Vi bilägare jämför hybrider med anpassad körning för hybrider nu för tiden eller ?? !!!!!!!!!!!!

70 inlägg 0 nya

@skidoo, och hur ser månadskostnaden ut om du tar hänsyn till värdeminskningen? Du kanske köpte en manuell bil, med hybrid får du alltid auto på köpet. Påverkar både köpeskilling och inte omöjligt förbrukningen, i mitt fall DEFINITIVT humöret, ogillar starkt att köra manuellt, inga problem såklart men varför? Testade nya Insignian igår och demo fanns endast med diesel-manuell. Känns verkligen som ett steg till historien då man vant sig med automat. Sitter man i sitsen att man måste vända på varje slant, så kanske det helt enkelt inte är försvarbart att lägga till den extra pengen vid nybilsköp för att få automat, det köper jag. Men kanske när det är dags att byta bil så har man igen det pga manuella bilar troligen (min egen spekulation) blir mindre attraktiva.

Man kalkylerar ofta till sin egen fördel, att lämna värdeminskningen i månadskostnaden er ett typexempel, visst verkar den nya bilen billigare än den gamla, men hur man än vänder sig så kommer bilen att tappa ca 100000 kr på 3 år om det är en hyfsat normal bil. Det får man mycket bränsle för om man nu vill vara sån:)

Värdeminskningen brukar uppskattningsvis vara ca 50% vart tredje år de första åren, lite beroende på hur attraktiv bil man valt, men vid byte brukar den ändå tyvärr vara mindre värd än man räknar med.
Alltså en 200000:- bil får man kanske ca 100000:- för i inbyte och som skarj skriver är det pengar som man helt förlorat, men man har ju haft en hyfsat ny bil under dessa år.
Har man kört 4500 mil så blir det ändå drygt 22:-/mil som ska jämföras med en extra förbrukning på 0,1 l/mil i förhållande till den uppgivna, alltså ca 1:50:-!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

skidoo1238 wrote:

När man har familj, måste vända på alla mynt några gånger, dåliga erfarenheter av begagnade bilar med höga totala kostnader, ringa tekniskt kunnande.
Man behöver förmodligen alla råd man kan få och relevanta tester är väl en del till att man kan välja rätt och få en total ekonomisk rätt bil val vad det gäller bränsle,service ja hela bilens kostnader.
För närvarande på vår nya bil sänkte vi vår förbrukning i runda slängar med dryga 3000:- mindre till macken per år och sedan en fordons skatt på 385:- i stället för det femdubbla, vagnskadeförsäkring som ingår i tre år, tre års fabriks garanti, och den låga räntan förstås.
För våran del känns det som en besparing eller vi har i alla fall en lägre månads kostnad nu med våran nya årsgamla octavia mot den tidigare gamla bilen med reparationer och bränsle och det bästa att man slipper bekymra sig.

Jag förstår Skidoo 1238 att i din situation jagar man varje öre. Men läs saabnisses inlägg # 23 ordentligt så förstår du vad jag menar att soppakostnaden är peanuts i det stora hela.
Bränslekostnaden ser du varje gång du tankar medans värdeminskningen ser du inte för ens du byter bil och då måste du räkna på det för att se den kostnaden.

Det är diesel som får världen att snurra!

Den som inte varit drabbad. Inget kunnande eller kan knappt byta däck.
På den några år inte billiga begagnade bilen ständigt återkommande reparationer.
Service med kamremsbyte enligt verkstad, 11300,
7 månader senare besiktning och rep av bromsar bak 8400:-
6 månader senare motorlampa lyser och kat byte 10000:- osv, osv.

