Nästa artikel
Bilskatter slår hårdare mot landsbygden
Nyheter

Bilskatter slår hårdare mot landsbygden

Publicerad 27 april 2018
En ny studie visar att landsbygden tar en hårdare smäll än storstaden när det kommer till bilrelaterade skatter.
Det är forskare från VTI som tillsammans med Jonas Eliasson, trafikdirektör för Stockholms Stad och professor i transportsystemanalys på KTH, tittat närmare på hur olika transportrelaterade styrmedel påverkar olika delar av landet. Det handlar om fyra specifika styrmedel: kilometerskatt, ökad drivmedelsskatt och ökad koldioxidskatt för ägande respektive nyköp. 

– Vi har i analyserna bland annat tittat på effekter i olika grupper beroende på inkomst. Den del lilla del av befolkningen som skulle få påtagligt sämre välfärd av dessa skatteökningar hittar vi framför allt i gruppen låginkomsttagare, säger Jonas Eliasson.

Skillnaderna mellan södra och norra Sverige är inte särskilt stora, skillnaderna hittas istället mellan landsbygd/glesbygd och storstad. Resultatet visar att låginkomsttagare påverkas i större utsträckning. Hela rapporten finns att läsa här

Diskutera: Vad tycker du om de olika styrmedlen? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2018-04-28 08:15
Styrbjörn

Behövdes det en studie för att fastslå att familjer på landsbyggden beroende av bilen drabbas hårdare? Dessutom tvingas vi vara med och betala för exempelvis järnvägen som vi inte kan nyttja och nu senast ska vi straffskattas för våra dieselbilar eftersom det är lokala miljöproblem i städerna ( bonus-malus). Det är dags att något parti tar hänsyns till oss utanför städerna, nu är det bara SD som vill sänka bränsleskatten vad jag vet.

#m • Uppdaterat: 2018-04-28 11:48
Axa

Styrbjörn
Partier i opposition, inkl SD, är alltid för skattesänkningar. Det är så de valfläskar. När dem väl sitter i regering låter det oftast annorlunda...

#n • Uppdaterat: 2018-04-28 12:04
Swemba

Tur att vi har dessa forskare på VTI, annars skulle vi aldrig få reda på saker som att beskattning av bilar hårdast drabbar de som använder bilar mest, eller att slitna däck ger sämre grepp. Tummen upp!

#o • Uppdaterat: 2018-04-28 14:38
Focus

Självklart, vem trodde något annat?

#p • Uppdaterat: 2018-04-28 14:48
K_Klabbe

Inga överraskningar som rapporten kom fram till såklart, men ändå viktigt att det finns svart på vitt så att det inte blir åsikter i kommentarsfält på nätet folk bildar sig en uppfattning utifrån.

Nu ligger det ju utanför rapportens ämne, men än så länge är det så mycket billigare att bo "på landet" än i stan att det inte känns som att det är ett problem. kollektivtrafiken i stan är ju inte heller gratis. I sthlm 890 kr/mån +lika mycket via landstingsskatten. 1800/mån kan man nästan köra en skruttbil på om man slipper dessa kostnader.

#q • Uppdaterat: 2018-04-28 15:40
wacom59

Att bo på landsbygd är ett val, ett val jag inte ångrat. MEN att det är billigare vet f.n! Betalar full kommunal skatt, bor vid enskild väg som vi underhåller själva. Har egen djuborrad brunn ov vart 20 år måste man byta ut avloppet. Ingen lokaltrafik. Grundavdraget ökas varje år men inte hur mycket man får dra av.
Men luften och miljön är ren och det är väl ett värde i sig

#r • Uppdaterat: 2018-04-28 16:20
bgl

Svar till K_Klabbe:
Vi som bor på landsbygden betalar lika mycket till kollektivtrafiken via skattsedeln som stadsboende, skillnaden är att vi alltför sällan har möjlighet att utnyttja bussarna vi aldrig ser eller kommer i närheten av.
Att få en månads persontransporter lösta för 890 kronor utöver skattebetald del skulle vara en drömsits! Mycket få når dit.

#s • Uppdaterat: 2018-04-28 16:39
Axa

Seriöst. Även med en del ökande kostnader i avstånd på ”landet” eller mindre orter så tas det definitivt igen på boendekostnader.
Jag bor i ett nytt hus utanför stan och jämför jag med en anhörig som bor på Lidingö i lika stort hus så betalar jag en bråkdel i boendekostnad.

#t • Uppdaterat: 2018-04-28 23:09
Tvärnit

Man får ponera att dem på Lidingö har inkomst till att leva stort, fastigheten som bolag och andra trix som gynnar dem som redan mycket har.
För vanliga dödliga så är det vardagsutgifterna som äter på ekonomin, här i kring så råder ett ständigt priskrig men 20 mil norröver så råder fullt pris på allt och att det finns inga alternativ.
Kläder för vuxna barn, mat allt är att se som ett ocker då de sitter fast så att jag har släkt som handlar här direkt som de kommer på besök och elektronik, leksaker and yuo name it det köper vi här.
Det är fel detta med glesbygd vs stad utan rätt vore att prata om hela regioner.

#u • Uppdaterat: 2018-04-29 09:00
Axa

Tvärnit
Sällanköpsvaror kan man handla på nätet numera. Internet finns också på landsbygden.

Jag ver inte hur du menar att de trixar med bostaden... Deras boendekostnader är betydligt högre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.