dock att inte nya Corsa får en vettig chans, tror den kunde blivit klassledande, inte minst om den fått en lika aggressiv prissättning som Insignia.

Jaha som vanligt en Opel tråd som spårar ut. En j..la massa rappakalja från båda sidor.
Trodde i min enfald att det skulle handla om NYA Opel Insignia men vad man bedrog sig.
Jag har i alla fall provkört den men en kort tur ,men jämnförelse med min nuvarande Insignia så kan denna verkligen slå även på VW/Volvo landet Sverige.
Om man bygger en Insignia sportstourer med stora bensinaren(stora dieseln kommer att kosta samma enl mina källor) och med de mesta i paketväg så hamnar man runt 360-370.000 och det är ett mycket konkurrenskraftigt pris.

Lägg till ny kommentar