Motorcyklar, en del av trafiken

1273 inlägg 0 nya

Tack för tipset Mäkinen.
Fastnade lite på Biltemas sida och såg ett depåstöd fram som man sätter i gaffelkronan.
Det ska tydligen göra det möjligt att lyfta hojjen fram och kunna ta av gaffelbenen så man kan byta packboxarna (om man ska tro folk på nätet).

Får googla lite mer, men det känns ändå som en smart lösning om det nu är så enkelt som folk säger.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Ännu en av världens mest spektakulära hojvägar avklarad, lysebotnveien, norge.
32 trånga serpentiner, 800m ner på 7km....
31km väg hit utan mer än 100m raka ....
Ner igår,uppför idag, enda vägen hit.

@Ducce
Lägger till detta på ToDo listan, spännande att det finns så mkt kul nästgårds.
Ta det lugnt så du slipper Politi och ökade semesterkostnader ;-)

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Jag körde runt Mälaren igår. Mer och mer känns det som att bilar är bättre på det mesta. Det blev varmt och bullrigt.

En övernattning i lysebotn är att rekommendera, ligger i änden på lysefjorden, den fjorden som ofta sågs i norska serien anklagad på svt.
Sjukt vackert, och så nära hemma, strax sydväst om oslo.
Idag bär det norrut över hardangervidda, har övernattat på norges snörikaste ställe, Röldal.

Mäkinen, här är det varken varmt eller bullrigt, lätt snöfall, 2+ och knäpptyst....

Funderar på att köpa en större hoj.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

SUV-MC, man sitter lite högre.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Som en goldwing utan bekvämligheter.....

Alltså jag måste posta av mig lite.
Har pendlat till jobbet med hojjen nu denna vecka och det är verkligen så man ser fram emot att stiga upp på morgonen.
Att något kan vara så fortsatt sanslöst kul även om det ibland är svettigt, regnblött är verkligen häftigt.

Just känslan av att lära sig nya om just den modellen man har är verkligen något som jag älskar, allt från att byta packboxar till att göra lite småtweaks. Kan fortfarande inte släppa vilken skillnad det gjorde att kasta i ett K&N luftfilter och mappa om den med hjälp av en kabel för 200 spänn.

Livet är verkligen underbart på två hjul...

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, även jag har kört en del och fokuserat mycket på att förbättra ljudkomforten. Har bytt skräddarsydda proppar som är bättre (och faktiskt klart billigare) än dom tidigare jag haft, sitter bättre och isolerar bättre. Har även laborerat med vindrutan en del och kom på en egen lösning med tre rutor! Det funkar faktiskt mycket bättre än med en ruta i samma höjd. Det verkar som dom tre samverkar för att få upp fartvinden mer rakt upp så att man slipper att få vinden på/kring hjälmen. Med den lösningen kan jag få mycket bättre komfort på motorvägen och den tredje rutan kan jag då lätt ta av, så bara vid behov. Annars kör jag bara med två så att säga, dvs när jag inte kör motorväg. Bifogar bild på hojen med tre rutor.

@Vidstige
Vilka proppar kör du och vad det mkt meck att gjuta av dom?
Sitter och klurar på om man ska investera i ett par nu när jag beställt en Scala PackTalk eller om man ska lägga krutet på ett par vettiga in-ear lurar.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, är väl semester tider nu på den firman så kanske svårt att få tag i dom men prova att ringa. Dom heter Hörselexperten, detta är deras hemsida. Ligger i västerort i Stockholm nära Vällingby.
http://horselexperten.se/horselskydd

Deras MC-skydd sitter bättre genom att dom är lite större än andra skydd (som du ser på bilden), sitter i hela mindre delen av ytterörat så att säga.

http://horselexperten.se/8-hoerselskydd/13-personliga-formgjutna-mc-hoerselskydd-under-hjaelm

Kostar 900 kr inkl formgjutning, är billigare än alternativen men har alltså inget filter. Men det funkar bra, man hör trafiken samtidigt som dom dämpar bättre än andra skydd jag testat (som jag även testat att fylla igen filtergången på). Dom formgjuter på plats, tar 5 min och är inte obehaglig alls, sen slipas dom till och lackar samt skickas med postförskott, kan ta nån vecka.