En verklighet för allt för många som bara inte kan någonting och är tvungen att öppna börsen och acceptera vad besiktning och verkstad säger i alla lägen.
.
Med ny bil, 2500:- i månaden och efter två-tre år inbyte och en förlängning av avbetalningen och på den tiden ett oljebyte på 2200:- och inga däcksbyten och anndra skit kostnader och som sagt sedan kvitterar man ut en ny bil igen med ett antal tusen lappar i mellan..
Jag skiter i förlusterna eller inbytes priser hit och dit jag har min fasta kostnad med tre års fabriks garanti och en ny säker och billig hyfsad standard bil som går billigt.
Jag har alltid en varm bil både på stan och på parkeringen med bensinvärmaren och slipper den "billiga" dyra begagnade korea eller tysk dieseln som aldrig blev varm på hela vintern, femdubbel skatt och törstig som få på vinter halvåret , vilket dom flesta dieselanvändare inte erkänner eller fattar för dom inte har koll.
Ja visst lurar man sig skälv men bekymmers fritt och säkert med alla moderna säkerhets faktorer för familjen och med trafikanterna.
Som sagt jag skiter i och skrattar mig harmynt åt era argument efter mitt liv med gamla bilar och nu har man en tysk/tjeck med lite extra allt och kan köra bensin under 0,5l/m för samma pengar utan att räkna eller fundera det minsta på problem.

Men nu var väl tråden att vi bilägare kanske skulle göra en relevant test på ett antal dokumenterade snåla Familje bilar under samma förhållanden för oss vanliga bil ägare med tummen mitt i handen.

@skidoo, med ditt resonemang skulle jag förespråka privatleasing isof. Men du verkar inte inse att något i ditt tankesätt är häktande, givetvis gör du som du vill. Men om du skiter i förlusterna som ev. hamnar på 100000 kr under ett år, ursäkta språket, men hur i helvete kan du då bry dig om ev. ökad bränsleförbrukning? Reparationerna är ju en bråkdel av dessa i nästan alla fall som kan tänkas inträffa. Vill man absolut ha en fast kostnad per månad är det ju inte svårare än att nyttja tex VAGs kort och delbetala utan extra avgifter i 12 månader. Känns som självbedrägeri och inget annat, knappast som att vända på varje slant iaf, istf rekommenderas ett snack med lyxfällan, nya bilar är ALDRIG ekonomiskt. Sen kan man absolut tycka det är roligt med bilar, det förstår de flesta som hänger på ett bilforum, men ekonomi, glöm det!
För att svara på den egentliga frågan, det är inte lätt att göra ett test rättvist som du efterfrågar, körningen blir aldrig helt identisk. Kör man övervägande stad så tror jag hybrid är svårslaget och man blundar för inköp->värdeminskning. Tittar man på totalekonomi är en liten bensinare troligen mest ekonomiskt för de alla flesta om man inte kör massor med mil och mycket landsväg, då hamnar vi utan tvekan på en diesel. Detta är ingen rocket science och de flesta begriper det utan något test. Men sen vill många lite mer med sin bil, det stökar till allt, ekonomi är långt ifrån allt i mångas bilägande, så prova själv utifrån ditt körmönster och glöm för allt i världen inte bort värdeminskningen i beräkningen OM ekonomin påstås viktig för valet av bil, skulle säga att den är den helt avgörande delen av ekonomin. Månadskostnaden är ju inte intressant, det är ju slutnotan som betyder något. Köp, försäljning och allt där i mellan.

mso och skidoo, själv stavas det inte för att jag hänger upp mig på stavning generellt, men är det inte så att ni har samma också bil?

Ja kan tycka att många ser enbart på värdeminskningen och glömmer inköpspriset.
Det är två parametrar som följs åt, ge mycket få mycket, ge lite få lite men att tappet i % hamnar på jämnt ut men det finns givetvis undantag, en del märken och modeller störtdyker.

Skarj. Alla bilar är väl en enda stor förlust och det är som ett lott köp och har man otur kan en 60-80 tusen kronors bil vara en stor brak förlust också förutom att om oturen är framme ger den dig ett rent helvete och sömnlöshet också. Steget till vårt ny bils ägande var att vid två tillfällen på tre år vid två semester trippen tvingas akut hyra bil till hela familjen pga haveri.
Leasing kanske är bra men vågade inte ens fundera då vi har tre barn från välling och uppåt och dom alla skriverier om dom ibland höga returkostnaderna och att vi åker lite väl mycket 1700-2200 mil.
Jag tackar ändå vi bilägare för biltesterna som åtminstone gett oss en del bra info när vi tittat på nya bilar.
Sedan hybrid, el, diesel, bensin.
Det är ju det ständigt heta diskussionen hur bra eller dåligt det är och hur snålt allt är.
Ja ja man är hel lurad hur man än gör.

