Nästa artikel
Hyundai i20 uppdateras
Nyheter

Hyundai i20 uppdateras

Publicerad 25 april 2018 (uppdaterad 25 april 2018)
Smartphonekoppling, ny växellåda, bättre säkerhetsfunktioner och omarbetad front på B-segmentsbilen.
På utsidan har i20 fått ett nytt utseende på främre och bakre stötfångare, samt Hyundaitypiska fronten ”Cascading Grille”. På insidan stödjer infotainmentsystemet uppkoppling av smartphone via Apple CarPlay och Android Auto. USB-uttag släcker eltörsten hos laddhungriga mobiltelefoner.

Hyundai har utrustat bilen med det senaste förarhjälpen från sitt säkerhetspaket SmartSense. Det innefattar bland annat filhållningsassistent och avåkningsvarnare, samt trötthetsvarnare, kollissionsvarning med autobroms och helljus som slås på och av automatiskt. 

När uppdaterade i20 börjar att säljas i höst finns det två bensinmotorer: en 1,0-liters turbomotor på 100 hästkrafter kopplad till en femväxlad manuell låda eller nyutvecklade sjustegade automatlådan 7DCT. Den finns också en effektsvagare 1,2 litersmotor på 75 hästkrafter där kraften överförs genom en femväxlad, manuell växellåda. Några svenska priser på ansiktslyfta i20 är än så länge inte offentliggjorda. 

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i20?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-04-25 13:59
Raphael

Hyundais 1,0 motor har hittills inte varit en glädjekälla i i20. Törstig, ljudlig, vibrerande och med bristande lågvarvsegenskaper. Väntas en uppdatering tro? Klädsel och plastmaterial i i20 gör att den känns som en japansk bil från citronserien för 40 år sedan. Och kör- och vägegenskaper är diffusa med brist på kontroll. Ändring av fronten och lite nya säkerhetssystem - jag är tveksam till att det räcker. Jag antar att 120-varianten på 1,0 motorn utgår då till hösten?

#2 • Uppdaterat: 2018-04-25 14:40
Pi

Raphael - har du överhuvudtaget kört en i20 eller har du bara läst omdömen ifrån motorjournalister ?

#3 • Uppdaterat: 2018-04-25 14:56
Raphael

Pi, jag fick en som lånebil när min bil var på service. Jag kan ärligt säga det inte var mitt val, men när det gäller lånebil för service så får jag ta den bil som är ledig har inte så mycket att säga till där. Och det kan bli lite vad som helst, mest har det blivit Mitsubishi faktiskt genom åren men även några andra bilar.

#4 • Uppdaterat: 2018-04-25 15:04
Raphael

Pi, vad har du själv att säga om i20?

#5 • Uppdaterat: 2018-04-25 15:25
Pi

Det var ett par år sen jag provkörde den nuvarande modellen. Det var väl inget större fel på den i jämförelse med övriga bilar i det segmentet. Dock gillade jag inte den 4-stegade momentomvandlarlådan i kombination med Hyundais/Kias sugmotorer. Sen gillar jag nog syskonet Kia Rio lite mera - tycker att den känns en aning fräschare. Körde en Rio med 5-växlad manuell låda och det var banne mig den bästa manuella växellåda jag nånsin kört - så exakt och lättväxlad. Nu har tydligen nya i20 bl a autobroms vilket jag tycker är ett ḱrav men det framgår inte om den har adaptiv farthållare och om inte så finns det konkurrenter i klassen som är bättre utrustade på den fronten och allt eftersom köpare förstår fördelen med den adaptiva farthållaren så blir det säkert svårare och svårare att sälja nya bilar utan den funktionen - i alla fall när man kan få andra bilar som har detta till ungefär samma pris.

#6 • Uppdaterat: 2018-04-26 12:14
Raphael

En positiv sak med uppdateringen är att GDI-motorn äntligen får partikelfilter, vilket är nödvändigt för att klara de nya lagkraven i Euro 6.c och längre fram 6.d.

#7 • Uppdaterat: 2018-04-26 13:57
Raphael

Att Pi uppskattar Kia mer än Hyundai har jag förstått sen tidigare, vi har lite olika uppfattningar här. Om jag får välja mellan Hyundai och Kia så blir mitt val Hyundai. Hyundais mjukare former och upplevelse uppskattar jag mer än Kias hårdare framtoning. Hyundai brukar även vara något mjukare i fjädringen och kännas mjukare att köra medan Kia satsar på sportighet vilket för dem innebär hårdare fjädring etc. Men Kia har lyckats betydligt bättre marknadsmässigt och Hyundai säljer faktiskt inte så bra i Sverige. Ute i Europa säljs det dock något fler Hyundai.

#8 • Uppdaterat: 2018-04-26 21:14
HT19

Det här blir nog ett hett samtalsämne när PRO har fredags träff imorgon. Sällan man ser någon under 70år i en i20..

#9 • Uppdaterat: 2018-04-26 23:06
Raphael

Fast HT19 det gäller väl Hyundai lite överlag tycker jag... Jag menar, Kia verkar generellt attrahera yngre medan Hyundai ofta körs/ägs av ja 60+. Nu är ju ålder svår att bedöma på människor, men däromkring tror jag... Vad jag sett när jag besökt återförsäljare och sett på stan. Även en hel del kvinnor. Kia verkar mer blandat. Men ett undantag vill jag göra för modellen Ioniq, den tycks attrahera en mer blandad publik och något yngre. Kanske för dess formgivning och just detta med hybrid och eldrift som kanske yngre har mer intresse av.

#a • Uppdaterat: 2018-06-05 00:59
Bo Håkansson

Har haft flera Hyundai tills för 3 veckor sedan. Tittade på nya i20. När en sådan liten bil släpper ut alla avgaser som finns och kostar nästan 1500kr i skatt - precis som en bekants 13 år gamla Atos - var det inte svårt att släppa det projektet. Vet inte varför Hyundai fortfarande inte kan göra renare motorer. Gammaldags lösningar. Åkte runt hörnet och köpte en fullmatad Peugeot 208 för mindre pengar. Nästa gång kanske.......

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.