Nästa artikel
Volvo V60 rycker framåt
Nyheter

Volvo V60 rycker framåt

Publicerad 2 februari 2018 (uppdaterad 1 mars 2018)
Volvo V60, som på bilen syns med Polestardetaljer, avancerade tillsammans med S60 i tabellen när januari månads nyregistreringar summeras.
Modellen som just nu säljs i Classic-utförande klättrade i januari upp till den näst vanligaste bilen i nybilsregistreringarna, tillsammans med S60.
Branschorganisationen Bil Sweden har återigen sammanställt månadsstatistik över nyregistrerade bilar i Sverige. Under januari 2018 registrerades 22.980 nya personbilar, vilket är en minskning med 1,3 procent jämfört med samma månad förra året, trots att det i år var en registreringsdag mer i år än i fjol.

Volvo fortsätter att vara största bilmärke i Sverige, med en marknadsandel som uppgår till 20,6 procent. Volvo S90 och V90 blev vanligaste bilmodellen i registreringarna och S60/V60 – som just nu säljs i Classic-utförande och snart kommer att släppas i en ny generation – klättrade upp till andra plats. Volvo noterar också 135 registreringar av nya småsuven XC40, vilket gör att den placerar sig på plats 44 på listan.

Januari månads tredje mest nyregistrerade bil blev Volkswagen Passat med 1.051 bilar. Volkswagen blev också näst största märke i Sverige med 3.436 inregistreringar. På tredje plats hittar vi Toyota med 1.531 nyregistrerade bilar.

Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med en fjärdedel i januari. Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna var 41,1 procent. Nya supermiljöbilar, alltså bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer, uppgick till 1.624 stycken i januari i. Andelen supermiljöbilar av de totala nybilsregistreringarna var 7,1 procent.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Supermiljöbilarnas 10-i-topp januari 2018

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 298 st.
2. Kia Optima, laddhybrid, 191 st.
3. Volvo V60, laddhybrid, 160 st.
4. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 140 st.
5. Kia Niro, laddhybrid, 113 st.
6. Volvo S90/V90, laddhybrid, 112 st.
7. Volvo XC60, laddhybrid, 89 st.
8. BMW 330e, laddhybrid, 75 st.
9. Renault Zoe, elbil, 71 st.
10. Mini Cooper Countryman, laddhybrid, 53 st.

 

Bilmärkenas 10-i-topp januari 2018

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1.Volvo: 4744 st, 20,6%
2. Volkswagen: 3436 st, 15,0%
3. Toyota: 1531 st, 6,7%
4. Kia: 1438 st, 6,3%
5. Skoda: 1399 st, 6,1%
6. BMW: 1336 st, 5,8%
7. Mercedes: 1200 st, 5,2%
8. Audi: 1190 st, 5,2%
9. Ford: 752 st, 3,3%
10. Nissan: 737 st, 3,2%
 

Bilmodellernas 10-i-topp januari 2018

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V90: 1994 st.
2. Volvo S/V60: 1098 st.
3. Volkswagen Passat: 1051 st.
4. Volkswagen Golf: 1004 st.
5. Volvo XC60: 697 st.
6. Volvo V40: 597 st.
7. Volkswagen Tiguan: 577 st.
8. Nissan Qashqai: 558 st.
9. Skoda Octavia: 492 st.
10. Mercedes E-klass: 362 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2018-02-04 12:17
Axa

Vad gäller USA-marknaden så säljer Hyundai och Kia tillsammans (om vi nu ska envisas med att slå ihop båda) sämre än Toyota. Faktum är att Toyota ökade sina marknadsandelar något i USA 2016 till 2017 medan både Kia och Hyundai tappade.

#11g • Uppdaterat: 2018-02-04 12:35
A.L

Axa. Toyota hade år 2007 en marknadsandel om 5.7% i EU och EFTA att jämföra med 2016 då man nådde 3.97%.

Motsvarande siffror för Hyundai var 1.86% för 2007 respektive 3.32% för 2016 och Kia 1.60% för 2007 och 2.97% för 2016.

Där Toyta tappat har alltså Hyundai och Kia istället ökat.

Nej, det är inte bara Toyota som har fått släppa försäljning till koreanerna. Sådana här saker är aldrig deterministiska.

MVH AL

#11h • Uppdaterat: 2018-02-04 12:52
Rutger Jönåker

Angående V60 Classic så fick jag igår veta att den redan är slutsåld. Går inte längre att bygga nån, nu finns bara lagerbilar. Hmm, undrar hur många sådana det finns... Tänker på J.L;s inlägg #21.

#11i • Uppdaterat: 2018-02-04 13:08
ToRy

Apropå #56: ja, #21 är en väldigt relevant kommentar, inte bara för Volvo utan för alla märken. Reg-statistiken under första halvan av i år har stora chanser att bli missvisande för många modeller, precis av den anledningen -- reggning innan malus slår till.