Gillar man bilar är det ju en sak, man lägger pengarna på något man gillar och kan försvara det ekonomiska vansinne det är just så. Vill man bara transportera sig och vara säker på att komma fram kan nog privatleasing vara ett alternativ till nybilsköp. Är bara bilen normalfin så är det nog ingen fara när den ska lämnas tillbaka, men är man nervös för kostnaden, vilket jag själv kan erkänna att jag skulle till viss del också vara så...nybil eller begagnad. Men tror att nästan all otur i världen aldrig gör en begagnad bil lika dyr som en ny om man räknar med värdeminskningen. Men till din fördel kan ju vara att en snålbil blir mer lättsåld som begagnad och har en mindre värdeminskning, men jag tror att folk generellt stirrar sig blind på förbrukningen och glömmer den riktigt stora posten. Det kan nog löna sig med en något törstigare bil men som är populär och lättsåld på begagnatmarknaden, sen ska man ju välja bil efter behov såklart, inte länt att åka Lupo bara för det är billigt om man har 5 personer i familjen samt drar släp titt som tätt.

Testade för övrigt en manuell Octavia 1.0 igår, översteg alla förväntningar faktiskt, trotts manuell;) Tyst och lättkörd, inte svag alls, vilket man kan tro om man läser databladet, som Vi bilägare skriver, behövs knappast mer kraft i en vardagsbil. Helst hade jag testat den med DSG, men finns inte att tillgå i min närhet. Absolut en bra bil, men vette tusan om den är så billig. Runt 250 papp hittar man rätt mycket bilar, nya som begagnade, verkar inte alls omöjligt att köpa en superb för samma pengar med dieselmotor DSG samt 2-3000 mil på mätaren, tror inte att det är en sämre affär för de allra flesta även om man inte behöver storleken.

Ja men dog små højtydende og diesel forurener der er ingen fremtid i disse biler Toyotas hybrid er fremtiden.

skarj wrote:
Gillar man bilar är det ju en sak, man lägger pengarna på något man gillar och kan försvara det ekonomiska vansinne det är just så. Vill man bara transportera sig och vara säker på att komma fram kan nog privatleasing vara ett alternativ till nybilsköp. Är bara bilen normalfin så är det nog ingen fara när den ska lämnas tillbaka, men är man nervös för kostnaden, vilket jag själv kan erkänna att jag skulle till viss del också vara så...nybil eller begagnad. Men tror att nästan all otur i världen aldrig gör en begagnad bil lika dyr som en ny om man räknar med värdeminskningen. Men till din fördel kan ju vara att en snålbil blir mer lättsåld som begagnad och har en mindre värdeminskning, men jag tror att folk generellt stirrar sig blind på förbrukningen och glömmer den riktigt stora posten. Det kan nog löna sig med en något törstigare bil men som är populär och lättsåld på begagnatmarknaden, sen ska man ju välja bil efter behov såklart, inte länt att åka Lupo bara för det är billigt om man har 5 personer i familjen samt drar släp titt som tätt.
Testade för övrigt en manuell Octavia 1.0 igår, översteg alla förväntningar faktiskt, trotts manuell;) Tyst och lättkörd, inte svag alls, vilket man kan tro om man läser databladet, som Vi bilägare skriver, behövs knappast mer kraft i en vardagsbil. Helst hade jag testat den med DSG, men finns inte att tillgå i min närhet. Absolut en bra bil, men vette tusan om den är så billig. Runt 250 papp hittar man rätt mycket bilar, nya som begagnade, verkar inte alls omöjligt att köpa en superb för samma pengar med dieselmotor DSG samt 2-3000 mil på mätaren, tror inte att det är en sämre affär för de allra flesta även om man inte behöver storleken.

