Nästa artikel
7 av 10 bilar portas från miljözoner
Nyheter

7 av 10 bilar portas från miljözoner

Publicerad 5 april 2018 (uppdaterad 11 oktober 2023)
Många äldre bilar är inte välkomna i city om miljözoner införs med start 2020.
Många av de 4,8 miljoner bilar som rullar i Sverige kan komma att stoppas från att köra i stadskärnan redan om två år.

Regeringen har nyligen presenterat hur de tänkt sig att miljözonerna för personbilar ska vara utformade. De ska börja gälla 2020 och det är upp till varje enskild kommun att avgöra om de vill införa miljözoner eller inte. Analysföretaget Vroom har utifrån Sveriges bilpark undersökt hur många bilar som får köra i miljözonerna.

I zon 2, som införs 2020, får bara bilar som klarar utsläppsklassen Euro 5 och Euro 6 lov att vistas. Detta betyder att 55 procent av bilparken inte lever upp till kraven. År 2022 skärps reglerna för dieselbilar, som måste uppfylla kraven för Euro 6 för att köra i miljözonen. Enligt Vroom stoppas därmed 70 procent, eller 7 av 10 bilar från att köra i området. Dessa bilar ägs till 98 procent av privatbilister.  

Zon 3 är ännu striktare – här får bara elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar som uppfyller kraven enligt Euro 6 köra. Kraven för miljözon 3 uppnås i nuläget endast av 0,5 procent av den totala personbilsparken i Sverige.  

Vroom har också gjort en beräkning på hur många bilar som skulle klara kraven om bilflottan förnyas med 350.000 nya bilar årligen fram till miljözonernas införande, samtidigt som 250.000 bilar beräknas att avregistreras per år. I så fall skulle 57 procent av bilparken få köra i zon 2 år 2020 och när reglerna skärps 2022 skulle teoretiskt 55 procent av alla personbilar tillåtas där.

Diskutera: Hur många städer tror du skulle införa miljözoner?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-04-05 11:27
pinjong

Även om majoriteten av politiska partier (alla utom M, KD, SD) vill införa miljözoner så kan det politiska priset bli för högt och därmed faller eller försenas hela idén tror jag. Kanske en valfråga för 2022?

#2 • Uppdaterat: 2018-04-05 12:06
Mattse

Det är bara bilägare vars fordon inte klarar kraven som känner sig kränkta om miljözoner införs och snackar högt om politik, vad de (inte) ska rösta på och att det kommer bli en avgörande valfråga etc. Alla övriga med Euro 5 och Euro 6 fordon gläds över att miljözonerna kommer ge färre bilar i städerna att trängas med.

#3 • Uppdaterat: 2018-04-05 12:42
Svenne60

Personligen tror jag inte att detta med miljözoner går igenom, utom på vissa gator som en kompromiss där ingen förlorar ansiktet. Alltför ogenomtänkta förslag brukar kunna stanna på förslagsstadiet, på samma sätt som det gick för miljöpartiets beslut om att avskaffa räntan för uppemot 20 år sedan. I annat fall blir priset ganska högt för de partier som genomdriver detta.

#4 • Uppdaterat: 2018-04-05 12:59
adzam

bra bort med dom smutsiga skitbilarna

#5 • Uppdaterat: 2018-04-05 13:11
Hackenbush

Några som inte kommer att gilla att färre kan köra in till centrumkärnor är väl köpmännen. Blir nog ett tapp i försäljningen.

#6 • Uppdaterat: 2018-04-05 13:40
A.L

Det många inte tycks begripa är att dessa zoner bara är början på något mycket mer omfattande. Det mp är ute efter är att inskränka alla transporter. Man börjar med 4.8 miljoner fordon. Sedan utökas förbudet även till att omfatta elfordonen (det har redan uttryckts från mp-företrädarna) och till slut kan inga bilar alls köras i zonerna. Nästa steg blir då att utöka zonerna enligt samma metodik och till följaktligen också minska behovet av ny infrastruktur.

Till slut sitter vi där utan möjlighet att transportera både oss själva och nödvändiga varor. Och då har mp lyckats med sin destruktiva politik!

Gör er därför själva en tjänst och läs in er på ämnet utsläpp. Då kommer ni raskt förstå att det underliggande motivet till dessa zoner inte är miljön utan att mp skall vinna lättköpta röster. Gå nu inte på det i höstens val!

MVH AL

#7 • Uppdaterat: 2018-04-05 14:07
HT19

Så bara de som har råd att köpa nyare bilar skall få tillgång till de exklusiva stadskärnan.

#8 • Uppdaterat: 2018-04-05 14:07
HT19

Så bara de som har råd att köpa nyare bilar skall få tillgång till de exklusiva stadskärnan.

#9 • Uppdaterat: 2018-04-05 14:34
CEAT

DU kan vara lugn A.L. Ingen röstar på MP. Däremot borde lagen gå igenom och jag hoppas att det inte blir en blasklag som med dubbdäcksförbuden. Allt eller inget. Storstäderna behöver inte fler bilar och definitivt inte skitigare sådana. Varför vänta till 2022? Tar en kvart att sälja en bil, visst din plånbok får smaka vilket min redan gjort. Så 2020 ska enbart euro6 vara ok, och från 2022 enbart el. Man får prioritera, inga problem att åka kommunalt om man inte har råd med elbil, fungerar alldeles utmärkt, t.o.m elcykeln går fasansfullt smidigt och cyklar man längs vägarna på mornarna så går det fortare än att sitta i den kön. Roligt alltså..

#a • Uppdaterat: 2018-04-05 14:38
Hackenbush

När det gäller MP så finns det inget välfärd i samspel med miljö. För MP finns det bara miljö och inget annat och detta är inte möjligt att få ihop.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.