Nästa artikel
Fortfarande för fort på 40-vägar
Nyheter

Fortfarande för fort på 40-vägar

Publicerad 4 maj 2018 (uppdaterad 4 maj 2018)
Precis som förra gången mätningarna gjordes visade det sig att svåraste hastigheten för bilisterna att hålla är 40 kilometer i timmen.
47 procent håller inte hastigheten där det är skyltat 40 kilometer i timmen. Det visar mätningar från VTI och NTF.
NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, har mätt vilken hastighet trafikanterna höll på 40-70-vägar under förra året. Mätningarna gjordes med laser på 23 olika orter i Sverige under september 2017. 

Sammantaget höll 67 procent av bilisterna hastighetsgränsen. Precis som förra gången mätningarna gjordes var trafikanterna sämst på att köra lagligt på 40-sträckor. Där körde 47 procent för fort.

Anna Vadeby, forskare på VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), konstaterar att det är viktigt med åtgärder för att öka efterlevnaden på gator med 40 kilometer i timmen, gator där det ofta finns gott om oskyddade trafikanter som riskerar att skadas. Samtidigt gläds hon åt att bilisterna sköter sig bättre på vägar med högre hastighet. 
– På gator med 60 och 70 kilometer i timmen var det 81 procent som höll hastighetsgränsen i årets mätningar, vilket glädjande nog når upp till målnivån. Delmålet är att minst 80 procent av trafiken ska köra inom gällande hastighetsgränser, säger hon. 

Mätningar av trafikanternas hastighetsval i tätort har gjorts årligen sedan 2012, som en del av nollvisionen med målet att antalet dödade i vägtrafiken ska halveras 2007–2020.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken? 
 
Så många höll rätt hastighet 2017:

40 km/tim: 53%
50 km/tim: 66%
60 km/tim: 81%
70 km/tim: 81%

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2018-05-05 21:59
christer_1

Tycker nog att problemet där det är 30-40 km/t är att vissa inte förstår att det skall vara 30- 40 km/t som hastighet. Deras fantasi kan inte inse att dom inte har en chans i helvetet att stanna om ett barn plötsligt gör det oväntade och två liv får sin framtid förstörd för alltid. Det skadade eller döda barnet och föraren av bilen som precis skadat eller dödat ett barn.
Bor själv i ett villakvarter där det är 30 km/t som hastighet, men där många håller 40-50 km/t som bashastighet och vissa som inte har någon fantasi eller verklighetsförankring,fräser förbi cykelbaneutfart och lekpark med massor av cyklande, lekande barn i t.o.m. 60-70 km/t. Jag blir rädd, för det är inte frågan om olyckan kommer att ske utan när olyckan kommer att ske. SKRÄMMANDE!

#m • Uppdaterat: 2018-05-05 23:51
Pi

Många gånger hoppar det emellan 30--40--50 med bara några hundra meter emellan. Enklare vore att på dessa ställen istället välja "medel" nämligen 40 km/t så slipper man dessa ideliga ändringar. Nu talar jag inte om villakvarter utan t ex handelsområden.

#n • Uppdaterat: 2018-05-06 08:41
1

Måste säga det igen - skyll inte på andra. Ni som gnäller och inte förstår måste åtminstone börja försöka vara ödmjuka, anpassa er till lagarna som är utformade av proffs, och inte uppföra er som uppkäftiga dumskallar.

#o • Uppdaterat: 2018-05-06 09:06
hultarn

1: du förstod tydligen inte frågan: "Vad tycker du om statistiken? "
På tal om "uppkäftiga dumskallar"...

#p • Uppdaterat: 2018-05-06 12:08
Tvärnit

40 skylt fritt fält och att absolut ingen håller 40 kmh = Normalt.

#q • Uppdaterat: 2018-05-06 12:40
Birger

Folk är dumma är det inte i deras egen gata/område så kjör dom som själviska idioter skolor,barn och farthinder spelar ingen roll.
Och alla dom som fikk kjørkort på posten skiter i allt om inte deras egna barn.

#r • Uppdaterat: 2018-05-06 18:45
rnilson

1, du skrev "anpassa er till lagarna som är utformade av proffs". Ja, det är just det som är problemet, hastighetsgränserna är inte utformade av proffs. I Göteborgs sätts hastighetsgränserna mest av politiska skäl och inte
av trafiksäkerhetsmässiga. Och på landsvägarna sänker Trafikverket hastigheterna på allt fler vägar så att vi inte ska märka hur dåligt underhållena de är, dvs så att vi inte ska märka att Trafikverket inte sköter sitt jobb.

Har man hastighetsbegränsningar som är relevanta för trafikmiljön, underhåller vägarna och utformar trafikmiljön så att det går att ta sig fram på ett effektivt sätt, så blir det mycket lättare att få folk att respektera hastighetsbegränsningarna. I och omkring Göteborg har tyvärr både kommunen och Trafikverket misslyckats med detta helt och hållet.

#s • Uppdaterat: 2018-05-06 20:41
Pi

Fast "folk" är ju ingen homogen grupp, rnilson. Så det kommer ändå att finnas massor av bilförare som sätter sina egna fartgränser.

#t • Uppdaterat: 2018-05-06 21:55
christer_1

Och det är ju just DET som är det stora problemet Pi. "Folk" har ofta ingen som helst insikt om vad deras hastighet kan få för betydelse i en tätort bland människor och BARN.

#u • Uppdaterat: 2018-05-07 11:11
Svenne60

Felet är att hastighetsgränserna sätt politiskt, för att politiker och så kallade "experter" ska kunna säga att vi är emot olyckor och tar "krafttag" mot detta. Men verkligheten lyser med sin frånvaro i denna politik. På väldigt många vägavsnitt är hastigheten på tok för låg. Exempel; om det finns en plats längs vägen där 30 eller 40 km/t kan vara påkallat så börjar den sänkta hastigheten en kilometer före den platsen och slutar en kilometer efter. Eller en rak fin 70-sträcka längs obebyggt område med god sikt där man sänker till 60 km/t av politiska skäl. Eller att man har 50 km/t på fyrfilig väg av motorvägstandard bara för att det finns stadsbebyggelse inom synhåll. Eller att man sänker hastigheten vid ett vägbygge ett 2-3 kilometer före där skyltarna står kvar under helgerna där ingen jobbar på plats. Nästan alla ser problemet med för låga hastigheter på många håll, exemplen är hur många som helst, men ingen vågar påtala det av rädsla för att inte vara politisk korrekt, det är typiskt svenskt. Just det med ovilja att tänka själv och våga säga vad man tycker.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.