Nästa artikel
Tyska biltillverkare sponsrade avgastest på apor och människor
Nyheter

Tyska biltillverkare sponsrade avgastest på apor och människor

Publicerad 30 januari 2018
BMW, Volkswagen samt Mercedes ägare Daimler har hamnat i hetluften efter att det visat sig att de bekostat labbförsök där testdeltagarna andats in utsläpp från dieselbilar.
Amerikanska tidningen New York Times kunde för några dagar sedan avslöja att det 2014 bedrevs tester i USA där apor i bur tvingades andas in dieselavgaser samtidigt som de distraherades av att titta på tecknad film. Tyska tidningen Stuttgarter Zeitung kommer nu med uppgifter om att det även utförts tester på människor vid ett institut i tyska Aachen, där personerna fick andas in hälsofarliga kväveoxider under flera timmar.

Testerna utfördes av tyska forskningsorganisationen EUGT (Europäische Forschungsvereinigung für Umwelt und Gesundheit im Transportsektor) och syftet var att påvisa att dieselbilar inte var så hälsofarliga som det påstods. Detta i ett försök att motbevisa Världshälsoorganisationens beslut att klassa dieselutsläpp som cancerframkallande. EUGT fick sitt ekonomiska stöd från tyska biltillverkarna Daimler, BMW och Volkswagen, men även Bosch, som tillverkar styrsystem och olika komponenter i bilar.


När forskningen bedrevs för några år sedan var det ännu inte känt att Volkswagen manipulerat vissa av sina dieselmotorer, vilket gjorde att bilarna släppte ut betydligt mer i verklig trafik än vad som uppgavs. EUGT kunde inte bevisa att dieselutläpp var ofarliga efter studien som gjordes på apor och organisationen lades ner förra året.

De tyska biltillverkarna har i officiella uttalanden tagit avstånd från forskningen.

”EUGT:s tillvägagångssätt strider mot våra värderingar och etiska principer”, säger Mercedes ägare Daimler i ett uttalande.
”Vi är medvetna om att de vetenskapliga metoderna som EUGT använde sig av är fel och vi beklagar detta djupt”, skriver Volkswagengruppen på Twitter.
”BMW påverkade inte på något sätt uppbyggnad eller metodik av studierna som gjordes på uppdrag av EUGT”, låter det från BMW.   

Diskutera: Tror du att biltillverkarna inte var medvetna om hur forskningen bedrevs?  
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2018-01-30 18:35
A.L

Roy J. Det råder ingen motsättning mellan trafikverkets underlag eller det jag försöker förklara i denna tråd. Trafikverkets rapportflora konstaterar nämligen precis samma sak som jag beskriver.

MVH AL

#116 • Uppdaterat: 2018-01-30 18:42
A.L

Blackk Knight. Det handlar inte om att inget är skadligt. Allt har i princip hälsopåverkan i tillräckliga mängder. Till och med vatten kan vara dödligt i tillräckliga mängder.

Så frågan man måste ställa sig är huruvida de samband som man bygger sina påståenden på är relevanta eller inte.

I fallet NOx är det ganska enkelt att visa att så inte är fallet. De resultat som man stödjer sina påståenden på ligger långt ifrån de värden som går att mäta upp ute i verkligheten.

Varför man inte nyttjar de värden som faktiskt är relevanta får ni fråga media och politikerna om.

MVH AL

#117 • Uppdaterat: 2018-01-30 19:47
N-iklas

"Som du påpekar (eller som jag tror att du egentligen menar) kan ingen säga att det inte finns en påverkan även hos mildare halter. Men i nuläget har ingen kunnat visa det utan att använda väldigt höga koncentrationer och exponeringstid."

Stämmer det var det jag menade, sedan hur hårt man häller på den principen om att inte vara säker på något när risk för skada föreligger - är en egen moralfråga - jag håller benhårt på den moralen.

#118 • Uppdaterat: 2018-01-30 20:07
A.L

Blackk Knight. Nej NOx är en av de "snällare" föroreningarna. Och det kräver betydligt högre koncentrationer än de som förekommer ute i verkligheten. Inte ens toppvärdet i Sverige ligger i närheten av det som sensationsmedia påstår. Dock förekommer det en del situationer där man kan observera besvärsreaktioner från astmatiker och det är förstås inte bra. Men dessa konsekvenser är också det som är värst givet halterna i gaturummet. Svaret på din andra fråga är Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

MVH AL

#119 • Uppdaterat: 2018-01-30 20:09
A.L

N-iklas. Jag ser inget fel i försiktighet. Om vi studerar Ki;s rekommendationer och riktvärden har det också lagt en bred marginal i i fallet NOx. Återkom om du vill ha en länk. Jag har publicerat deras skrivelser tidigare och så även till WHO.

MVH AL

#11a • Uppdaterat: 2018-01-30 20:37
Peugo

Sluta köpa deras bilar! Så enkelt är det! Kommer det fram andra biltillverkare så sluta köpa deras produkter också! Det är den enda sättet du och jag kan påverka! Börja redan idag och studera alla produkter före du köper någonting alls!

#11b • Uppdaterat: 2018-01-30 20:39
A.L

Blackk Knight. Min specialitet är matematisk statistik. I grunden är jag dock "maskinare".

Fortfarande är avståndet mellan verkligheten och de mätningar inom NOx som gjorts besvärande stort. Det går helt enkelt inte att operationalisera, i alla fall inte utan stora osäkerheter.

MVH AL

#11c • Uppdaterat: 2018-01-30 21:28
A.L

Det är lugnt Uno.

MVH AL

#11d • Uppdaterat: 2018-01-31 00:13
Karl Johansson

Så går det tyvärr till när man testar, KI hur fick de fram sina resultat?
Testa bensinbilar så får ni se på cancerframkallande partiklar.

#11e • Uppdaterat: 2018-01-31 04:23
John2008

Enligt artikeln i New York Times (se länken ovan) utsattes 10 apor (Cynomolgus macaques ((Macaca fascicularis)) - en art som brukar användas i medicinska experiment och som inte är en människoartad apa) av avgaser från en dieseldriven VW Beetle med installerad fuskprogramvara (för NOx) och med partikelfilter, under fyra timmar. Hur trodde man att det skulle kunna gå att påvisa någon större hälsopåverkan och speciellt cancer på så kort tid?

Bilden på en schimpans i artikeln är missvisande för den tillhör tillsammans med människor, gorillor, orangutanger och gibboner det som kallas människoartade apor eller hominoider. Den art som användes i försöket hör inte dit, men jag tycker generellt att djurförsök är en hemsk företeelse. Lyckligtvis jobbas det hårt världen över på att hitta alternativa metoder utan djur.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.