Nytt är nytt det går inte att komma ifrån med tre års garanti och sedan köper man den faktiskt från 196 tusen och då har du blåtand multiratt med telefon, farthållare,smart link, parkerings sensorer bak, krock sensorer fram i högre hastigheter av sista snittet .
Sedan säger jag fabriks drag paketet för 12 tusen måste man ha och då har du även bensin webasto värmare med fjärrstyrning och program styrning, el baklucka, vändbar gummibagage matta, rullbar nätvägg, 220v och dubbla usb i baksätet.
Jag använder dagligen på sommaren webastons utvädrings funktion där jag fjärr startar fläkten en kvart före avfärd och hyfsad sval bil istället för stekhet.
Det är svårslaget av allt jag vet och kört och då dessutom bensin bil som ligger runt 0,5 och 385:- i skatt.
Sedan kan man fylla på en octavia med style paket med större hjul och skinn och annan lull lull men det är en tveksam investering som du aldrig får igen pengarna på .
Tanken du har med begagnat med 3000 mil på mätaren och diesel för att få en lyxigare bil är nog helt bortkastat och dumt.
Och Jörgenn som säger Toyota hybrid.
Att lägga på 50 tusen för en hybrid med tveksamma drifts kostnader och otrevligt surrig automat låda och inget dragpaket med dom tillbehören och en trängre och bullrigare bil, vansinne anser jagl.

Just tråden var väl egentligen en relevant test av vad vi tror är snåla bilar.
Det skulle vara intressant ändå att se i lite olika förhållanden men med samma förare växelvis på nåt sätt.
om det nu är möjligt.

skidoo1238 wrote:
Den som inte varit drabbad. Inget kunnande eller kan knappt byta däck.
På den några år inte billiga begagnade bilen ständigt återkommande reparationer.
Service med kamremsbyte enligt verkstad, 11300,
7 månader senare besiktning och rep av bromsar bak 8400:-
6 månader senare motorlampa lyser och kat byte 10000:- osv, osv.

Det låter som du haft en väldig otur, alternativt valt att köpa en VAG-produkt.

Jag har kört begagnat sedan 2009 (tre olika bilar) och har förutom en ABS-sensor som gett upp endast servat min bilar.

@skidoo, Du får ett år längre garanti, absolut men i övrigt en klenare och mindre bil, superb 190 hk diesel vs octavia 115 hk tsi. Båda ligger i ca 240-250' 3000 mil vs 0 mil. Förbrukningen kommer nog att vara tämligen den samma, skillnaden är att kraften finns om man önskar i diesel superben (om den behövs är något annat). Som sagt man väljer själv. Jag vet nog vad jag tycker är klokast. Skatten skiljer absolut, drar till med att det är 1000-1500 kr/år, peanuts i bilkostnaden som helhet så inget att hänga upp sig på (my opinion), i dagsläget, kan ju ändras.
Hur många octavior säljs för 196 kkr? Lägger man på det som behövs hamnar man på ca 240-250 iaf jag, vinterdäck några paket samt den färg man vill ha. Style + drag/webasto samt kanske premium, jag vill då ha backkamera på en ny bil känner jag, gärna elstol. Tror det är standard på superben i de summorna om vi pratar 1 år gammal.

Jag skiter i pengar, miljön har inget pris. Polarisarna smälter, vi får skyfall och 12 grader varmt på sommaren.. nu är det verkligen dags att minska utsläppen.

Beror på hur man ser det, Zeke. Läste i Wash att holländarna tjänar multum numera på Water Management dvs rådgivning för ett antal utsatta länder och regioner.