Det jag råkade ut för var förresten dom gjorde lite ont, det var så att dom stack in lite för långt i innerörat för mig, så jag åkte tillbaka så att dom kunde slipa ner dom lite kostnadsfritt, nu är dom bekväma! Jag valde svarta f.ö. men färgen spelar ju mindre roll.

Om du läser på sidan så står det att dom kan fixa till filter för extra kostnad (500 kr) för medhörning i fall du vill ha det.

Cool, tack Vidstige, får ta en funderare om jag behöver nu när min PackTalk är beställd.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Gårdagens upptäckt när jag stannade för att tanka.


Nu kan jag checka av följande...
* Har ägt en brittisk hoj som faktiskt läckt olja. ;-)

Har ännu inte hunnit kolla efter vad det är, men gissar (och hoppas) på packningen till oljefilter eller nåt i stil med det.
Men en fråga till Er som har lite koll.
Hur kommer det sig att just detta hände när jag stannade alt, startade hojjen?
Är det bara ren "tur" eller finns det någon logisk förklaring till att det händer?
Mina tankar går till att oljetryck sjunkit när man stängt av hojjen och när man startade så ökar trycket direkt och då kunde packningen gått, men det är ett bara en spontan tanke från en icke bil/mc-mekaniker.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Benny, ett tips till vad gäller hörselskydden jag länkande till. Dom sticker ju ut lite mer än vissa andra skydd så jag rekommenderar att du tar ut extra dämpningen i hjälmen runt öronen om du har såna (behövs ju inte direkt med hörselskydd). Då blir det bekvämare, man får bort eventuellt tryck på öronen. Ett tips till där är också att se till att hjälmen sitter på huvudet ordentligt, att man drar ner den ordentligt. Körde en sväng nu med hojen och sätter man fast hak-spännet och sen drar i det hårt liksom samtidigt trycker på hjälmen ovanifrån så får man hjälmen att sitta bättre så att öronen kommer i rätt höjd för öppningen där i hjälmen om du förstår vad jag menar. Då kan man även sätta hak-spännet lite tightare några hack. Detta kanske är självklart för den som kört mycket hoj men var en grej jag missat som inte kört så mycket.

Benny...
Lite sent kanske, men är depåstödet stadigt, funkar det med domkraft under motorn...
Jag har förvisso centralstöd, men använder domkraft för att frilägga framhjulet.

Benny...
Lite sent kanske, men är depåstödet stadigt, funkar det med domkraft under motorn...
Jag har förvisso centralstöd, men använder domkraft för att frilägga framhjulet.

Kan mycket väl vara oljefilterpackningen, eller för löst filter.
När oljan cirkulerar kan det hålla tätt, för att när den står still börja rinna ur...
Inte så att det legat i bellypan, och rinner ur när du lutar hojen på stödet?
Igensatt vevhusventilation, eller klämd slang till ventilen?

Tack för svaren succé, köpte mig ett nytt Depåstöd fram som man sätter i styrkronan, funkade mumma och nu har man fått koll på att byta packboxar.
Förstår också varför en verkstad tar det priset dom gör :)

När det gäller oljeläckaget så ska jag ta tag i det ikväll, var och hämtade ett nytt oljefilter + olja på XLmoto.
Det verkligen "pissade" ut olja så gissar på packningen till oljefilter, det såg dock helt ut vid en ockulär inspektion.
Men det kom därifrån så ska kolla undertill.
Filtret satt nog snarare för hårt, så vet inte om det kan ha spelat in.
Tipset jag fick av en verkstad var att dra det hårt med handen, starta motorn och låta dem bli varm och sen dra med moment.
Lät lite skumt, har aldrig gjort så innan. Men det är kanske så man SKA göra.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Lägg till ny kommentar