Av samma anledning finns möjligheten att reggning av kommande bonus-bilar sjunker före sommaren, för att senare öka (dramatiskt?).

#11j • Uppdaterat: 2018-02-04 14:11
A.L

Vad det gäller Toyota i USA så har man tappat även där (i jämförelse med 2007) Dock är fallet inte lika tungt som i EU och EFTA. Kia och Hyundai har ökat under motsvarande period.

Toyota har dock ökat något under 2017 - precis som resterande delar av den japanska industrin. Det är faktiskt väldigt länge sedan som man kunde se sådan positiv utveckling i Japans bytesbalans och realekonomi som vi sett under 2017(som varit problematisk i årtionden). Mycket talar för att 2018 också blir starkt.

MVH AL

#11k • Uppdaterat: 2018-02-04 14:16
Axa

AL
Det stämmer att Toyota har tappat jämfört med marknadsandel 2007. Varför du tar upp just detta år undrar jag, kanske enligt din agenda. Tittar man på just 2007 så var det ett ovanligt bra år för Toyota. Det finns även andra tillverkare som hade ett ovanligt bra 2007. Sett över tid har Toyota ökat, likaså Hyundai och Kia där Kia har varit bäst att ta marknadsandelar av dessa tre.
Toyota hade störst ökning av faktiskt sålda bilar 2016 till 2017 med 80 000 i antal. Jag vet inte på vilket sätt du kan se att Toyota skulle gå dåligt eller tappa?

#11l • Uppdaterat: 2018-02-04 14:43
A.L

Anledningen till att jag studerar året 2007 eller 2008 hänger ihop med att det var de bästa åren för koncernen. Därefter har det gått stadigt utför - på flera olika plan (allt från kvalitet till modellrikedom). Samtidigt har Hyundai och Kia tagit det som Toyota tappat.

Nu håller dock den japanska ekonomin på att återhämta sig något och det syns direkt i storbolagens resultat.

Att försäljningen Toyotas sedan växer numerärt är ganska ointressant. Det som är intressant i de flesta ekonomiska analysmodeller är marknadsandelarna.

MVH AL

#11m • Uppdaterat: 2018-02-04 15:13
Axa

AL
Jo det stämmer att det var Toyota bästa år, både i USA och EU. Visst kan vi kika på marknadsandelarna.
Toyota har återtagit marknadsandelar både i USA och EU efter nedgången de goda åren 2007-2009 (lite beroende på USA eller EU). Att de kontinuerligt ända sedan de goda åren tappat andelar stämmer inte. Att Hyundai och Kia ökat är ointressant om du inte kan härleda deras ökning till Toyotas tappade andelar.
Det finns andra tillverkare som har gått sämre än Toyota och Kia kan likväl ha tagit deras marknadsandelar. Tex har Peugeo, Citroën och Ford tappat en hel del marknadsandelar i EU senaste 10 åren och man skulle lika gärna tolka det som att Kia har tagit deras kunder.

#11n • Uppdaterat: 2018-02-05 07:15
A.L

Axa. Som jag skrev ovan är det inte deterministiskt. Att både PSA, Ford och Opel sannolikt också släpper köpare till Hyundai och Kia talar inte emot resonemanget (även om det i fallet Ford också beror på andra saker). Tvärtom snarare bekräftar det problematiken då lönsamheten samtidigt sjunkit (i två av fallen som är mer EU/EFTA-beroende till och med mot konkurs) - utslagning av aktörer kännetecknar en överetablerad marknad. I vilken grad som just Toyota tappar till koreanen får närmare analyser av data visa - det är relativt enkelt att räkna på. För EU/EFTA är det ganska uppenbart att det i fallet Toyota just är avsaknaden av diesel som är en av förklaringarna.

MVH AL

#11o • Uppdaterat: 2018-02-05 08:34
Axa

AL
Om avsaknaden av diesel har varit ett problem tidigare för Toyota då lär dom få vind i seglen när den totala försäljningen av dieselbilar sjunker kraftigt i EU. Det är uppenbart att diesel inte är lika poppis.

Vad gäller Toyota och huruvida de tappar eller ökar är uppenbarligen en tolkningsfråga. Toyota tar marknadsandelar i EU, mer i USA, men kanske inte i sådan utsträckning som förväntas. Å andra sidan, vad är det som förväntas? Och då kan man ju tolka det som att Toyota tappar?

Hur det ska vara relativt enkelt att räkna på rörligheten mellan märkena vet jag inte. Det behövs undersökning som visar vad kunderna har och vad dem byter till. Varför är knepigare.

Lönsamheten är en annan fråga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.