Nästa artikel
Rekordfå omkomna i trafiken
Nyheter

Rekordfå omkomna i trafiken

Publicerad 27 april 2018
253 personer omkom i trafiken förra året, den lägsta siffran sedan 40-talet - målet är högst 220 år 2020.
Trafikverket har tillsammans med Transportstyrtelsen och VTI gjort sin årliga analys av trafiksäkerheten och de konstaterar att man kommit en lång väg sedan Nollvisionen antogs för över 20 år sedan, då över 500 person om året ankom i trafiken. Till 2017 hade den siffran halverats och man säger sig vara på god väg mot målet för 2020.

100 person gick bort i singelolyckor, den olyckstyp där en majoritet av de omkomna alkoholpåverkade förarna förolyckas. 39 personer på motorcykel gick bort, dock var det bara en av fyra av dessa som körde nyktert, med hjälm och körkort samt höll hastighetsgränsen. 4 400 personer blev allvarligt skadade i trafiken 2017. Cyklister och bilister står för cirka 80 procent av dessa, där 80 procent av cykelolyckorna var singelolyckor.

De områden myndigheterna vill arbeta med för att fortsätta förbättra statistiken är att få fler cyklister att använda hjälm och få bättre regelefterlevnad bland motorcykelolyckorna. Man ser också negativa trender som att andelen onyktra förare ökar, vidare tycker man att för få följer hastighetsgränsen och andelen statliga vägar med mötesseparering ökar för långsamt. 

Diskutera: Vad tycker du om Trafikverkets analys av trafiksäkerhetsläget? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-05-02 15:55
Ola-E

I Danmark kom man fram till att 50 % av dödsolyckorna beror på ouppmärksamhet. I en amerikansk studie där man följde 2000 bilförare i 2år med kameror i bilen som studerade bilisten och trafiken, var det betydligt högre procentsats med ouppmärksamhet. Man kom fram till 100 incidenter och 40 olyckor. I de flesta incidenterna hade man tittat bort från vägen minst en sekund och i de flesta olyckorna hade man tittat bort 2 sekunder.

Om man omvandlar det till hastighet och stoppsträcka på torrt underlag:
80 med 1 sek reaktionstid = 48 m
100 med 1 sek reaktionstid =68 m
80 och tittar bort 1 sek= 70 m
80 och tittar bort 2 sek= 92 m

Nu tog jag till med 20 km höjning men höjning till 90 från 80 räcker. Det som gäller är uppmärksamhet. Då hamnar man inte i diket eller på fel sida vägen.

#c • Uppdaterat: 2018-05-02 16:24
hultarn

Då kan man också tillägga att vilken körning engagerar mest?
Rak tom väg i 80, eller en kurvig trafikerad väg i 70?

#d • Uppdaterat: 2018-05-02 22:07
Pi

Det spelar ingen större roll om det t ex blir flera 120-vägar - vissa måste bara överskrida begränsningar med "momsen" - oavsett begränsning.

#e • Uppdaterat: 2018-05-03 07:51
hultarn

Pi: visst är det så. Men, de är förhållandevis få. Oftast är det nån tjänstebil (gärna AWD, X-drive, Quattro, 4-motion) med ett litet diskret firmanamn, men även små skåpbilar med nåt om snickare, måleri eller liknande. Det momsas året om.

#f • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Fartkameror orsakar inte ökade utsläpp. Det gör däremot idiotiska beteenden redovisade i # 14.

#g • Uppdaterat: 2018-05-03 17:42
Lawett

Alla fördomar om MC-förare bekräftas. Tre av fyra omkomna är onyktra, saknar hjälm, kör för fort eller alltsammans på en gång. Inte förvånande för den som kört Bergslagsvägen en lördagkväll i juni...

#h • Uppdaterat: 2018-05-03 21:11
hultarn

Lawett: det där är en förvanskning av verkligheten. De flesta är övertygade att det är vilda 20-åringar på plastraketer som kör 200 överallt. Dessvärre existerar dom, men de är få.
Snittåldern på de som omkommer är faktiskt 40 år. Det är fler som omkommer på custom och touring än på supersport.
Över hälften av olyckor mellan bil och MC sker i korsning där bilen korsar MC's körväg.
Det finns ett stor andel av de omkomna som saknar körkort, som är onyktra och som kör hojar som inte är deras egna, och/eller är avställda.
När det gäller hastigheten är MC inte värre än bilar som råkar ut för dödsolyckor.

#i • Uppdaterat: 2018-05-04 12:51
A.L

Ola E.

Det du missar I din jämförelse är att 80-sträckorna har fått denna gräns då de har en högre olyckskvot än 90- sträckorna. När man sedan jämför rakt över på det sätt som du gör missar du därför att grundrisken är högre på 80-vägarna än 90-sträckorna.

MVH AL

#j • Uppdaterat: 2018-05-04 13:52
Ola-E

AL.

Jag antar att det är VTI-rapporten 860, som du tänker på. Den visade på att de vägar som blivit 80-vägar 2010, dessförinnan var mellan 12-20 % mer drabbade av olyckor beroende på hur svår olycka som avses.

De siffror som jag redovisade gäller 2015 -2016. Som du vet har många fler av de sträckor som varit 90 blivit 80-vägar, och en del som varit mest olycksdrabbat av 80-vägarna blivit mitträckesväg. Så är det någon skillnad 2015 -2016 så är den betydligt mindre.

#k • Uppdaterat: 2018-05-05 07:29
A.L

Nja Ola, jag tänkte inte specifikt på den rapporten utan snarare på att det finns en ganska rejäl samvariation. Och med den följer behovet av multidisciplinära förklaringsmodeller där enskildheter och än mindre tillfälligheter inte kan ges för stort utrymme. Jämförelser på totalnivå blir vanskligt. Det går ju inte att eliminera varenda olikhet. Det syns om inte annat I mätningarna av ATK - där resultatet knappast är applicerbart på trafikmiljön som helhet utan just får anses representera den enskilda vägmiljön.

Energinivån är en variabel som adresserar majoriteten av händelserna i trafikmiljön. Hos olyckorna och i det preventiva arbetet är den i stort sett central. Det är nog ett av skälen till att den tillskrivs en så stor betydelse. Personligen är det en värdering som jag ställer mig bakom, då den både är rimlig som empiriskt härledbar. Däremot kan man och bör nog justera relationerna något, kopplat till de stora tekniska framsteg som gjorts inom både fordonens sammansättning som i vägutformningen.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.