Ursäkta OT.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Är miljön fokus, så ska vi inte ha bilar flyg m.m. punkt. Nu är ju livet för de flesta lite mer komplext än att miljön faktiskt är det viktigaste, behöver ju inte vara oviktigt för det, men när det kommer till kritan (handen på hjärtat), så är det få som sätter miljön som 1:a på listan, själv har jag inga problem med ekonomin privat, men kan vara ärlig nog och erkänna att jag värderar min egen ekonomi högre än min miljöpåverkan, tror inte jag är ensam, speciellt absolut inte bland oss med vad jag gissar ett bilintresse här...

skarj, hade en lätt diskussion med min fru idag. Vi har segelbåt och släpper ut bra mycket mindre skit i luften jämförbart med motorbåt. Det skall bli ganska dåligt väder på vår semester om en vecka. Frun börjar titta på sista-minuten-resa till Spanien. Jag tar upp motargument om vi verkligen skall flyga överhuvudtaget, dålig miljöpåverkan. Det fick jag ta skit för, vilket jag i.o.f sig överlever.
Vart vill jag komma med det här, jo det är dags att var och en verkligen ifrågasätter alla dessa charterresor med flyg. Det finns för många snedvridna trådar i detta forum om varför kör man SUV, vad tycker ni om elbilar etc. Allt går ut på att den som har lägst förbrukning är den med störst samvete. Samtidigt som den personen kanske kliver på ett semesterflyg till Thailand eller Spanien. Genast är det goda samvetet bortspolat, men det tänker man inte på i dessa tråd diskussioner.

skarj wrote:
@skidoo, Du får ett år längre garanti, absolut men i övrigt en klenare och mindre bil, superb 190 hk diesel vs octavia 115 hk tsi. Båda ligger i ca 240-250' 3000 mil vs 0 mil. Förbrukningen kommer nog att vara tämligen den samma, skillnaden är att kraften finns om man önskar i diesel superben (om den behövs är något annat). Som sagt man väljer själv. Jag vet nog vad jag tycker är klokast. Skatten skiljer absolut, drar till med att det är 1000-1500 kr/år, peanuts i bilkostnaden som helhet så inget att hänga upp sig på (my opinion), i dagsläget, kan ju ändras.
Hur många octavior säljs för 196 kkr? Lägger man på det som behövs hamnar man på ca 240-250 iaf jag, vinterdäck några paket samt den färg man vill ha. Style + drag/webasto samt kanske premium, jag vill då ha backkamera på en ny bil känner jag, gärna elstol. Tror det är standard på superben i de summorna om vi pratar 1 år gammal.

Med en tre år gammal superb får du inte spolning av back kameran som jag har utan den är tät halva året.
Och visst köper dom flesta som tex barnfamiljer en drygt grund utrustade som har det som andra bilar har fast lite mer som bättre värme mm och ändå störst i klassen för dryga 200t

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

@optimus, visst är det så inte många som gillar att vara miljövän rakt igenom, viktigare att ha det bra själv trots allt, för de flesta, och som sagt, jag är inget undantag, mycket för att jag vet att vi inte gör något mot planeten utan mot oss själva och visst, efterkommande generationer, men Tellus kommer att klara sig, så mitt samvete kan bära min påverkan, men jag kommer inte att mässa mot andra som köper vad de vill ha, iaf inte så länge de inte gör det och påstår något som är direkt fel.

@mso, nja tänkte på en 1 år gammal superb, eller iaf modellår 2016, om den har spray på backkameran vet jag inte, kan undra varför ingen tänkt på det tidigare likt varför rattvärme dröjde så länge, samtidigt som jag inte haft några större problem med kameran på Priusen, då jag fått lite vana att torka den på vintern, VW med sin "utpluppande" kamera vid backning är väl inte sämre heller, förutsatt att den inte fryser fast:) Men är klart för alla smarta förbättringar, dit hör både spolning av backkamera och rattvärme. Ingick föresten lineassist i nåt paket eller har du köpt till det? Tycks ha läst att du hade det...

Lineassist och skyltavläsning. Var ett pris på 2800:- i ett pakpris. Line assist tycker jag är bra säkerhet då jag ofta sträck kör 70 mil. Väg märkes avläsning var det inte utan via gpskartorna och visar i bland fel. Har iofs inte uppdaterat kartorna men ändå irriterande. Sedan ätt tips är att en ny Skoda köper man med rabatt som man pressar säljaren på. 5-10%. Men det gäller väl alla bilar kanske.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar